Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2727 ggr
SmillaM
0

Jobbiga kaniner!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag blir helt galen på kaninerna! För det första är det nästan omöjligt att få dem att bli rumsrena, alltså försöka få dem att bajsa och kissa i sin toalåda. Jag har en låda som tar upp sjättedel av hela buren. Och, dem väljer att bajsa på en tredjedel av buren. Höhäcken hänger vid toan + pelletsskålen ligger i hörnet av toan. På bilden är det väldigt rörigt nu, jag ska städa buren idag. Dem gräver upp och äter tidningar från botten också. Jag har ingen spån till dem, då har vi ett lager tidningar i botten med ett stort lager halm på. Hur får jag kaninerna att inte äta tidningar och bajsa i bajslådan?! Dem är 5 månader nu, har försökt få dem att bajsa i toalådan länge nu!

Aktiv på kanin.ifokus.se

[Rabbitz]
0

Testa byta burunderlag ? Så börjar de kanske kissa mer i toan. Jag fick byta en del för att få de att använda toan.

SmillaM
0

#1 vad menar du? Att jag ska byta från tidningar till spån?

Aktiv på kanin.ifokus.se

Tanjis
3

För det första så är trycket på tidningarna giftigt så sluta omedelbart att ha det i buren! Och sen är det inte katter du har, man kan inte lära en kanin att gå på låda, dock finns det individer som är renligare som föredrar att göra sina behov i ett visst hörn och då kan man lägga in en kiss och bajs låda i hörnet men det är långt ifrån majoriteten som är så pass prydliga… du får göra som de flesta kaninägare gör (förutom dom som har den turen och får prydliga kaniner) och göra rent buren minst en gång i veckan

[Rabbitz]
0

#2 att om de inte kissar i toan beror det på att de gillar burunderlaget i buren, att kissa på. Det ser ut som du har samma material i toan och i buren, det är lätt att de inte använder toan då.🙂

SmillaM
0

#3 ok, kan jag bara ha halm och tvätta ur buren vid varje kaninburs städning? Ps, 7 dagar sedan jag bytte, idag ska vi städa buren.

Aktiv på kanin.ifokus.se

[Rabbitz]
3

#3 det är inte giftigt längre. Man kan lära kaniner att gå på toa! mina är som katter/hundar i hemmet!  Det är inte omöjligt att få sina kaniner rumsrena. Jag fick med kämpa en lång tid och trodde knappt det skulle gå.

SmillaM
0

tips? på vad jag ska ha i buren som går att slänga i naturen? För tillfället häller vi ut allting under en gran längre bort på våran tomt, fast vi tar bort tidningarna och slänger dem.

Aktiv på kanin.ifokus.se

[Rabbitz]
0

#5 Lättaste sättet att få en kanin rumsren är om man tänker ha matta i buren när de blivit rumsrena. 

Min rekommendation är att köpa dessa http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80186688/ för att ha som burunderlag i buren tills de blivit rumsrena. Då de inte gillar att kissa på dem så mycket.Torka så fort de kissar på dem med såpa. Använd mjukare underlag i toan ex spån.  När de blivit rumsrena kan du köpa en mjukare matta eller testa med vanligt burunderlag igen så som halm/spån.

fossingen
0

Använd hampaströ eller toalettströ i lådan, sen matta i buren. :P

SmillaM
0

Tack för tipsen! Sånna där billiga dörrmattor i botten, med halm på? Dem bor på ute på terassen. Sedan hade jag tänkt att köpa torv till toan :)

Aktiv på kanin.ifokus.se

Marsvinsmamman
1

Jag skulle gjort så här: Ta bort toalådan och strö upp buren med nytt spån. Sätt maten på ställe i buren där de aldrig kissat. Många kaniner vill INTE ha maten på toaletten. Kolla nu under en eller två dagar om de självmant väljer att kissa på ett speciellt ställe. Om det är så, så sätt in en toalåda på denna plats. Kan du inte ha en mindre toalåda, alt hörntoa? Den du har nu tar ju upp en hel del plats. Lägg gärna det kissiga spånet i toan i början, så de förstår att detta är kissplatsen.

Alla kaniner jag har haft har tillslut valt en plats där de gör de mesta av sina behov. Det är på denna plats man kan sätta en toalåda om man vill ha det.

Men sedan är det nog så att en del kaniner är noggrannare än andra med var de lägger sitt kiss och bajs.

Lycka till!

[Rabbitz]
0

#11 kaninen som väljer kiss plats 😃mina har då aldrig fått välja vilken plats de vill utan här är det jag som väljer vart det kissas.  

Tycker hennes toalåda är perfekt för är den mindre är det lätt att de kissar utanför eller väljer annat ställe. Jag skulle nog valt att ha maten så nära toalådan som möjligt för kaniner brukar gilla att äta där de kissar och bajsar. Häng höet ovanför toan och lägg matskålen nära toalådan.

Svado
0

Hej hej!

Du kan inte bara ha halm i buren om du tar bort tidningarna, men även om inte tidningar är "jättefarligt" så säger det ju sig självt att det inte kan vara nyttigt iaf att dom tuggar i sig papper hela dagarna.

Alltså, bort med tidningar, in med sågspån i botten, halm ovanpå det och som några andra sa, ställ mat och vatten o hö på en plats långt från kisset.

Skulle du själv vilja äta din mat på toaletten? Speciellt om ingen spolat toan på hela dagen?

Kaniner är renliga och vill alltså inte ha mat och kiss blandat ;)

Jag upplevde dessutom att det blev svårare med att hålla sig till ett hörn när man hade två kaniner, mina bägge kaniner kissade i varsina hörn i uteburen, men när ja tog in dom på vintern så blev de kiss o bajs överallt. Det är bara sånt som man får ta tyvärr…

Lycka till!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

SmillaM
0

Jag tänker att det "billigaste bästa" valet är att köpa dörrmattor till botten. En stor hög halm i hörnet av buren. Köpa torv på http://www.granngarden.se/product/torvmix-50-50-- att ha i toalådan, torven borde väl räcka länge tycker jag. Vänta och se om dem väljer att kissa i toalådan istället för mattan. Är det bra?

Aktiv på kanin.ifokus.se

Svado
0

Dessutom är det nog så, att ska du ha två kaniner att bo i den där lilla buren kommer du behöva städa hela buren minst två gånger i veckan..

Kanske ine nu när dom e små men om ett tag så, det kommer inte räcka med en gång i veckan åt två vuxna kaniner på den lilla ytan :)

Linnea Adler

Snuttefia
0

Till och börja med så har rumsren inget att göra med att kissa på en viss plats i buren. En rumsren gnagare är en gnagare som inte kissar och bajsar när den är utanför buren. För det andra borde du ha kattlådan utanför buren och lära dem att gå på den när de är ute på golvet och ränner. Sen borde du byta till pellets som botten material då behöver du inte byta lika ofta och du behöver inte ha så tjockt lager heller och risken för att de får spån eller små pappersbitar i ögonen och skadar sig försvinner. Och enligt mig så är enda anledningen att ha lådan i buren lathet bara för det ska bli lättare att hålla rent. Men att bara göra rent kattlådan är lönlöst även om det inte blir kiss och bajs i resten av buren så blir det fortfarande skitigt så det bästa är att använda lådan när de är utanför buren och ha pellets i buren.

M.V.H Snuttefia

[Rabbitz]
0

#10 ja kan funka med dörrmattan och halm på men när jag skulle göra mina kaniner rumsrena körde jag endast på de dörrmattorna. Dörrmattorna kör jag till kaniner som är svåra att få rumsrena. Men rekommenderar att när kaninen är rumsren att byta till något mjukare.

Svado
0

#12 nej kaniner gillar inte att äta sin mat där de kissar o bajsar. Därav anledningen att de väljer ett hörn att kissa/bajsa i, för att hålla det undan maten.

Linnea Adler

[Rabbitz]
0

#14 låter perfekt! jag har två kaniner som var så envisa med kissandet, men det går om man kör med dessa knepen. :) 

Först börjar man att göra de rumsrena i buren sen kan du alltid köpa en till toa till utanför buren, så har jag det.

[Rabbitz]
2

#18 jo det gör de. mina kaniner gör det !  Man lägger ju inte maten i toan!🤪Toan är en renlig plats, jag rensar varje dag så det är renligt där. Höet är ovanför i höhäck och matskålen är bredvid toan

De flesta kaniner gillar att kissa i hö som faller ner från höhäck.

SmillaM
0

Glömde säga att dem är väl 90% rumsrena, bajset stannar till det mesta i buren. alldeles nyss såg jag att ena kaninen som satt och vilade vaknade upp och gick in i buren för att bajsa, men hon bajsade bredvid toalådan… *suck*

Aktiv på kanin.ifokus.se

Snuttefia
0

Har du läst det jag skrev? #16

M.V.H Snuttefia

[Rabbitz]
2

#16 beror på vad man pratar om, rumsren för mig kan både vara i buren och i lägenheten. Lathet nja, snarare att man vill ha det mer hygieniskt och lätt städat både för kaninerna och en själva. Man bör inte ha pappers pellets i buren då det kan leda till sår under tassarna. 

Jag har matta i buren och det är inte smutsigt där, allt görs i toan. Hur jag städar? rensar toalådan varje dag, jag borstar någon gång i veckan och damsugar mattan varannan månad. Så enkelt är det.  Behöver inte ens ta ut mattan för att göra det. Idag är mina rumsrena i buren och i lägenheten. 

Om jag minns rätt är inte en kanin en gnagare.

SmillaM
0

#22 ja, vi körde utan toalåda ca två veckor, deras "hörna" är hela sidan där toan står

Aktiv på kanin.ifokus.se

Snuttefia
0

#23 Man lägger ju hö uppe på pelletsen. Och om man har pellets behöver man inte städa varje dag. Plus att det blir mer plats i buren för aktiverings saker. Om jag frågar någon om deras kanin är rumsren så menar jag ju att den inte utför sina behov utanför buren.

M.V.H Snuttefia

SmillaM
0

Det låter mycket som att ni tror att mina kaniner är innekaniner, svar, nej det är dem inte. Dem bor på våran 30 kvm stora terass som har tak och staket. Vi har en stor garderob spm står på terassen som ger vindskydd, samt en filt som täcker sidan på buren det blåser. Buren är kanske "liten". Men dem är ute på hela terassen på dagarna.

Aktiv på kanin.ifokus.se

[Rabbitz]
0

#26 har matta i uteburen med till mina. :P

[Rabbitz]
0

#25 ja, men hon fråga i inlägget om buren och inte utanför buren. Så då förstår man vad man menar med rumsren i diskussionen.

Marsvinsmamman
1

#12 Att inledningsvis sätta toalådan där kaninen valt att kissa är ett allmänt vedertaget sätt att påbörja rumsrenhetsträningen . En snabb koll på artiklarna här på kif eller en enkel googling, ger vid handen att det är ett mycket vanligt råd. Det bygger på att kaninen lär sig associera toaletten med uträttandet av sina behov. När väl djuret lärt sig att kissa i lådan kan man som ägare justera placeringen om man tycker att det behövs.

Snuttefia
0

#28 a det gör man, men det är fortfarande konstigt att ha en kanin rumsren i buren enligt mig.

M.V.H Snuttefia

Holbacken
0

Orkade inte läsa igenom alla kommentarer (A)
Men jag har både hört och läst att man ska plocka upp bajset och lägga det i toa lådan. Det ska tydligen göra det lite lättare för kaninen att förstå. Jag har själv inte provat så jag vet inte, men det låter inte så tokigt i mina öron!

Regnbåge Yohanna & Kaninerna Regnbåge

http://holbackens.weebly.com/

Melao
0

För mig och mina kaniner har det handlat minst lika mycket om underlaget som lådans placering. Jag har lådan under höhäcken, eftersom kaniner gärna äter och bajsar samtidigt. En in, en ut liksom. Och de kissar helst på underlag som suger upp bra, t ex spån, toalätt, hampa, torv etc. Dessutom kissar iaf mina kaniner gärna på höspill som hamnat på marken/golvet. Ibland väljer kaninerna att ha en kisshörna på en annan plats i buren också, och då är det bara att ställa en låda där också. Anledningen till att jag har kisslådor istället för att strö i hela buren är för att det ska bli lättare att städa, då jag kan ta ut hela lådan och rensa den utanför buren istället för att kräla inne i den för att komma åt allt.

Det är också viktigt att man städar ofta, blir lådan full med kiss och bajs går kaninerna gärna till ett renare ställe.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[Mi-rand-a]
0

Byt underlag, mina kissar endast i lådan om det är spån så nu har jag spån + hö i kisslådorna och annat spån i burbotten. Men mina är nu 4 och 5 år och ingen av dem är helt rumsrena i buren men utanför är dem det så  det kan ta tid och det är inte alltid dem blir rumsrena i buren heller.

annikajo
0

Mitt tips? till toalådan är torvmix, suger jättebra, fryser inte (som ren torv), ninerna älskar att gräva i det. Köps på granngården. Och eftersom de bor ute tycker jag nog att de ska ha halm att gå på, precis som du har, matta känns väl kallt. Alternativt på en del av buren.

Hur väl kaniner håller sig till exakt ett ställe att göra sina behov varierar väldigt mycket, jag har haft alla varianter! Man kan till viss del påverka, som övriga berättat om, med placering, städning, materialval etc, men man kan inte förvänta sig att få alla jätteprydliga… är de dessutom flera kaniner tillsammans så kanske de vill ha egna toahörn. Och, några torra pluttar här och där är nog inget som stör kaninerna, bara våra mänskliga "städögon" ;-)

Till en hona jag hade som kissade o pluttade där hon råkade befinna sig, la jag torvmix i botten o halm ovanpå, då rinner det mesta igenom halmen och jag bytte alltihop med 3-4 dagars mellanrum. Torv o halm komposterar bra.

dahliaGT
0

jag förstår hur du känner. jag köpte min skutt när hon var 3 månader och hon brukade bajsa och kissa överallt. jag köpte för någon månad sen en kattlåda och la hälften (toalätt) pappersbaserat pellets och hälften hö i och hon går alltid in dit nu. jag har aldrig henne i buren bara på natten då hon brukar hoppa upp på sängen. du ska alltid ha hö nära där dom går på toa. man kan träna kaniner, i början bet hon alltid och sprang ifrån men nu följer hon efter och kommer själv till mig och slickar mig i ansiktet:D

hobbymupp
0

Tycker det hjälper myckt om man har olika underlag i toan vs buren. Så de fattar att något är annorlunda med lådan :) Och så kastrering såklart, för avföring är väldigt mycket en revirgrej