Kanin iFokus

Kanin

Etikettbilder
Läst 5204 ggr
Mannez
3

Dagbok kaninungar

Nu i helgen väntar jag förhoppningsvis årets första kull här hemma, det är en renrasig kull med lejonhuvade dvärgvädurar. Hoppas på åtminstone en snygg hona att behålla för utställning. 👍

Eventuella ungar som ska säljas och är godkända för utställning kommer säljas med stamtavla, andra ungar som av någon anledning inte kan få stamtavla säljes med härstamningsbevis.

Föräldrarna heter Ringmurens Vilda och Ottmo's Phinneas, denna kombination har tidigare gjort hos Vildas uppfödare. I den kullen förekom det viltgrått, zobel brun och vitrödögd. Jag äger själv den vitrödögda och en zobel brun hane ur den kullen. Hanen är ställd på fina 94,5 p! 😃

Mer information om föräldrarna kommer i egna inlägg här nedanför.

I denna tråd kommer ni få följa kaninungarnas uppväxt, vill ni följa så bokmärk istället för att skriva "Tass" eller "Följer", annars blir tråden full av mycket onödig text. 😉

Jag kommer både skriva och givetvis publicera massor av härliga bebisbilder! Hoppas att ni kommer uppskatta det. 🙂

Ungarna är beräknade att komma på söndag ungefär, då är honan på dag 30.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Mannez
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blivande pappan:

Namn: Ottmo's Phinneas, till vardags kallas han Tiger.

Ras: Lejonhuvad dvärgvädur

Färg: Svart/gul japantecknad

Stamboksförd på 93,5 p

E: Bredängens Safir, zobel blå - 91 p

U: Backsippans Kiwi, svart/gul japantecknad - 91,5 p

Övrigt: Tiger är en oerhört social kanin, hänger alltid på gallret när man kommer till buren och hälsar på alla människor, kända som okända. Han kan ibland ha lite bus för sig, att hoppa ur buren och springa några varv i kaningården är väldigt populärt! Men han håller sig alltid i närheten av mig och kommer när man kallar på honom. Hoppning har han även visat intresse för och jag brukar hoppa med honom hemma hos mig. Tävlar gör jag dock inte då det är inget som intresserar mig, jag föredrar utställning.

Mannez
1

Blivande mamman:

Namn: Ringmurens Vilda

Ras: Lejonhuvad dvärgvädur

Färg: Zobel blå

Stamboksförd på 93,5 p

E: Flisans Figgaro, blå - 92 p

U: Backsippans Grynet, zobel blå - 93,5 p (ställd på 94,5 p efter stamboksföring)

Övrigt: Vilda är en mycket trevlig tjej, kan vara något vaksam när man kommer in i buren, men när hon insett att det inte är någon fara kommer hon fram och hälsar. Hon tigger gärna efter godsaker och älskar att bli kliad mellan öronen. Hon är en oerhörd duktig mamma och trivs att ha kullar, kan dock vara lite tjurig vid brunst och dräktighet, men det är vanligt förekommande hos många kaninhonor. Hon har aldrig visat tecken på aggressivitet, aldrig morrat, bitits, rivits eller attackerat. Det enda hon gör är att sätta sig i ett hörn och gny frustrerat.

Mannez
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tiger hoppar med min kompis Felicia som förare

Mannez
1

Dag 27 av dräktigheten

Vilda är idag 27 dagar gången, hon är väldigt runt om magen och har börjat boa med halm i sin bolåda. Någon päls har hon inte dragit, men enligt uppfödaren brukar hon boa med päls precis innan födseln. Alla mina andra honor jag haft kull på brukar göra detsamma.

Hon vill absolut inte att man rör henne, men jag lyckades känna försiktigt på hennes mage och tyckte mig känna bebissparkar! ❤️

Hon vilar nästan hela tiden, dricker mycket och kastar inte i sig maten som hon annars brukar göra. Nu är det verkligen inte långt kvar! Är väldigt förväntansfull, håll tummarna på att allt går bra. 🙂

Mannez
2

Slänger in en nytagen bild på den blivande mamman, Ringmurens Vilda. 🙂

Och ja, jag ser att det är halm i vattenskålen.

Mannez
1

Dag 28 av dräktigheten

Dag 28 idag då! Nu kan kaninungarna komma när som helst, även om de förmodligen kommer på dag 30-31. Vilda ligger bara och vilar hela tiden, vill vara ostörd och jag låter henne vara, bara ger mat och vatten. Jag tror att hon dragit in mer halm i bolådan under natten, men är inte 100% säker.

Hon hade fortafarande kvar lite pellets i matskålen efter igår kväll, hon som vanligvis är ett sådant matvrak. Börjar bli trångt i magen kanske?

Mannez
1

Dag 28 av dräktigheten (Kväll)

Andra uppdateringen idag, har tittat till henne flera gånger idag i förhoppning om att hon börjat boa. Men det visade sig vara förgäves, men hon har vilat i stort sätt hela dagen och verkar inte bry sig så mycket om omgivningen. Så nu är det antagligen inte långt kvar innan nedkomsten, jag hoppas att hon föder imorgon. Men är 99,999999…% säker på att hon inte gör det!

Fast man kan ju alltid hoppas! 🙂

Mannez
1

Dag 29 av dräktigheten

Som jag var säker på kom det inga ungar i natt heller.😕Men hon hade stökat runt i buren ganska mycket, grävt gropar, kastat runt med matskålen, vattenskålen och hennes leksaksboll.🤪Så något är ju uppenbarligen på gång. Hon låg och sov när jag kom och verkar ganska trött och dessutom började hon inte kuttra som hon gör när man kommer till buren, det gör hon annars bara om man går förbi buren, så vi håller tummarna!🙂

fsigge
4

Gud va kul! Följer. Hoppas på fina bebisar!

Frida

Maggie Magonilia
1

Så spände. Superkul att följa. Lycka till hoppas de kommer idag

Mannez
1

Dag 30 av dräktigheten

Inga ungar i natt heller. 😕 Den här väntan är så otroligt dryg, önskar man kunde spola fram tiden. Idag har Vilda bara legat ner och vilat, hon hade lämnat mer än hälften av sitt pellets hon fick igår kväll och den lilla biten morot jag gav henne på morgonen åt hon bara någon tugga utav, så det är tydliga tecken på att det är på gång. Jag hoppas att hon föder idag, men tror snarare att hon gör det imorgon. Men jag håller tummarna stenhårt! Lovar att uppdatera så fort ungarna har fötts (om jag nu inte skulle vara i skolan). 😃

Bild på trötta mammakanin, hon bryr sig inte om man går förbi buren utan fortsätter ligga ner och vila. ❤️

Mannez
2

Skriver ifrån mobilen… Kollade till henne lite snabbt nu innan jag gick och la mig, hon hoppade runt lite i buren och verkade ganska oroad. Kvällspelletsen hade hon knappt rört. Kanske att detäär något på gång nu, får hålla tummarna! :) Har satt klockan på halv sex imorgonbitti, tittar till henne då. Godnatt!

alvis112
1

Följer :)

Rmk02
1

Följer

Mannez
8

Nu är jag verkligen superglad! För i natt födde Ringmurens Vilda sju små bebisar, härlig överraskning såhär på morgonen. Men färgfördelningen ser ut att vara: 2 vilt, 3 zobel brun och 2 vitrödögda. Alla var runda och såg ut att må bra, Vilda verkade trött och det är ju förståeligt. Men hon är en duktig mamma och jag tror att allt kommer gå bra.

selma_duchess
1

#15 Så sööta<3 Tur att det gick bra:)

MVH/ Kaninerna och ÄgarnaHjärta

Emmetem
1

Åh, grattis! :D

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Maggie Magonilia
1

Grattis! Kul att följa!

Mannez
1

Kommer bjuda på en liten bildbomb nu på sötnosarna! ❤️

Mannez
1

Underbara små knoddisar

Mannez
1

❤️❤️❤️

Mannez
1

😍

Mannez
1

Sista bilden ❤️

Wilmas kaniner
1

Gud så söta 😍

moomiis2
1

Åhh, så gulliga. Stort grattis! :)

Alvsas
1

😍

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Mannez
2

Kaninungarna dag 1

Idag har kaninungarna blivit en dag gamla, man kan börja ana små pälsfjun på deras kroppar. Några är jag säker på gällande färg och några är jag ganska osäker, ska bli spännande att se vad de egentligen är för färger! Är i alla fall hundra procent säker på att det är: 2 vitrödögda, 1 zobel brun och 1 viltgrå. 😃

frijoh
1

Åh! Söta små korvar! :)

Mannez
1

Kaninungarna 3 dagar

Hann tyvärr inte uppdatera igår, hade ganska mycket att göra. Men kaninungarna har vuxit något och börjat få lite päls på kroppen. Kan knappt vänta tills de öppnar ögonen!

Anoki
3

Olagligt söta😍

Mannez
1

30# Dom lär bli sötare! 😛 Mohahahahaha

Mannez
0

Kaninungarna 4 dagar

Tyvärr hittade jag en kaninunge död utanför boet imorse, den var alldeles iskall och stendöd. Väldigt tråkigt, men det är sånt som händer. De övriga sex var pigga och välmående, så nu håller vi tummarna på att de kvarvarande sex överlever! De är i alla fall 4 dagar idag.

Kommer lägga ut en liten bildbomb nu, med enskild bild på varje unge.

Mannez
0

En av de vitrödögda som är en av de tre största ❤️

Mannez
1

Den andra vitrödögda, som är en av de tre minstingarna ❤️

Mannez
1

En av de tre största, som jag tror är zobel brun ❤️

Mannez
1

En av de viltfärgade, som är viltgrå och en av de tre minsta ❤️

Mannez
1

Den andra vilfärgade, som jag tror kan vara viltblå och en av de tre minstingarna ❤️

Mannez
1

Sista bilden, detta är en av de tre största och jag tror att den är antingen zobel blå eller blå ❤️

Ninwe
1

Åhh vad synd! Vad var det för färg på den som gick bort? 😭

Hälsningar,
Ninni :-)

Herr kanin
3

Visst är dom väl för söta!

Sitter själv här hemma med 3 små Dvv ungar som är 7 dagar idag.❤️

Mannez
1

39# Blå eller zobel blå tror jag :/ 40# Åh vad mysigt!

Anoki
1

#31 Ge mig dom, annars kommer jag o tar dom inatt… ;')

Mannez
1

42# In i vårat hus kommer du aldrig, dörren är låst, mohahahaha!

Anoki
1

#43 Jag gräver mig in med min kattlådespade👍

[RC1393]
2

#44 Jag kommer och hjälper till!😍

Mannez
1

Oturen fortsätter hålla i sig, tyvärr låg en kaninunge död utanför boet och det var den enda viltgrå. 💔 Den färgen jag främst ville ha. 😕Sen så har den andra viltfärgade helt och jag antar att honan faktiskt ätit upp den.

Alla dessa ungar som dött har varit minstingarna och man kan undra om honan inte på egen hand gallrat i kullarna och valt att ta bort de som var minst.

Kollade givetvis de fyra kvarvarande ungarna, tre av dem var jättestora om magarna och är de största i kullen, så den verkar Vilda ha tagit bra hand om. 👍 Dock var en av de vitrödögda, som också är en av de minsta, pinnsmal och inte alls pigg. 😕 Så satt mig direkt med mamman på rygg och lät ungen dia sig proppmätt. Den snuttade så gott på spenen och somnade sedan nöjt i min hand.

Nu håller vi tummarna på att de sista fyra överlever!

Fattar verkligen inte att detta alltid händer mig. 😭

Jag kommer nog inte uppdatera något mer idag och kanske inte imorgon, är absolut inte på det humöret och blir så otroligt ledsen över detta.

moomiis2
1

Så tråkigt! Följer, hoppas de andra ungarna överlever :)

alvis112
1

Vad synd :( Hoppas att de andra sötnosarna klarar sig!

Mannez
3

Kaninungarna 1 vecka gamla

Tyvärr hittades en död unge i förrgårmorgon också, en av de vitrödögda. Väldigt tråkigt att bara tre av sju fanns kvar, men de kvarvarande tre var väldigt tjocka och fina.

Idag är de en vecka gamla, de tre ungarna lever fortfarande och är runda som små bollar, eller tja, det ser ut som om de svalt varsin pingisboll! Nu dröjer det inte länge tills de öppnar ögonen!

[Guldvingens]
1

#49 Fina de är, något speciellt med dubbelmanade kaninungar 😃

Rent krasst så är detta fel årstid för kaninungar, kanske därför det gick som det gick. Men jag håller tummarna för att din lilla överlevande trio fortsätter må bra & ha hälsan. :)

Mannez
1

50# då alla ungar hittats döda utanför boet, ihjälfrusna, misstänker jag att de råkat följa med ut i spenen när honan diat. Eller så har hon gallrat själv, för alla ungar som hittats döda har varit ganska små och detta var trots allt den största kull hon haft hittills. De bor ju inomhus i källaren.

Heå
0

Sååååå söta! följer absolut. 🙂

Mvh Hanna.

Mannez
2

Åtta dagar gammal liten plutt ❤️

Mannez
1

Mannez
2

MsSallylover
0

Men gud va söta dom är! 😍❤️

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Gimbergsson
0

Söta!!

Alvsas
0

För söta!😍

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

SmillaM
0

Jag följer tråden….

Aktiv på kanin.ifokus.se

SmillaM
0

Nåt mer? :3

Aktiv på kanin.ifokus.se

Holbacken
0

Följer tråden!

Regnbåge Yohanna & Kaninerna Regnbåge

http://holbackens.weebly.com/

Mannez
0

Kaninungarna 12 dagar

Idag är kaninungarna 12 dagar gamla, de har vuxit något enormt och alla har öppnat ögonen. Nu dröjer det inte länge innan de lämnar boet och börjar utforska buren! ❤️

Alla ungarna mår bra och är tjocka och fina, har även börjat kika på kön och det ser ut som två hanar och en hona. Jag hoppas verkligen att den vitrödögda är en hona!

Ska försöka ta lite nya bilder på dem imorgon.

Mannez
0

Kaninungarna 2 veckor Idag har kaninungarna hunnit bli två veckor, de växer och mår bra. Nu börjar de verkligen ta form och ögonen är helt öppna. Nu dröjer det verkligen inte länge tills de börjar skutta ur boet och undersöka burens alla skrymslen och vrår.

Mannez
0

Nu är kaninungarna döpta och blivit könsbestämda, har aldrig tidigare kunnat se könen såhär tydligt när de bara är femton dagar. Men det var två hanar och en hona, valde kulltemat Harry Potter på denna. Må hända att det är lite barnsligt, men Hermione passade så bra på den vitrödögda!

Bilder:

Mannez
0

Harry Potter, hane

Mannez
0

Ron Weasley, hane

Mannez
0

Hermione Granger, hona

Ninwe
0

Blir det "Kaupungs Harry Potter" då? 🙂

Hälsningar,
Ninni :-)

Mannez
1

68# Ja, Kaupungs Harry Potter, Kaupungs Ron Weasley och Kaupungs Hermione Granger :)

Mannez
3

17 dagar gamla idag!

Holbacken
0

Vilken mysig bild den här sista!😊

Regnbåge Yohanna & Kaninerna Regnbåge

http://holbackens.weebly.com/

Mannez
0

Femton dagar gamla idag! 🙂

De tre kaninungarna lever alla och mår bra, nu ligger de inte alls i boet längre, utan skuttar runt som tokar i buren och vill undersöka och smaka på precis allting. Redan väldigt sociala, så fort man öppnar buren så kommer de fram och hälsar. Hanteringen är inte heller några problem med, utan de är så lugna.

Kommer bli riktigt keliga gosegrisar det här!

Mannez
0

Lilla Hermione Granger, vitrödögd hona.

Spattig och pigg liten tjej, ska undersöka precis allting och är inte ett dugg rädd utav sig. Tror att det kommer bli en riktig diva det här. ❤️

Mannez
0

Ron Weasley, blå hane.

Den här lilla killen är också väldigt nyfiken av sig och var det ungen som kom först ut ur boet. Men socialast och otroligt kelig! ❤️

Mannez
0

Harry Potter, svart hane.

Denna kille är den lugnaste i kullen, tar sin tid och är alltid lugn och cool. Myser gärna ner sig själv i knäet och njuter av att bli klappad. ❤️

Mannez
0

HAHAHAHA! Insåg att jag skrev "femton dagar idag" i inlägget igår. Menade givetvis att de var 23 dagar gamla!

Mannez
0

Nu börjar ungarna bli riktigt stora! Idag är de fyra veckor och fyra dagar, äter som galningar och busar runt i buren. De är otroligt sociala och hängivna, kommer alltid fram och hälsar. Brukar sitta långa stunder varje dag och mysa med dem och de trivs att gosa i famnen.

Mannez
1

<3