Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 449 ggr
LillasysterM
0

En kompis till min kanin

Jag har börjat fundera på att skaffa en kompis till min dvärgvädur. Han är fem månader och okastrerad. Jag gillar inte tanken på att kastrera honom då han är så vacker. Det skulle vara kul att få ungar efter honom någon dag. Jag vill dock inte ha en massa ungar här hemma utan skulle låta min uppfödare få ta kullar. Jag har läst på lite och det verkar vara lite komplicerat att para ihop kaniner. Speciellt när det är en okastrerad hane inblandad. Finns det någon som har en lösning åt mig? Skulle vara så kul med en till.

farvendal
3

Ska du para ihop din hane med en annan kanin så måste du dessvärre kastrera honom. Eller ja, det KAN fungera att ha honom med en annan hane, men chansen är liten och risken är stor.

okasrerad hane + okastrerad hane = med största sannorlikhet våldsamma slagsmål

okastrerad hane + kastrerad hane = troligtvis samma öde som övre alternativet.

kastrerad hane + kastrerad hane = kan fungera, men det blir nog svårare när de inte bott ihop hela livet.

okastrerad hane + okastrerad hona = ja du vet ju hur det blir.. bebisar i massor

kastrerad hona + okastrerad hane = stressande för honan som kommer ha hanen efter sig hela tiden.. blir troligen bråk också.

kastrerad hane + okastrerad hona = brukar fungera bra

kastrerad hane + kastrerad hona = allra säkraste kortet.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

LillasysterM
0

Tack så jättemycket för ett bra svar. Då ser det ut som om han får fortsätta vara ensam. Iallafall ett tag till. :(

farvendal
0

Du kan ju alltid ha en till kanin i en bur bredvid, så att de iallafall kan se varandra. I det fallet vet jag dock inte vilket kön som är mest lämpligt, det får någon annan svara på 🙂

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Zabbio
0

Det kan gå med en kastrerad hona - om han är den typen som fattar ett nej. :)  De flesta av mina hanar har varit på honorna ett litet tag men slutat när det inte gett resultat. Vissa har dock varit på alltid och det blir stressande.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

LillasysterM
0

#3 Jag får tyvärr inte plats med en till bur. Men det hade ju varit en superbra idé. :)

#4 Det känns som om det är lite "rysk roulette" på den. Vore ju dumt att ta hit en liten tjej som min hane bara kommer stressa upp. Då mår hon inte bra och så vill jag ju inte ha det.

Jag får kanske vänta tills jag har tagit någon kull på honom och efter det fundera igen på om kasrtering kan vara ett alternativ och efter det skaffa en till.

Tack för bra svar! :)

Zabbio
0

Lite rysk roulette är det alltid med att sätta ihop kaniner ;) Har du inte möjlighet att dela på dem om det inte går så bör du nog inte testa. Hur ska du göra med kull om du inte har plats för en extra bur? Och två kaniner på en vanlig bur yta må vara lagligt men chansen att det funkar bra är liten.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.