Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1081 ggr
Svado
41

Otrevlig attityd här inne...

Hej allihop!

Jag har bara varit aktiv nu i typ två tre veckor, kanske bara två veckor, hur som helst.

Jag har märkt att det är jättemånga gånger som jag läser inlägg här och läser svar där folk är antingen jäkligt otrevliga eller typ "dumförklarar" folk.

Exempel:

Någon skriver ett inlägg om deras kaninunge eller någon kull de pratar om.

Som svar på detta skriver någon annan otrevliga elaka eller bara jäkligt arroganta svar i stil med "varför ska du ta kullen för om du inte har det o det syftet, möjlighet att behålla varenda unge eller varför ska du avla på kelkaniner bla bla bla" typ sådana svar.

Eller om någon pratar om något annat så kommer det arroganta otrevliga onödiga och allmänt "pain in the ass" svar många gånger.

Varför är det sådan här attityd bland folk? Jag har vid ett par tillfällen gått in och "försvarat" den som blir påhoppad av någon annan som tror sig veta bäst o ska tala om för alla andra hur kaninuppfödning ska gå till, men nu känner jag att det ids jag inte ägna mig åt hela tiden direkt.
Vill vi ha den här attityden? Varför känner ni som beter er så här er nödgade att gå in i andras trådar och skriva tråkiga arroganta eller elaka frågor eller kommentarer om hur andra människor väljer att göra med sina liv?

Varför inte behålla elaka, dumma, korkade, arroganta eller bara onödiga jobbiga kommentarer för er själva, och antingen glädjas MED den andra personen, STÖTTA den andra personen eller HJÄLPA den andra personen på olika vis.

MVH

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[neptunens]
19

Here we go again..

Cilia.Teddytöserna
1

#1 haha exakt så kände jag XD

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Holbacken
9

Jag håller faktiskt med dej, känner också att det är mycket negativa och onödiga kommentarer. Jag har precis som du själv säger gått in och försvarat personer som blivit "påhoppade".

I en tråd var det en tjej som behövde hjälp med att bestämma färg på sina kaninbebisar tror jag (?). I alla falls å kom det fram att honan var köpt på djuraffär och direkt var det folk där och talade om hur dum hon var som överhuvudtaget tänkte tanken på att avla med en sådan kanin. Jag tycker också det är dumt att avla på djur man inte vet nånting om (vilket man sällan gör om man köper djur hos djuraffärer). Men man kan upplysa folk om att det inte är det bästa valet utan att klanka ner på personen i fråga!

Regnbåge Yohanna & Kaninerna Regnbåge

http://holbackens.weebly.com/

Cotast
0

#1 & #2 Det var väll bara en tidsfråga innan EN TILL sån här tråd skulle poppa upp?😎

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Ellenfyrkant
3

#1 Verkar nödvändigt

Mvh Ellenfyrkant

Cotast
0

#5 Jasså?

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

VildaVittra
12

#6 Ja, så länge folk beter sig som en pöbel så behövs det för att visa att alla inte tillhör de som inte kan tänka utanför sin egen fyrkant.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cilia.Teddytöserna
1

#4 jo ifs :P

Jo jag kan hålla med dig, här är en dålig stämning. Men man blir lätt irriterad  på folk som tar nya liv till världen utan att veta vad man ger sig in på. Eller folk som tar ungar för att eller så kallt blocket ungar.

Grejen är att folk tycker inte att det är en stor sak när det gäller kaniner, Men om du läst att en människa tog kull på en hund som man vet noll om, men vet inget om Avel och vad man ska göra. Skulle inte du blivit irriterad då? :P

[Rabbitz]
4

#8 Nej, de flesta här ber om råd om Avel och inte vet dem noll koll bara för de ber om råd. ex. färg hjälp, no big deal.  Alla var någon gång nybörjare i uppfödning, frågor är vanligt då, speciellt bland hunduppfödare (som du nu jämför kaninavel med) då man brukar hålla kontakten med andra uppfödare och be om råd.

Blir man sur över folks val i livet så håll det för er själva. Ingen på forumet orkar höra eller se sånt här längre, vad andra anser är rätt och fel om TS (den som skrivit tråden).

Forumet är till för råd och hjälp.

Cilia.Teddytöserna
0

#9 ja men om man redan taggigt kullen då? är det tid för frågor då? om man ska ta en kull så ska man kunna dom frågorna innan man parar sina djur.

Peak303
8

Det blir dålig stämning på alla forum någon gång, men när det handlar om levande varelser så förstår jag att folk blir mer upprörda än andra. För ingen vill se kaniner fara så illa som många djur faktiskt gör idag. Och så många kaniner som faktiskt sitter utan hem för att det kommit tjuvkullar på tjuvkullar. Sen ska man vara noga med vad man avlar på då det enligt lag är förbjudet att avla på djur som kan nedärva defekter på sina ungar. Så för att slippa alla dessa defekter bör man ha koll på sina kaniners led, därför rekommendera kaninfolk nybörjare att inte avla på sin djuraffärskanin. Även om denna kanin kan vara världens mysigaste kanin så vet man inte vad som kan ligga bak i dennes led muppar? bettfel? fel benställning? max-factor? hippo? Är kaninen vitscheck? och alla andra som nu finns.

Enligt lag är det inte tillåtet att ta kullar med syftet att inte behålla någon unge då det räknas som yrkesverksamhet. Ska man ta kullar för att sälja alla måste man ha tillstånd för detta. 

Det kommer alltid finnas folk som tycker olika.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Rabbitz]
0

#10 Frågor uppstår alltid även när kullar är föda.

Cilia.Teddytöserna
0

#12 ja men att fråga när ungarna är födda frågor som, när kan dom flytta, när kan dom äta pellets och sånt. Det ska man kunna innan dom är födda. Man kan inte para kaniner sen kommer det ungar och sen står man där som ett frågetecken :P

VildaVittra
11

#13 Då får du förklara för mig hur inlärningsmekanismen förändras drastiskt just när det gäller Avel, för jag trodde det var allmän kunskap om att folk slutar lyssna när någon är otrevlig?

Varför inte prova att vara trevlig och genom det få personen att återvända till forumet och med tiden lära sig om mer hållbar Avel? Har du funderat på att prova på den metoden istället?

Något jag lärt mig under mina år på nätet är att de som låter värst är de som kan minst. En riktigt kunnig uppfödare hjälper personen, istället för stjälper den. Vet du varför? För vi bryr oss om varje individ.

Tyvärr är det djuren som kommer i kläm för att vissa behöver ta ut sina aggressionen i sin egna värld på andra.

Så länge man inte bryter mot lagen, har ni faktiskt ingen rätt till att "uppfostra".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aep
2

#1 #2 och #4. Är väl fortfarande frivilligt att läsa tråden. Rubriken är ju tydlig. de som tycker detta är en intressant tråd att diskutera, kan diskutera den. Annars passar ju "here we go again" även in här i motsatt mening. Hehe. Tycker också det är många trådar som får mkt tråkiga kommentarer, det går att hålla på en trevligare nivå! Jätte bra att det kommer upp till ytan så kanske det sätter sig bättre att det är trevligare när det är trevligt!:) 👍

[Guldvingens]
9

#10 Fast å andra sidan, har man tagit kullen utan att "plugga på innan" och inser när den kommit att "oops, jag behöver svar på några frågor" - är det verkligen då man ska klanka ner på den som har kullen? Är det inte då man ska hjälpa och se till att ungarna får den bästa uppväxten som går att få, de finns ju redan, så varför låta kaninerna lida för att man tycker ägaren är puckad?

Sätt kaninernas bästa i första hand, det är väl därför vi är här - många av de som kastar mycket skit har inte ens särskilt mycket erfarenhet själva på "sin tallrik" - utan gillar bara att leka moralkärringar. 

Om man ska bli förbannad på någon så är det väl vuxna som tar kullar bara för att det är gulligull, eller de vuxna som inte tar ansvar för sina barns djur. För det är trots allt DÄR ansvaret ligger, inte hos barnen….

Men, vem orkar gå runt och vara förbannad på någon som finns på nätet? Var tacksamma istället för att folk vågar fråga, så att kaninerna kan få det bättre. Visst, det är långt ifrån många som tänkt till tillräckligt innan de tar en kull - visst kan man berätta att det kanske inte var så förnuftigt gjort. Men gör det på ett snyggt sätt. Att bara svara på en tråd "Vad har du för syfte med kullen?" leder INGENSTANS. Kullen finns redan, se till att hjälpa ägaren så att de ungarna får det bra.

Mickis1994
4

Självklart har alla varit nybörjare någon gång.

Men det innebär inte att det är okej Att ta en kull för det eller någon ursäkt.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Svado
2

Ja man ser ju direkt vilka det är här som tar saker och ting på allvar och vilka som är de som skriver sura trista kommentarer till andra.

Finns det någon "ignore" funktion på forumet? Annars får man väl försöka så gott man kan att blunda för de som tror att de är satta på jorden för att uppfostra andra.

:)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[neptunens]
4

#18, Jag vill definitivt ha en "ignore funktion"! Vilken lycka!

farvendal
4

Kan någon länka mig de trådar där "påhopp" ska ha skett för jag kan inte komma på några.. Det händer att folk har bestämda åsikter och är ganska hårda men det är inte ofta jag uppfattar folk som otrevliga.. och ännu mer sällan ser jag "påhopp"

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Rabbitz]
1

De som ofta känner sig träffade av dessa inlägg är ju dem som är lite otrevliga i andras inlägg, att de känner sig träffade och måste försvara att det inte alls är otrevlig ton här ibland. Att man känner sig träffad bevisar ju bara en sak. Fanns det en ignorera knapp tror jag nog en del på forumet skulle använt den på dem som är otrevliga vilket leder till att dem hamnar utanför. men vill man inte ändra sig och hjälpa istället så kanske det är sista utvägen för finns folk som slutat pga detta och så kan vi inte ha det.

farvendal
2

#21 Det finns nog några som känner sig träffade ja. Jag vet nog några av dem dessutom. Men de behöver inte betyda att de är elaka.

Jag själv känner mig inte de minsta träffad trots att jag inte håller med TS inlägg. Jag deltar väldigt sällan i diskussioner om uppfödning etc då jag själv inte är uppfödare och har därmed inte några kunskaper att komma med. Däremot läser jag nästan alla trådar här på KiF eftersom jag vill lära mig så mycket som möjligt och för att kaniner är det sötaste som finns^^ så jag har god koll på vad som händer och fötter här. Och jag ser inte mycket elakheter. Visst sker det ibland, men inte värre än andra sidor. Du skulle bara veta hur folk är på mamma-forum tex.. galna. 

Det var värre förut skulle jag vilja säga. Men sedan reglerna skärptes och det anlitades fler Medarbetare så tycker jag det blivit väldigt bra!

Känner man att man blivit påhoppad så kontakta dessa Medarbetare! De bryr sig absolut om medlemmarna här och hjälper en gärna!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Rabbitz]
0

#22 definitivt inte elaka som person men ibland kan man tycka de är elaka i inlägg och jag frågar mig själv då hur kan man vara så mot en annan människa? något måste påverkat dem i vardagen att Vara så mot oskyldiga personer På nätet som ber om hjälp. ens vardag påverkar en i ens tonläge tror jag i inläggen här.