Livrädd kanin?!
Jag är helt rådlös nu och vet inte vad jag ska göra, Charlie har helt plötsligt blivit livrädd för allt och alla. Hon har varit jättegosig tidigare men den senaste månaden har hon blivit jätterädd för allt och alla. Man det går inte att varken klappa henne och att lyfta henne är inte ens att tänka på.. Jag vet inte vad som har hänt för att det ska ha blivit såhär.. Hur ska jag få tillbaka min gamla Charlie och inte denna livrädda, superstressade kanin som jag helt plötsligt har fått istället?
Hur gammal är hon/var hon när hon förändrades? Kan det vara att hon blivit könsmogen? Kom det över en natt eller lite efter hand? Min hona var inte direkt lätt och ganska undvikande. Jag kastrerade henne nu för ett tag sedan och nu är hon mycket gladare och mycket mer tillgiven. Kan Charlie blivit skrämd av något? Försök att ha samma rutiner på samma tider varje dag. Att hon vet vad som kommer hända skapar trygghet. Om du har eller känner någon som har en lugn, tillgiven kastrerad hane kan det kanske hjälpa att pröva ha dem tillsammans ett tag. (Förutsatt att hon accepterar sällskapet, hon kan ju bli stressad också). Har du tur kan det skapa en trygghet och hjälpa henne att bli lugnare. Locka med mat och gosaker och försök gå henne att komma fram till dig självmant. Sakta sakta kan hon lära sig igen. Har hon förändras på något annat sätt? Finns det några indikationer på att hon skulle kunna ha ont någonstans? Kaniner kan dölja sånt väldigt bra, men det kan vara en förklaring på beteendeförändring.
#1 hon är 8 månader nu, skulle nog säga att det har kommit gradvis. Hon har ju alltid varit lite speciell och varit så sen jag tog hem henne men nu går det inte att hantera henne överhuvudtaget. Det började för ungefär 3-4veckor sedan. Vi har ganska fasta rutiner kring henne, hon får pellets på morgonen när jag vaknat och sen vatten och hö så hon vet ju att med en gång jag kliver in i rummet på morgonen så får hon frukost. Sen släpper jag ut henne när jag kommer hem så hon får hoppa ut och in som hon vill och sen städar jag kisshörnan på kvällen och efter det får hon kvällspelletsen. Även försökt hitta sällskap till henne men inte lyckats än. Så jag fortsätter jakten. :) Hon äter fortfarande som hon ska och dricker vatten, är ute och skuttar precis som vanligt. Den enda skillnaden är att innan kunde jag sitta på golvet och hon kom fram utan problem och var nyfiken på en och nu springer hon in i buren så fort man rör sig, lyckas man komma i närheten av henne så kan hon vara ganska lugn så länge man inte försöker klappa henne. Hon gör inga aggressiva utfall eller så utan hon springer iväg eller gömmer sig. Försöker man lyfta henne så försöker hon hoppa undan och kan hon inte det så börjar hon sprattla och slutar inte förrens man släpper. Har börjat med att bara sitta utanför hennes bur nu och försöka prata lugnt med henne. Det känns som att hon är väldigt stressad och hela tiden på sin vakt ifall något skulle hända, öppnar någon ytterdörren eller gör något annat som låter lite mer så flyger hon upp och gömmer sig under sin sitthylla.
Hon kanske är brunstig? Min ena hona började vakta buren och ville vara i fred när hon blev könsmogen. Men det blev bättre med tiden och nu är hon jättegosig oavsett om hon är brunstig eller inte :) Du behöver nog inte vara orolig, locka henne med något hon gillar när du vill klappa henne osv och hantera henne mycket. Men även viktigt med lugn på natten. Lycka till!
Kolla in min hemsida :)
#3 jag tror inte att det beror på brunst utan det måste vara något annat. Brukar försöka locka med något med det funkar inte på henne..
Min kanin hade en släng av något liknande. Istället för att komma fram till buröppningen när man kom så satt hon längst in i ett hörn i buren och morrade. Försökte man locka fram henne attackerade hon, när man lyfte upp henne (om det överhuvudtaget gick) högg hon och så vidare…
Trodde helt seriöst att hon fått en hjärntumör, hade ont eller något annat och var på väg till veterinären när jag berättade för hennes uppfödare om hur hon hade blivit. Uppfödaren tyckte jag skulle avvakta och det gjorde jag. Jag lät också kaninen vara ifred eftersom det inte gick (jag vågade verkligen inte) att hålla på med henne och öppnade bara buren när jag var tvungen för städning och fodring. Och så en dag när jag öppnar buren kommer hon framskuttandes som vanligt och hoppar upp i mitt knä (som hon brukar göra).
Hon är tio månader gammal och så här i efterhand tror jag (och uppfödaren) att det var en kombination av tonår och brunst. Eftersom din kanin är i samma ålder kanske det kan vara en liknande förklaring där. Mitt råd är att avvakta och kanske sänka kraven lite nu när hon inte är på topp. Låt kaninen bara vara några dagar och se ifall det blir bättring.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Min vaktade buren också som jag skrev och attackerade och bet. När hon blev könsmogen. Tror det är ganska vanligt bland honor, min andra hona var lugnare fast även hon var sur vissa dagar.
Kolla in min hemsida :)
Fast grejen är att jag tror inte hon vaktar, hon är inte på något sätt aggressiv i sitt beteende utan bara väldigt rädd och stressad hela tiden. Hon gör inte utfall eller så utan hon försöker komma så långt bort från oss människor som det bara går. Men vi ska testa nu att bara låta henne vara ifred och hantera henne så lite som möjligt och se om det kan hjälpa. Ta det lite på hennes villkor.