Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 2054 ggr
[Yasminjohanna]
0

(k) Är det för dyrt?

880 kr för en kastrerad hane med någon form av försäkring och transport… det känns lite väl dyrt eller hur? Vad säger ni andra? Jag vill som sagt köpa en liten dvv till kel (helst en hona alt. kastrerad hane) men 880 kr känns lite väl mycket… eller är det bara jag som är snål?

Grodan
6

Hur gammal är den då?

Är den nykastrerad ung så är det väl ett bra pris. Kastrering kostar ju 750 + kr

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Yasminjohanna]
0

#1 Han är 1 år gammal.

RebeccaG
4

Om man tänker på vad en kastrering kostar(runt 800 där jag går med mina kaniner) så låter det inte alls farligt🙂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Yasminjohanna]
0

#3 Okej, tack för era svar! :)

farvendal
4

Nej, jag tycker att det snarare är ett riktigt bra pris. Vare sig ras på kaninen eller om den har stam eller ej.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Yasminjohanna]
0

Okej! Jag har bara köpt dvv bebisar för typ 250 kr st så därför kändes 880 som mycket men det kan ju bero på kastreringen. Tack för svaren!

Evelina!
1

För en kastrerad kanin är det nog ett rätt bra pris, såvida man vill ha en kastrerad kanin. Är det utan betydelse tycker jag att det är dyrt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Svado
3

Ja vill du ha tag i just en kastrerad hane så är 880:- billigt, man får ju tänka på att personen som säljer kaninen kanske vill ha lite ersättning för den kostnaden :)

Annars kan du ju lika väl köpa en okastrerad liten unge och börja från början med den så du får hela det förloppet också, från unge till vuxen alltså, och sen kastrera själv :)

Där jag bor (mitt ute i ingenstans i norrland) kostade det mig 950:- för kastreringen av min lilla kaninkille.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[Yasminjohanna]
1

#8 För två torsdagar sedan skulle min Eddie kastreras och han slutade andas och hans hjärta slutade att slå under narkosen. Det är ett enormt trauma för mig, jag fick inte ens ta farväl av min lilla älskling. Jag vill helst aldrig mer behöva gå igenom något sådant och kommer aldrig mer att vilja kastrera en kanin, så därför köper jag hellre en kanin där allting är klart… Om du säger att 880 kr är billigt så tror jag dig, de flesta verkar hålla med om det så jag kanske tar hem denna lillkille som jag spanat på de senaste dagarna.

Grodan
0

Du får ju en kanin på 1 år, kastrerad, försäkrad och transporterad. Men visst det är nästan 900 kr och det är mkt nära 1000 kr. Pengar växer inte på träd. Du kan ju alltid pruta, speciellt om det är en osedd kanin. Många köper ju djur via internetannonser utan att ha träffat dem. Om djuret blir transporterat ett gäng mil hur kan man säga "nej" om djuret inte är till belåtenhet vid framkomst?

Har du träffat ninen?

[neptunens]
19

#10, Det är inte okej att pruta på djur. Tycker man att det är dyrt så välj ett annat, finns hundratals kaniner på blocket som säljs för inga pengar alls.

Svado
1

Åh men nej va sorgligt :(

Jag förstår då självklart att du inte vill gå igenom det igen! Huva så hemskt.

Jag hoppas verkligen du hittar just den där perfekta lilla kaninen som kan fortsätta att förgylla ditt liv.

*styrkekram*

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Grodan
4

#11 Jag tycker att det är ok att pruta på djur. 😃

Många har överpriser och behöver komma ner på jorden anser jag. Det är eg inte ok att tjäna pengar på djur, inte ens att få tillbaka det man gett för dem… 😛

Victorica
1

#13 Där tycker vi allt annorlundaSkämtar

Om du nu tycker att det är överpris för en viss kanin så är det bara att söka sig till en annan uppfödare. Och det finns väldigt få som tjänar några egentliga pengar på att föda upp, såvida man inte gör det i riktigt stor skala.

Och jag tycker inte att det är okej att pruta på levande varelser.

Veronica

loginger
0

Uppfödaren som jag köpte min kaninunge av tar 880 kr och då är den inte kastrerad utan det är vad priset ligger på när han säljer sina ungar. Är det alldeles för mycket?

Ljusta
2

#15 Beror på Vilken ras? det är. Är det en tex en Dvärgvädur uppfödd till kel så är det ett rejält överpris. Men det beror ju på vad man är beredd att betala för just den kanin man vill ha :)

Ljustadalens kaningård

goldcool
3

>Ts, ni andra och #15. #16. Såg denna tråden redan igårkväll ;) inte tappad bakom en vagn man hänger väl med ;) även kul att läsa att folk faktiskt tycker väldigt olika. Priserna i kaningården, oavsett levklar kaninunge eller ettårig kastrerad unghane, baseras på flera fakta: -Fr o m i år 2014 är det kaningården och kaninverkstan som jag kommer syssla med inte längre bara som hobby utan heltid. -Prisnivåerna är också satta i paritet med den fokus jag anser att sällskaps-, kel- eller utställningskanin ska ha idag. Även jämfört med andra djurslag. Dvs angående kaninens pris och/eller status ska du även räkna in att du köper ett djur som inte bara är populärt utan som är ett av världens kanske mest miljövänligaste djur. Ska kanske inte alls det spela in? Ja, där tycker vi såklart olika. -Priset är satt efter efterfrågan. Nämnd kastrerad hane precis fyllda ett år är det många som vill ha. Fakta. Bara jag vet_hur_många som kastat lystna blickar på honom sista dagarna. Bara ren fakta. -Priset även satt efter de erbjudanden man får med möjlighet till pensionatvistelse, support, den väldigt stora portion om många kg med mat som medföljer i priset m.m. -Tiden, kraften och engagemanget att ta beslut om och finna rätt avelsdjur, rätt pappor och mammor vet alla uppfödare som är värda namnet, att det även finns vissa av oss som önskar en slant för det. Vissa avelsmammor värderar jag (naturligtvis helt ovärderliga) men om ni nu måste;) ha en siffra, till över 10.000kr. Bara ren fakta. Dock skulle jag nog aldrig sälja dem ens för det tredubbla. =) Fick bli sista ordet från mig. Just nu. Svårt och hänga med i allt som skrivs här. Men kanske kan jag se ett eller annat ;) Jag skulle dock tycka det vore jätteskoj om nån eller några ville ta upp och skriva såväl positiv som om det finns negativ kritik - på min kaningårds facebooksida. Där står det var och en fritt att göra inlägg! Och uppskattas bara. Ja, ni vet den med Liljor och Lejon. Gud vad smart (och ödmjuk) att jag valt att ofta ta just 880kr. Då kunde jag denna gången lätt följa pris- och statusdiskussion som var riktad rakt mot mig! Annars hade varit lite svårt att veta.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

goldcool
0

Ts Fast just kommentaren och åsikten "någon form av försäkring". Låter det lite som att försäkringen är väl inte alls lika viktig som kaninen? Nej, kanske bara jag som feltolkade, sry.

goldcool
0

Sen innan jag somnar för kvällen, skulle bara skriva. Att nog skulle inte jag känna mig dum eller så - ifall jag var en av dem som bidrog till att kaninen fick högre status - för oavsett hur pass olika vi tycker. Så kan ingen blunda för, att pris och status. Det hör ihop. I långa loppet.

sara8282
2

Jag tycker 880 kr är överkomligt.  Särskilt eftersom transport (vet inte hur långt iofs) ingår.

Förstår ändå att du kan tycka det känns mycket, eftersom det går att få en kanin för 250 i närmaste djuraffär.   

Saken är väl den att man betalar flera tusen för hundar och katter, medan kaniner inte är värda mer än ett par hundra.  Och om folk ska köpa kaninen hos uppfödare istället för djuraffär, så får det inte vara för stor prisskillnad, då kommer många (säger inte alla!) ovillkorligen köpa kaninen i närmaste djuraffär istället, enkelt och billigt!    

Jag tror att för att höja kaninens status och prisnivån i allmännhet, så krävs att antingen djuraffärerna höjer priserna riktigt rejält, alternativt att de slutar sälja kaniner öht.

goldcool
0

#20 Att djuraffärerna slutar sälja tror jag mest är en tidsfråga. Man bara hoppas att inte många djuraffärer tar_så_lågt bara. Transporten ca 25mil.

sara8282
1

#21 Hoppas det.     Tror tyvärr att många djuraffärer har den prisnivån. De jag sett har legat på max 300 kr. 

25 mil, det var en bra bit!  Då tycker jag genast att bortsett från att 800 kr inte är en hög summa egentligen för en kanin, men om man då dessutom skulle räkna till den betydande transportkostnaden, och faktumet att kaninen redan är kastrerad, bara det kostar ju 6-800 kr, då är det ett riktigt bra pris! 👍

[sstorm]
6

Jag tycker inte det är dyrt, betalar ofta över 800kr för att köpa in avelsdjur och tycker det är ett bra pris. Har som mest betalar närmre 1200kr för kanin+transport. 

Om man tycker 250kr är ett bra pris på en kanin kanske man ska börja med något icke levande i stället.

[Tilde]
0

Jag tycker det är ett bra pris! Kaninen är fortfarande ung och det är extremt dyrt att kastrera djur (speciellt här i Danmark)! Dessutom tycker jag att kaniner är på tok för billiga när man säljer dem för 100 kr eller liknande. Jag hoppas på att standardpriset på kaniner kan stiga lite så folk tar dem mer seriöst. Just nu är de ju ofta ett "slit och släng"-djur. 😕

tilde&twix
1

Bara jag som tycker att det är ett billigt pris? 

Om du hade köpt kaninen som det var, och själv fått vaccinera & kastrera så hade kalaset lätt kunnat sluta på 1 500- 2 000.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

Delilah81
0

# 25  Fast vaccinerad är den väl inte?  Inte alla som behöver vaccineras.   Men jag håller med om att det är ett billigt pris!   Bara att kastrera den skulle ju gå på ca 700, och att själv resa 25 mil och hämta den hade också kostat, i form av bensin, tågbiljett etc…

Fast jag förstår hur TS tänker också, hon jämför nog med att hon hade kunnat få en hona (som inte behöver kastreras) på närmare håll för en bra mycket mindre peng.   

Men 880 kr är inget dyrt pris i sammanhanget!

goldcool
0

Inte för att göra vissa Stockholmare arga nu, Kan ta det isåfall. Har inte stött på så halvknasig inställning som en del tycks tyvärr ha. I storstan? Givetvis finns det över hela landet. Jag har bara aldrig hört just uttrycket och motiveringen att "vi fick bättre pris" när en köpare sthlm för några mån sedan precis drog sig undan i sista stund för att annan uppfödare önskade mindre peng för sina ungar. Det kändes som om det gällde ett bilköp eller något, lite halvskumt tyckte jag. Även skumt att det just blivit en stooor stam av vildkaniner från utsläppta tamkaniner just i Stockholm? Det släpps inte vind för våg ut lika mycket kaniner än just precis där (inte enbart pga folkmängden). Man ser likhets-tecken. Har slit- och släng- fått ett ansikte däruppe på sina håll?? - Vill samtidigt ge en stor eloge till alla Stockholmsfamiljer som är seriösa och bryr sig . För ni finns verkligen också! Och det var ju en himla tur.

goldcool
0

Nej jag tycker mest det är dags att ställa skåpet, om ni hört uttrycket. Upp med statusen. Är det någon kunnig människa som vet ifall Skaf någon gång arbetat medvetet eller drivit frågan_emot_försäljning av hermeliner / dvärgvädurar / lejonhuvade och franska vädurar i djuraffär? Det är väl av nån anledning just dessa raser som premieras och trycks ned priserna på från imazo och djuraffärerna. För att i sin tur istället sälja dyra burar i ofta dålig kvalitet samt dyra tillbehör…

goldcool
0

Vad kostar en traditionell plastbotten, med galler i tillverkningskostnad? Traditionell innebur. Från fabriken. Tror inte direkt nån från imazo har kaninintresset eller engagemanget att man finns på ett av Sveriges största kaninforum och kan svara för sig. Fast det vore ju en nyhet. Jag kan avslöja, att det är svinbillig tillverkningskostnad på dem även utan att veta på öret, och säljs sedan i djuraffären för en dyrare peng än kaninunge. Ganska mycket dyrare om man framförallt jämför procentuellt och generellt.

goldcool
0

Att de uppfödare finns som går med på att sälja ungar för 95kr / st eller lite mer. Till imazo eller djuraffärerna. Jo, det finns de som får några kr till jag vet. Känns det okej? Tack, var skönt att få skriva av sig litet då denna tråden från början indirekt faktiskt var riktad mot kanin uppfödd av mig, eller t.o.m. två då.

loginger
1

För mig är det viktigaste att få köpa en frisk, sund och trevlig kanin med ett bra temperament! Sen spelar priset en mindre roll. Jag betalar hellre lite extra för att få det jag vill ha :-)

[Yasminjohanna]
5

Med tanke på att jag var väldigt intresserad av denna kaninen och eftersom jag aldrig betalat mer än 250 kr för en kanin så tror jag nog att det är ganska förståeligt och givet att jag ställde frågan angående priset. "Med någon form av försäkring" - jo visst är det viktigt med försäkring - men jag har egen försäkring som täcker upp för alla mina egendomar inkl. en djurförsäkring från Agria så att få med en försäkring är inte det allra viktigaste för mig, jag är ute efter en kanin som är kastrerad och har aldrig köpt en sådan förr. Hur som helst, min intention har inte varit att på något sätt ifrågasätta någon, jag har snarare velat ha råd, tips? och åsikter, annars hade jag rakt av försökt pruta eller dylikt vilket jag inte gjort. Nu kan jag glatt även berätta att jag ska få en liten unge från en bekant till familjen (en hona) som jag frenetiskt letat efter och jag känner mig väldigt nöjd med det. Tack, ha en fin kväll allihop

goldcool
2

#32 Grattis till din lilla hona! Jo, det är säkert förståeligt att du tyckte så. =) Men jag vet inte om det är bara jag, du hade precis själv kastrerat en kaninhane och visste hur mycket det kostat. =) Sorry, eller så hade du glömt att det kostar runt uppåt tusenlappen. Allmän tanke, kanske är läge nu att kaninungar inte längre ska ha så låg status som kattungarna hade på t ex blocket för ca 15-20 år sen. Då kattungar såldes för så lite som 1kr tassen eller 100 eller 250 eller så. Svårt finna så låga priser idag. De brukar kosta mer än dubbelt idag. Mer än dubbelt än 250 menar jag. Sorry om jag upprör läsare på forumet med att jag är så nära nu att snart höja levklara ungar och deras status och deras pris med minst 100%. Mest för att jag blir så trött bara. Det är inte någon annan som är på - att pröva göra samma sak med en riktig drastisk höjning. En som känns. Med råge. Givet ska de äldre kaninerna 6mån, 1 år, 2 år…följa samma kurva. Ursäkta, men det blir så väldigt tyst här inne ibland bara.

[Yasminjohanna]
1

De hann aldrig kastrera honom då han dog under narkosen. Ett enormt trauma för mig och jag hade betalat allt jag har för att han skulle vara vid liv igen. Det handlar inte i sig om pengar jag ville bara inte bli blåst och ställde därför frågan. Nu tycker jag att man gör som man vill och vill du höja priset och kaninstatusen, fantastiskt men jag var inte insatt i din tanke där så därför kändes 880 mycket. Tack för mig.

[Rabbitz]
0

Jag tycker priset var okej men klart de kunde sänkt de det är inte en ung kanin och uppfostran kan bli lite jobbig att ändra om den har andra vanor. kaniner ska inte kosta mycket i min åsikt. För 880kr ingår något då eller är det endast för kaninen?

[Rabbitz]
0

Sen tycker jag att inlägget blev lite OT av en del här som börja prata att de handla sin avels djur för den summan och att kaniners status måste höjas. Inlägget handlade om 880kr var okej för en kastrerad kanin på 1år. Inte om eran åsikt gällande resterande kanin priser.:P

[Yasminjohanna]
1

Att höja statusen på kaniner är ju en utmärkt ide och det borde man göra. Då kanske inte vem som helst går och skaffar sig en kanin som får leva instängd i en bur. Däremot så var jag som tidigare nämnt inte insatt i hela den här höja status processen så därför undrade jag men nu känns det lite som att det spårat… hoppas ingen har tagit illa upp det var inte min intention.

goldcool
0

"är det för dyrt"? sa rubriken

m.m.

m.m.

läs på lite vem som var uppfödaren  =)

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
5

Jag tycker personligen att 880kr är dyrt för en kanin som är 1år och enbart ska fungera som ren sällskap/kelkanin! Jag tycker inte priset bestämmer statusen, en chinchilla kostar mellan 1000-1500kr att köpa men ändå så är det ett himla slit och släng med dom och man ser hur många som helst på blocket, iallafall här hemma. Även katter har det blivit höjt pris på men fortfarande så är katter ett slit och släng djur där många skaffar katt och kommer på några månader senare att nej, nu är den vuxen och könsmogen och helt plötsligt inte lika söt längre! Det är vi som äger djuren som sätter deras status och genom att informera och utbilda andra också kan höja den! Inte genom att sälja dom för dyra pengar!

[Rabbitz]
1

#39 tack för ditt inlägg! Äntligen någon som förklarar att höga priser aldrig höjer status/värdet på ett djur !:) Blir så tokig på uppfödare/folk här som anser att de får bort oseriösa genom att ha höga priser :P titta bara på grå jako de kostar 8000-9000kr. De finns på blocket och att folk säljer dem efter några månader är jätte vanligt! samma sak gäller med hundar! Ni kan höja priser på era kaniner men de berättar aldrig om köparen är seriös! Bara för de betalar 1000kr för en kanin betyder de inte att de kommer betala för veterinär och det som en del påstår vara ett bra argument till varför priser ska höjas:P

hobbymupp
2

Tycker inte heller det är mycket :) 750 för kastrering, typ 400 för ett års försäkring (som du kan utnyttja ett tag framöver antar jag, beronde på när den senast betalades?) plus kaninens vanliga pris… 880 är värsta klippet ju! Tänk om du köpt en kaninunge och fått göra allt det själv, då hade det blivit dyrare :)

Delilah81
2

# 40   Du skrev ju nyss att den diskussionen var OT, och att frågan inte handlade om "resterande kaninpriser".

Nu fortsätter du ju själv den diskussionen 😕

[Rabbitz]
0

#42 var tvungen  😂

[annloo]
0

men TS, om du hade lämnat in din kanin för kastrering måste du väl ändå vetat hur mycket det kostat? Det betalade du väl ändå om operationen (tyvärr!) gick fel? Menade bara att när du precis lämnat in din kanin själv, borde det väl inte priset låtit så obekant eller märkligt om det var en kastrerad hane du ville ha? kastrering går normalt sett inte på försäkringen vad jag vet :)

Angående prisers belopp så antar jag att man främst sållar ut de med mindre pengar vid högre priser, de som har mer kan vara lika oseriösa de :) Kanske borde flera uppfödare kräva att få följa upp för att det ska ses till alla djur har det bra.. men svårt sånt där! 
Ha det så bra allihopa!