Bråk och oro när kaninerna är lösa
Jag har mina kaniner i två burar ute. I en bur bor Elton (kastrerad vuxen hane) och Molly (hona på 4 mån).
I en annan bur bor Nelly (hona 4 mån) och Nikolina (hona tre mån).
Eftersom de inte går ihop med varandra, så brukar jag släppa ut dem i två omgångar i rasthagen (som är ca 20 kvadrat).
Men har lagt märke till att det blir oro och konflikter ändå…
Nelly och Nikolina kommer jättebra överens, och är så gulliga mot varandra alltid. Både i buren och när de är lösa i rasthagen. MEN, när Elton och Molly springer i rasthagen utanför, börjar Nelly och Nikolina bråka med varandra i buren! De jagar och biter varandra, är väldigt oroliga och rusar runt runt 😮 Det händer aldrig annars!
Elton och Molly har bott tillsammans sen Molly var liten, men ändå kan de börja jaga varandra ute i hagen, och Elton kan försöka rida på Molly. De kommer jättebra överens i buren, de myser med varandra, och inget gruff alls…
Vad beror detta beteende på?
Vi hade det problemet förut. Löste det med att kaninparen aldrig fick se varandra eftersom det stressar dem. Så satte för buren medan det andra paret var ute.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Tack 👍 Ska testa det!
Undrar vad det beror på, att två honor som aldrig bråkar annars, ryker ihop när de får syn på andra kaniner 🤔
Nikolina är större än Nelly, trots att hon är en månad yngre. Och det verkar som att det är hon som i större grad ger sig på Nelly.
I eftermiddag när min innekanin (dvärgväduren Adora) var ute och sprang i huset, så var köksdörren öppen, och hon sprang ut… Vilket orsakade att Nikolina började jaga och nafsa Nelly som en galning… Trots att de alltid (jag har koll på dem genom köksfönstret 😉) kommer superbra överens, putsar varandra och sitter allt som oftast tätt intill varandra, var de än befinner sig.

Jag har precis samma erfarenheter och jag tolkar det som att även om kanin A och B är superkompisar och bor tillsammas och alltid är sams, så innebär det bara att just kanin A och B kommer överens. Om sen kanin C kommer och hälsar på kanin A och B genom buren och någon av kanin A eller B reagerar på denna (tex genom att bli arg), så kan den liksom i affekt inte skilja på kanin C och sin kompis, vilket leder till att om kanin A blir förbannad på kanin C så är det kanin B som får spö eftersom kanin A i sin ilska inte kan koppla att kanin B inte är kanin C.
Förstår du vad jag menar? :)
För att undvika detta föreslår jag samma som #1 - ordna så att kaninerna som inte tål varandra slipper konfronteras med varandra!
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
# 4 Förstår precis.
Ja, jag har tänkt att testa hålla det andra "paret" utom synhåll när det andra "paret" är ute. Det var inte meningen att Adora skulle skutta ut (hon bor inne), men ingen skada skedd, eftersom det är ordentligt inhägnat.
Men nu känner jag mig lite klokare! 👍
Ja det där är mysko o verkar plötsligt korkat o ett helt instinktivt beteende, känner igen det precis, två goa vänner som får plötsligt syn på en annan som trivsamt lufsar runt el vill hälsa, då bryter småkaos ut tills denna ur sikte igen..🤔
Tack! 🥵
Ja, precis så är det. Men vad "skönt" att höra att det verkar rätt normalt ändå!