Kanin eller Marsvin?
En fråga till er som har både marsvin och kanin, eller haft båda. Vilken är er personliga favorit av dessa två? Motivera gärna varför!

Jag tycker kanin är roligast. Det känns som dom har större personlighet.. Och man kan göra fler saker med dom, dom är inte lika klumpiga. ;) Fast marsvin har så gulliga ljud. Sen är det bra att man kan ha kaninerna utomhus. :)

Jag har haft hamster, marsvin och fågel och nu kanin , och kanin är bäst av de alla, för marsvinen vill inte hoppa, och de kan lätt bli sura (mitt iallafall)
och man kan inte göra så mkt med dem , dem pissar hela tiden (min åsikt:P )
Så kanin är bäst!
Jag ha haft ett marsvin förut, och jag föredrar kaniner. Just det marsvin jag hade han var lite så där skygg, vela inte bli buren eller borstad alls! (Han var långhårig) Han hatade det och han var tråkig, självklart är det olika från individ till individ men kaniner är mer "personliga" tycker jag och liksom hoppar och hälsar i buren och är så där mys och trevliga. Sen är marsvin för små för min smak.
marsvin bajsar bara överallt och man kan inte göra något med dom =P
Jag har aldrig haft marsvin, men min kompis har. Enligt den erfarenheten är kaniner mycket roligare och personligare =)
haha aa i princip alla här tycker kanin är roligast.
#6 - Haha ja, :) Ställde samma fråga på Marsvin i fokus, och där tyckte alla att Marsvin var bäst, här är tråden; Klicka Här! 
Så jag tror detta är väldigt smaksatt ;P

Jag föredrar marsvin helt klart. Sötare och mycket MYCKET jämnare i temperament (läs tråden inne på marsvin, deras argument!). Snällare djur kan man inte hitta. Inga tonårsproblem alls (dvs aggressivitet och sånt som förekommer hos kaniner vid tonåren). Marsvin sprattlar dessutom inte.
Kaniner sprattlar något hemskt. Jag gillar inte deras bakben, för o inte säga att jag avskyr dom. Så himla stora och starka och sprattliga så det inte finns :(
Dessutom luktar kaniner mycketmycket mer än vad marsvin gör. Ett stort minus.
#9 Nähä då! Inte alla kaniner, vissa är så små och söta och sprattlar inte alls 
Marsvin är för mesiga, haha! Något att ta i måste man ju ha
*Misstolkas ej*
#10 håller med ;P
Av dem marsvin och kaniner jag träffat, så säger jag definitivt kanin!
Dem marsvin jag träffat på har varit skygga, inte varit keliga alls.
Dock tror jag säkerligen att många marsvin är jättehärliga och att jag troligen haft otur och träffat "fel" marsvin.
Men gillar ändå kaniner bäst, dem passar mig helt enkelt.
Som #8 säger så är det helt klart en smaksak. =)

Ja, det är såklart en smaksak :) Men kaniner sprattlar i regel, och har stora starka bakben som inte är roliga o ha o göra med om kaninen inte är hanterad. Då är man blodrandig om armarna och magen. Svider som satan.. Marsvin är inte ens kapabla och kunna göra så, för dom har mycket sötare, mindre och bekvämare tassar, som inte rivs ^^
#10 Något o ta i? ;S Marsvin väger som fullvuxna runt 1,5 kg. Tycker du det är lite? Det är en dvärgvädurs storlek. :P

jag har haft ,marsvin och jag vill säga det är nog det tråkigaste djur jag någonsin haft ;O ,kanin är defenetivt mkt mkt mkt mkt mkt roligar ;D marsvin bajsar,ochkissar bara :S och luktar mkt mer en kanin..och marsvin får väldigt ofta löst bajs :S:S:S:SS ,så jjag föredrar kanin ;D

Gillar kaniner mest! Inte för att jag har haft något annat än kaniner men för att jag tycker dem är bättre storlek och dem är mer sociala verkar det som. Kanske är det för att jag älskar mina kaniner så mycket, men jag trivs mest med djur som är lite "större" marsvin är ganska små, men jag har ingenting emot dem. Skulle gärna vilja ha ett marsvin!
Jag kan inte välja mellan kanin och marsvin. båda har ju för och nackdelar
Kanin -
Fördelar - Lite större och mer framåt. Man kan göra lite mer med dom.
Nackdelar - Tar stor plats, inte lika personliga som marsvin, Kräver mer skötsel än marsvin
Marsvin -
Fördelar - Man kan ha många på liten yta. Ingen är den anda lik. Har man engång vunnit ett marsvins hjärta så är man älskad föralltid.
Nackdelar - Lite små, Väldigt nogrann kost, Luktar inte så gått (marsvinet i sig inte avföringen) blir inte lika tama som kaniner (det tar lång tid att vinna förtroendet)
det är väll ungefär de som jag kommer på nu som är för och nackdelar.
Men jag kan inte välja vilken som är favoriten

Ett marsvin är lika stor som en dvärgvädur. Dvs större än en hermelinkanin. Så ni som säger att marsvin är för små jämfört med kaniner vet nog inte vad ni pratar om :)

Både kaniner och marsvin kan ha bra personlighet, förstår inte hur man kan säga att marsvin har dålig personlighet eller att kaniner har dålig personlighet, beror ju helt på individen.
Har själv aldrig ägt marsvin så har inte vidare mycket att jämnföra med.
the vanity, it becomes insanity
#17, av alla de marsvin jag har träffat har då ingen varit lika stora som dvv :P
Jag förstår inte riktigt när du skriver att "kanin sprattlar i regel"? Det tycker jag verkligen inte heller stämmer :P

#19 Då har du nog träffat små djuraffärsmarsvin. Alla vet ju att djuraffärsdjur inte är dom bästa djuren man kan få tag på..
Ja, kaniner sprattlar oftast/i regel. Förstår du då? :P
Jag har då aldrig stött på en kanin som INTE sprattlat. :o

#20: tycker det är mer sällan än vanligt att kaniner sprattlar, åtminstonde de flesta jag stött på har inte gjort det.
the vanity, it becomes insanity
#19 av alla marsvin jag har haft så har ingen varit i storlek med en dvv.
Det kanske är cuy du tänker på, men dom är inte heller riktikt lika stora. det skulle kanske vara triton som ingela hade förut, tror han är på tynabys nu. han är ju stor, men ändå inte som en dvv.
Och kaniner sprattlar väll olika mkt beroende på hur mkt dom är hanterade. så kan väll alla kaniner spratta om dom blir skrämda etc..
#13 Hade ett marsvin (fullvuxet!) ihop med en dvv, lejon och hermelin (olika gånger) och jag kan säga att han var betydligt mkt mindre än dom
Och vägde mindre också, och han var inte smal, rund och go var han 
#20, visst har jag träffat djuraffärs-marsvin med, men mestadels ifrån uppfödare. Jag förstår vad du menar med sprattla, men jag håller verklgen inte med! :)
#22, var det där verkligen menat till mig? Jag säger ju precis som du att marsvin inte är lika stora som dvv ;)
#24 nej vart lite fel där. menade henne under såklart : P
Kan ju säja klart att jag inte gillar marsvin, har aldrighaft ett eget då jag tycker dom e opersonliga och kissar på en;) sträva och asså ursäkt fula. Det är ju min åsikt, Mina kaniner sprattlar, ja ibland, när dom blir rädda som om dom tex ser en hund. men är jag hemma och det är lungt så är dom hur stilla somhälst och spratlar inte det minsta.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Att kaniner sprattlar är inget som man kan definiera kaniners personlighet med. Det är som att säga att t. ex alla rottweilers är hetsiga eller elaka. Dvs det är rena fördomar.
Att en kanin sprattlar beror antingen på enbart bristfällig hantering eller kombinerat med levnadsmiljö och till viss mån temperamentsarv.
Jag har haft marsvin (abys) från uppfödare, och jag har haft dvärgvädurar, och nej de är inte alls lika stora som fullvuxna. Det kan jag säga på rak arm.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
#26 Kan hålla med om att dom är sträva i pälsen men alla är ju inte det, det är ju som med hundar - olika pälssorter, vissa är sträva & vissa inte. Finns ju dom raser som inte är sträva.
#17 Men de flesta kaniner är inte dvärgraser.
Va, är ett marsvin lika stor som en dvv!? Det kan knappast stämma, eller så har jag bara sett miniatyr-marsvin ^^
Kastanjegårdens Kaniner
#26 - Kaniner kan också kissa på en ;) Naturligt^^
Har själv inte haft marsvin, men min kusin har haft. Jag har passat marsvinet två gånger och egentligen är ordet passa fel ord, den satt där i buren. Mot mig var den ändå mer trevlig än andra, den var rätt så rädd. Men det enda man kunde göra var att klappa den eller städa buren. Släpper man ut den på golvet satt den bara där. En kanin har som många sagt större personlighet enligt mig, den skuttar glatt när man kommer, den kommer när man ropar (i alla fall min förra kanin) och det finns lite större valmöjligheter med vad man vill göra. Sedan tycker jag marsvin är för små, för att inte tala om tassarna de tkr jag är läskiga.

Lite OT men vad många det är som har haft ett ensamt marsvin när man läser i denna tråd. Det är t.om lag på att de måste leva med en artfrände. Ville bara inflika det ifall någon här är i marsvins-köptankar; de ska inte bo själva.
Att man tycker ensamma marsvin är tråkiga osv kan också bero på att de mår dåligt över att inte ha en kompis.
Jag tycker det finns fördelar med både kaniner och marsvin :)
/Sanna
#32 Helt rätt. Det är en rätt så ny lag?
Varför min kusin bara hade en var för att det andra marsvinet hade dött och enligt veterinär blir inte marsvin deprimerade när deras kompis dör? Låter lite konstigt, men vad vet jag.

#33 Japp den kom 2003, men det har varit rekommenderat längre än så :)
Jag tror att självklart saknar djur sin kompis om de bott tillsammans, det blir ju ett tomrum som inte fylls liksom.
Men men jag är lite OT igen nu ;)
/Sanna

Jag har både marsvin och kanin.
Marsvin och kaniner är verkligen helt olika men de är speciella på deras sätt. Det ena marsvinet piper heela tiden, det andra väser, hon kan inte pipa och den tredje säger ingenting. Hon sitter bara och ser söt ut. ;)
Kaninerna är ju också speciella på deras sätt. Just ni är kaninerna helt galna, och helt beroende av varandra. Det är två hanar, men de är inte ute efter bråk, utan något helt annat. Mina kaniner är lite snuskiga. ;)
Jag föredrar helt klart kaniner! Tycker marsvin är lite lama (A). Sen kissar dem och bajsar överallt enligt mina erfarenheter ^^. Nej jag skulle nog inte kunna skaffa ett marsvin.
Och mina kaniner sprattlar inte heller. Kan bära omkring på Muffin jättelänge och ibland när han blir lite glad och vrider på sig kan det ju bli lite konstigt men han bryr sig inte ^^. Ända gången han har rivit mig var när han var liten och fortfarande inte kände sig så trygg. Nessie kan sprattla lite ibland för hon vill att man ska hålla henne på ett speciellt sätt. :)
Emma
Jag föredrar kaniner, tycker delvis att marsvin är fula i utséendet och gillar inte alls några djur som man ska ha inomhus hos sig som gör väsen av sig.
Not your mom, not your milk.

#37 Dom pratar heter det
Inte gör väsen av sig.
Själv tycker jag att deras pratande, kuttrande, pipande etc är bland det gulligaste jag vet. Såå mysigt!
Föredrar kanin. inte för jag haft marsvin men .. Tycker marsvin är läskiga, (A) gillar absolut inte när dom är strävhåriga, men det finns ju olika päls sorter!
Kanin, tycker jag e söta, framåt när man kmr och dom klänger på buren för man ska öppna, man kan hoppa med dem!
#38 - Haha, ratar då. ;) Hogljudda är vissa iallafall.
Not your mom, not your milk.

Sen vill jag bara säga , att dom flesta som skrivit här och sakt att MITT marsvin var tråkigt har då en orsak till att svinet var tråkigt. Ni hade dom ENSAMMA.
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
#41 Jag kan inte påstå att de var så mycket roligare när de var två, de skrämde bara upp varann så de sprang ÄNNU fortare in i huset när någon kom.
Men jag håller helt med om att man ska ha två st, för deras skull!
Jah har inte haft nåt utav det men kanin värkar ändå roligast marsvin är så skygga och för stressade och kanin är mer tama.
SÅ KANIN TYCKER JAG
#43 Marsvin är inte mer stressade. Och de kan bli riktigt tama osv också 🙂 Beror på hur man aktiverar dem, hur mycket man hanterar dem osv. Och ser helst till att inte köpa från djuraffär (tyvärr oftast dem i såfall som blir stressade lätt och inte så tama tyvärr pga aveln som är på många djuraffärsmarsvin, precis som kaniner) 😛
Trist att du har fått fel bild av marsvin, för det är ljuvliga djur! 🙂
Visst, alla passar inte med alla djurarter, så är det ju.
Gammal tråd dessutom (finns en betydligt nyare om detta också) 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har 2 kaniner nu ock dom är jätte snälla! Jag har aldrig haft marsvin men min kompis har det och det är roligare att ha kanin tycker jag för att marsvin dem kan man inte hoppa mer dem kissar hela tiden (min princip) så att jag föredrar kanin
och*
såklart marsvin är också härliga djur men just jag föredrar kanin i alla fall :p