Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninhoppning-och-selar
Läst 497 ggr
[Alexandralanstrom]
1

avlar på " hoppkaniner"

hejhej! Massa avlar på duktiga hoppkaniner som ska vara duktiga inom hoppningen. Men om man avlar på kaniner som ska vara duktiga på hoppningen BEHÖVER ju inte ungarna bli lika duktiga.. asså jag bara va tvungen att skriva av mig men hoppas någon haft samma tanke som mig.. :/ hare gött :)

proxima
2

Man avlar på sannolikheten :)

Det är större chans att en kaninunge efter två duktiga hoppkaniner i sin tur blir duktig på hoppning, det vill säga ärver de egenskaper man vill ha i en hoppkanin, än en random kanin efter två föräldrar som aldrig sett hinder.

På samma sätt kan man se på rasavel. Två kaniner med 95 poäng vardera har större chans att lämna exteriört fina avkommor än två kaniner med 90 poäng.

Men man kan som uppfödare aldrig lova något när man säljer en unge, varken att den kommer bli bra på att hoppa, få 95 poäng på utställning eller att det kommer vara superkelig. Det man kan göra är att ge den så bra förutsättningar som möjligt genom att para bra hoppkaniner som kompletterar varandra/para två utställningsmässigt fina kaniner/para två supersnälla kaniner :)

[Alexandralanstrom]
0

#1 om vi tänker lite såhär då; föreldrarna behöver ju inte va hoppraser dom kan ju lika gärna vara av rasen typ lejon och hermelin eller nått? :p

farvendal
0

#2 hermeliner och lejonkaniner kan vara utmärkta hoppare.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

PrinzeZz
1

#2 då skulle jag säga att ungarna inte har förutsättningar till att lyckas bli riktigt bra hoppkaniner. Lejon/Hermelin blir dessutom väldigt små kaniner.

Förutsättningar är inte allt, men väldigt mycket

Klart det går, undantaget som bekräftar regeln finns ju alltid, men sålänge hoppningen växer i sverige i svårighet så kommer dem alltid att vara en rejäl minioritet.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Alexandralanstrom]
0

#3 men nu sa ja bara nptt 😉

PrinzeZz
0

#5 javisst, och jag svarade på ditt exempel.

Sen kan man säga såhär också, jag tycker inte en kanin är "bra" förrens den visar potencial i eliten.

Det andra tycker är bra är kanske ett hopp på 25cm i trädgården.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

proxima
5

#1 Absolut, det beror ju helt på vad man har för ambitioner!

Men det jag försöker förklara är att om man vill tävla om att vinna på utställningar, så är det mycket större sannolikhet att du får en fin, rastypisk kanin att toppa listorna med om du köper av kanin av en på rasen kunnig uppfödare med föräldrar som är högpoängare i flera generationer.

På samma sätt är det större sannolikhet att du får en kanin som är roligt att tävla med i högre klasser/vinna elitklasser med om du köper en kanin vars föräldrar i flera generationer bevisat att de är duktiga hoppkaniner genom att de har presterat och vunnit titlar på tävlingar.

MEN du kan förstås också dra en vinstlott när du köper en kanin vars föräldrar inte fått mer än 90 poäng på utställning. Den KAN bli jättefin exteriört.

På samma sätt kan en kanin från blocket utan kända föräldrar bli en superduktig hoppkanin. Men sannolikheten är ändå mycket större att du får en duktig hoppkanin om du köper en kanin som är avlad för hoppning.

Om du däremot inte har några högre ambitioner än att till exempel tävla lätt eller medelsvår klass och kunna vinna de klasserna, då passar i stort sätt vilken kanin som helst. Alla kaniner kan hoppa, men långt ifrån alla blir champions.

Cotast
0

#7 Word

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU