Kanin iFokus

Kanin

Etikettbilder
Läst 1020 ggr
Mannez
3

Dagbok kaninungar

Hej! Nu startar jag en till tråd inför årets andra kull!

Jag har redan en tråd om årets första kull, den tråden heter precis som denna "Dagbok kaninungar".

Parningen skedde den 4 januari, så idag är kaninhonan på dag 27 av dräktigheten.

De blivande föräldrarna heter Backsippans Kajsa och Ringmurens Viggo, båda är renrasiga lejonhuvade dvärgvädurar, har stamtavla och är utställda och stamboksförda. Mer information om de blivande föräldrarna kommer i enskilda inlägg. 

Ungar som blir lämpliga för utställning kommer säljas öronmärkta och med stamtavla. Skulle någon unge utav någon anledning inte lämpa sig för utställning kommer härstamningsbevis ingå vid köp.

Jag är medlem i SKAF och har uppfödarnumret S97.

Förväntade färger i kullen är främst svart och madagaskar eller svart/gul japantecknad, beroende på vad hanen ärvt för anlag.

Vill nu följa denna tråd så bokmärk istället för att kommentera "Tass" eller "Följer", vill hålla tråden så fri ifrån OT som möjligt!

Hälsningar Amanda och kaninerna

Mannez
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blivande mamman:

Namn: Backsippans Kajsa

Ras: Lejonhuvad dvärgvädur

Kön: Hona

Färg: Madagaskar

Stamboksförd på 92 p

E: Backsippans Chester, gul/svart japantecknad - 93,5 p

U: Flisans Mysan, viltgul - 92 p

Övrigt: Kajsa är en mycket trevlig dam, hon var mamma åt min första renrasiga lejonhuvade dvärgväurskull och är en oerhört duktig mamma. Hon är väldigt lugn av sig, aldrig visat tecken på aggressivt beteende och är alltid lugn vid hantering. Hon visar aldrig skillnad i humöret vid brunst och dräktighet, utan hon är en väldigt lugn tjej. Många barn utnämner henne till favorit, detta på grund av hennes snällhet och lugna temperament.

Mannez
2

Blivande pappa

Namn: Ringmurens Viggo

Ras: Lejonhuvad dvärgvädur

Kön: Hane

Färg: Zobel brun

Stamboksförd på 94,5 p

E: Ottmo's Phinneas, svart/gul japantecknad - 93,5 p

U: Ringmurens Vilda, zobel blå - 93,5 p

Övrigt: Viggo är en jättemysig grabb, han har visat stort intresse för Kaninhoppning och jag tränar lite hemma med honom. Är dock inte intresserad av att hålla på med att tävla i Kaninhoppning. Han kan vara lite skvättig, speciellt när man luktar hona.

Han är väldigt mysig och sitter gärna långa stunder i famnen och bara gosar.

Mannez
3

Idag är då Kajsa 28 dagar gången, magen är väldigt rund och hon har börjat boa med halm i ett av husen hon och Sockerdricka har. Nu på kvällen när jag fodrade och strödde på med lite extra halm så började hon boa direkt, så nu är det verkligen inte långt kvar! ❤️

[Yasminjohanna]
0

Följer

Mannez
0

Dag 30 idag! Kajsa har inte fött ännu, men idag när jag var i skolan så har hon boat med päls i boet. Hon lär nog föda i natt, så jag ska gå upp tidigare imorgon för att hinna se till henne innan jag åker till bussen. Kajsa verkar väldigt trött, hon vilar nästan hela tiden och det är inte så konstigt när detsnart är dags för förlossningen. Sockerdricka är verkligen väldigt mån om henne, ligger bredvid henne och tvättar henne.

Mannez
2

I natt födde Backsippans Kajsa sex små bebisar! Förlossningen verkade ha gått bra, hon var lite trött och det är förståeligt. Men Sockerdricka låg tätt bredvid henne och tvättade henne omsorgsfullt, så underbart att se.

Ungarna var tjocka och fina, Kajsa hade byggt ett redigt bo. Två utav dem är definitivt japantecknade, resterande är jag inte helt säker på, men det blir tydligare om några dagar.

Nu håller vi tummarna på att alla överlever!

Ninwe
0

Åh vad kul! Grattis! :D

Hälsningar,
Ninni :-)

Mannez
0

2 dagar gamla idag

Mannez
0

2 dagar gamla idag

Mannez
0

2 dagar gamla idag

Mannez
0

2 dagar gamla idag

Mannez
0

2 dagar gamla idag

Mannez
0

2 dagar gamla idag

Mannez
0

Åtta dagar gamla idag!

Tyvärr hittade jag tre ungar döda i lördags, honan som Kajsa (mamman) bodde med hade antagligen gett sig på dem och bitit ihjäl dem. Så henne satte jag direkt i en egen bur! Men de kvarvarande tre var tjocka, fina och välmående. De lever fortfarande idag och mår bra!

Tre av dem som dog var japantecknade, så nu finns det två svarta och en feltecknad japan.

Mannez
0

Idag fick jag en överraskning när jag kollade till bebisarna, de två svarta kaninungarna har öppnat ögonen! 😃 Den lilla japantecknade är också på väg att öppna.

Tio dagar gamla och de tre kvarvarande bebisarna lever och mår bra.

Mannez
0

Andra svarta ungen, den blundade dock på denna bild.

Mannez
1

Den japantecknade, hen har stulit mitt hjärta! ❤️

Mannez
0

Två veckor gamla idag!

Alla tre kaninungarna lever och mår bra, de har alla öppnat ögonen och växer så de knakar. Idag är de hela två veckor gamla och börjar bli riktigt pigga, nu dröjer det inte länge tills de kravlar ur boet.

Har kikat på kön och det ser ut som två hanar och en hona, har även valt temat Kattdjur på denna kull. 😃

Bilder kommer efter detta inlägg!

Mannez
0

Kaupungs Tiger, svart/gul japantecknad, hane (Är dökär i denna krabat!)

Mannez
0

Kaupungs Panter, svart, tror hane

Mannez
0

Kaupungs Puma, svart, tror hona

Andreag00
0

helt kär i panter <3

Wille, Puffe, Doris 

[Hallons]
0

Helt kär i tiger är jag