Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 924 ggr
Svado
0

Fråga ang större kaniner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har funderat ett tag på varför nästan alltid stora kaniner (typ frassar, jättar, o såna storlekar på kaniner) nästan alltid visar den där vita hinnan innanför ögat?

På små kaniner syns den nästan aldrig tycker ja, men på större ser man den nästan jämt?

Jag kopplar ihop den där vita hinnan med rädsla, alltså att dom är rädda o stressade när dom syns men det kan ju inte gälla på stora raser eftersom dom syns jämt typ?

Nån som har nån aning om varför det är så? Att de inte syns på små, men ofta på stora?

Ja skickar me ett kort så ni kanske hajjar hur jag menar :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

AkaiTsuki
0

Hmm jag tror det blivit så i aveln ^^

Det är ju detsamma med hundar, större raser har hängande ögon, som gran danios, mastiff, vissa labradorer osv. 

Den vita hinnan har förekommit hos mina kaniner när selen stramat åt kring halsen och varit för trång/spänd

Men hos större kaniner tror jag det är bara har lättare för att få fram den precis som större hundraser har lättare att ha hängiga ögon 🙂

//Joanna

MsSofieG
0

Jag har små kaniner som visar den väldigt ofta också. Fast de bara ligger och kikar. Skulle kunna tro att det sitter i aveln och från individ till individ :)

Svado
0

Jaha okej, kanske har o göra med formen på huvudet också?

Jag tänker att oftare har små kaniner runda kompakta huvuden, så att den delen av ögat kanske inte lika ofta blir synlig, medan en stor kanin ofta har långa smala huvudet och därmed kanske ögonen "dras" utåt så att säga..

Bara min högst hemsnickrade teori.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

RebeccaG
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det på bilden i #1 är en bild som visar kaninens 3e ögonlock(ligger dolt 'bakom' tårkanalen). Alla kaniner har det, inte bara stora kaniner. Det brukar generellt synas oftare på stora kaniner, då selektiv Avel har gjort dem större än den naturliga storleken så har det kommit med som en "bieffekt" i aveln. Det är varken farligt eller skadligt. Bifogar en tydligare bild där 3e ögonlocket syns väl:

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube