Tovor, gul och kall päls
Vi har tagit emot en kanin som levde i jättedåliga förhållande. Han har växelvis ingen päls på baktassar (inuti) det lilla päls han har är gul och tovad - huden är irriterad. Han är mager. Hur gör vi nu? Veterinär besök är bokad till på fredag - kan vi smörja benen med nåt? tvätta han med nåt? han får fri tillgång till hö och det blir 1-2 dl pellets - beställde oxbow till unga och gamla magra kaniner.
Tycker det låter som att den här kaninen har kommit till ett fantastiskt hem, där det finns människor som har mer tid för honom än i hans tidigare hem :)
Jag skulle nog rådfråga veterinären om det fanns något jag kunde göra för att underlätta för honom innan besöket. Om huden är irriterad och pälsen dålig, kan det ibland vara sämre att t.ex. tvätta honom.
Men kanske försöka underlätta underlaget i buren så att det inte ger honom vidare komplikationer för hans fötter :)

jag har till min toa-lätt men till den omplaceringskanin la jag pappersdukar som ska bytas så ofta jag kan (jobbar ibland 8-16 så kan inte byta i mellan)
får se om jag får tag på den vet imorgon
Om han har kala fläckar under tassarna borde du göra det så mjukt i busen som möjligt annars låter det som en bra ide att rådfråga veterinären :)
Låter som om han har kommit till ett toppenhem!
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se

Tack, återkommer vad vet sa. Det mest hela benen som är kalla inte bara under tassar
Om det hela bena kan det vara någon slags kvalster, men även då det är under tassar också så är det mysigt med ett lager halm att gå på istället för toalätt :)
Jag tror hans päls blir bättre när han själv inser att han mår bättre, liksom deras hygien sköter dom själva
//Joanna
Den pälsen skulle jag klippt bort och sedan badat kaninen, borstat den och fönat med låg värme/styrka. Många nya handdukar så när en blir blöt så tar man en ny för kaninens skull
//Joanna
Det ser ut som brännskador pga kiss som har vart kvar i pälsen
Sen kanske smörja med någon helosan eller aloe vera salva
//Joanna
Parfymfritt schampoo, gärna till barn eller så går att använda
(kommer på allt i efterhand)
//Joanna
tycker också det ser ut som frätskador av kisset, så började vår kanin se ut när hon blev jättegammal och inte kunde tvätta sig själv där bak. Så vi badade henne i handfatet någon gång i veckan, då blev det bättre.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Bra råd från AkaiTsuki, håller helt med henne.
Tror dock du kan vara lite försiktigare med pelletsen, 1-2 dl låter lite mycket. Ge honom 1 dl tills han börjar vara bra i vikt och dra ned till en halv, så kan du justera sedan om det behövs. Inte bra att tvärt göda upp dem heller, även om det är i all välmening.
Stackars kanin, vilken tur för honom att han fick komma till dig! ❤️
Du lär nog behöva tvätta bort kisset omgående annars kommer det ju bara sitta där o fräta mer o mer :)
Du kanske inte ens behöver något schampoo, bara låt kaninen få sitta i ett kar av något slag i ljummet vatten o lös upp kisset, duscha o byt vatten så det verkligen inte blir något kiss kvar i pälsen o sen torka :)
Det tar några timmar för de att torka, ja skulle inte rekommendera att sätta igång någon hårfön, det är säkerligen stressande och en kanin i det skicket behöver ingen extra stress.
Bara låt kaninen sitta med i ditt knä eller i soffan eller så ett par timmar medan du ser på film o låt hen slicka sig torr i lugn o ro.
:)
Min åsikt iaf.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Tack för alla råd, klippte bort lite igår men smörjde inte än - visste inte med vad jag ska smörja med.
Olivolja med lite timjan i, som du låtit stå och "dra" någon dag.
Det är rena rama mirakelmedlet, jag har alltid kört på det här hemma till mig själv o till djur i behov av något att smörja med.
Det är självklart helt ofarligt för kaninen att råka få i sig, helt naturligt och funkar KANON :)
Lägger man det på sig själv om man fått ett lite större sår så tar det ihop helt sjukt fort. Jag rekommenderar alltid det till vänner o bekanta.
Ta bara vanlig olivolja, häll i torkad timjan eller färsk om du har det, låt stå o dra någon dag minst, sen ta lite på papper och dutta på sårytan.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Tack det ska vi testa!