Vad innebär stamtavla?
Alltså, jag vet ju egentligen vad ordet stamtavla betyder, har haft både hästar, hundar och katter med stamtavla, men när det gäller kaniner, så verkar det som att de ska "förtjäna" en stamtavla?
Vad innebär detta mer exakt? 😊
Att de ska vara utställningsbara, bl. a. ha Godkänd färg? och lovande typ för utställning. T. ex. en dvärgvädur med uppåtöron och kantig bak skriver man ogärna stamtavla på.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Det är att man ska veta om kaninens föräldrar samt kunna ställa ut den!
#2 Om köparen bara vill veta vem föräldrarna är så skriver man oftast endast härstamningsbevis.
Men stamtavla för mig innebär att kaninen ska vara utställningsbar, och sedan vill folk oftast veta vilka färger som finns längre bak i släkten, i alla fall om de ska avla på kaninen.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Ok.. Är bara nyfiken! Jag varken ställer ut eller avlar på mina egna kaniner, och de har vare sig stamtavla eller h-bevis.
Kom att tänka på det bara, då jag ägt både en raskatt, som inte var lämplig för utställning, då han hade för lång nos, men han hade stamtavla. Plus en renrasig hund, som också hade sina "fel", men ändock fick jag stamtavla på henne… 😕
Så stamtavla för kaniner, innebär alltså att uppfödaren bedömt den som "utställningsbar"? Annars får den härstamningsbevis. Har jag fattat det rätt?
#5: Det är rätt. Många uppfödare för utställning ger istället H-bevis för att dem inte anser kaninen lika "bra" som de andra i just syftet för utställning.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag sätter bara stamtavla på de individer som jag tycker har något bra att tillföra och kan föra aveln vidare och framåt, såna som jag själv skulle tänka mig att spara och använda.
Blir galen på folk som sätter stamtavla på typ allt så länge de har en Godkänd färg?, tycker det krävs liiite mer än så. Men det är ju jag det😉
#7 Samma här. Jag sätter bara stamtavla på dem jag själv skulle kunna tänka mig ställa ut & avla vidare på. Då ska dem ha bra päls & bra färg framför allt.
Säljer jag ett djur med stamtavla anser jag att den har något att tillföra rasaveln, men jag behöver den inte själv i min avel👍
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Ex, Rockstar:
OK man(kunde vart längre), bra kropp(dock lite småväxt) & OK teckning. (kunde inte vara så petig i den kullen, hon va den enda godkända i färgen😛) Stamtavla fick hon.
Hennes halvbror, Charlie:
Samma färg men inte godkänd teckning(för lite svart), för långa öron, väldigt markerat kors, för stor & svag man. H-bevis fick han.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag blir aldrig riktigt klok på vad ni kaninmänniskor menar med stamtavla? 😛 Stamtavla är ju egentligen bara härstamningen nedskriven, vilket innebär att alla djur kan ha en stamtavla nedskriven av vem som helst. Men behöver en kanins stamtavla vara godkänd av någon förening för att gälla?
Det känns som om ni använder uttrycken lite avigt, då stamtavla är ett väldigt löst begrepp, ordet härstamningsbevis känns lite säkrare och registreringsbevis (är det vad ni kallar stamtavla?) är ju utfärdat av en förening?

Mvh Stephanie 

#11 En Stamtavla i kaninvärlden är godkänd i SKAF.
Den enda föreningen för rasavel. Ett slags reg-bevis ja👍
Man har ett uppfödarnr(för att man ska kunna spåra tillbaka djuret till uppfödaren, även ifall man inte ha stamtavlan i sig) samt ett individnr. (alternativt benring, som reggas via uppfödarnr) Alla kaniner har ett unikt nummer helt enkelt för att dem ska kunna spåras till uppfödare.
H-bevis e bara i grund & botten nedskrivet för att man ska kunna se vilka djur som ligger bakom kaninen, så även ifall man vill använda den till avel(behöver inte vara renrasigt) så kan man släktforska på kaninens stam, för att se ifall defekter eller liknande dykt upp, så man vet vad man avlar på😃
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
#12 Är det krav på att registrerade uppfödare ska registrera alla sina kaniner? 🙂

Mvh Stephanie 

#13: Nej, det är upp till en själv då det är man själv som håller i detta register över uppfödda individer.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt