Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 1739 ggr
Zabbio
1

Det känns orättvist.. (klagan)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja.. egentligen ett helt meningslöst inlägg. Men det känns lite hopplöst nu.

Jag fick avliva en avelshona igår. Har försökt få henne frisk i flera dagar, även gett antibiotika, våtvarma omslag flera gånger om dagen, smort juvrena osv. Hon hade mjölkstockning.. det verkade bli bättre, hon började äta ordentligt igen, hudfärgen blev mindre irriterad osv.. sen går hade hon plötsligt ett stort öppet sår med en massa var, stort som en femkrona. Och jag inser att de anda tjocka svullnaderna också är bölder som kommer spricka ut.. men försöker ändå, tvättar ur och lägger antibiotika i såret. Då upptäcker jag var på en framtass - då har hon ett sår dr också, och vad som liknar. trycksår? Aldrig hört talas om det på framtassarna.. kollar baktassarna också, och även ddär finns början till trycksår. Det märkliga är att ingen päls lossnat, utan det är tjockt med päls, klorna är klippta osv. Buren är täckt med en dm spån och hö, mjuk och sviktande. Fräsch naturligtvis.

Eftersom det var så mycket på en gång och hon inte hade kunnat vila alls med sår på både mage och tassar, tog jag bort henne. Man kan tycka att det borde vara lätt när man har produktion.. men det är det aldrig. Inte för slaktdjuren heller, men det är extra svårt när de blir sjuka och när det är avelsdjuren.

Eftersom jag hittat trycksår kollade jag igenom de andra kaninerna extra noga också. Jag kollar ju när jag klipper klorna och en snabbare översikt varje dag.. men hittade ändå början till trycksår på två stycken (en hane i egen bur och en hona i kolonin).  Stort som en halv cm kanske och fortfarande mycket  skyddande päls över, så jag valde att tvätta med jod (dödar en eventuell svampinfektion) och klippa klorna igen, även om de egentligen inte  var för långa. Kunde bara ta någon millimeter. Får förståss hålla extra koll, blir det värre får de bandage.

Ungarna är 4 veckor nu, och har inte kunnat dia den senaste veckan.. men de verkar ok, "peppar-peppar".  De får mjölkersättning på fat och älskar höet.

Det som gör mig mest förtvivlad är att jag inte begriper varför kaninerna blir sjuka och får trycksår..!? Om de haft det skitigt eller om det varit när jag hade sand - som kan vara rätt hårt - så hade jag iaf förstått det. När Kori fick trycksår var det helt mitt eget fel, klorna blev för långa och det var för lite strö i hans bur. Självklart har jag skuldkänslor men då fanns det ju något jag kunde göra för att undvika det igen (och han blev frisk).. men.. nu?

De har minst 1dm strö i alla burar, spån och hö.  Ni har sett bilderna i lite olika trådar - jag håller det alltid fräscht, blir det fuktigt  mitt i veckan när jag inte har tid att storstäda så öser jag på med Stalosan och strö så att de går på torrt, mjukt underlag.

Klorna är klippta på alla - det misstaget gör jag inte om efter Kori!

Det enda som inte är helt bra är att jag valde ett sämre foder för några veckor sedan. Det var för lågt i näring helt enkelt (jag trodde att jag skulle kunna komplettera de bitar som var låga, bl.a. protein, och tyckte att det var bra med ett havrebaserat foder med mag-snällt innehåll) och de började tappa hull - men jag har bytt foder nu till ett bättre och de har allihop fått bättre hull igen. 

Så visst gör jag misstag, jag är inte perfekt. Men när det kommer till burarna och att hålla det fräscht och rent och välströat … så tycker jag faktiskt att det är bra! Jag ser inget som jag skulle kunna förbättra.. det hinner inte bli särskilt smutsigt mellan storstädningarna - enbart toaletthörnen bir fuktiga, men där sitter de sällan, jag täcker över med strö så gott som dagligen och de är torra och fina om  tassarna.. - , golven är täckta med tjockt lager strö, luften är frisk… kaninerna borde vara friska och glada..

Det som känns orättvist? Ibland hälsar jag på hos olika kaninfolk och uppfödare. De flesta tar så klart väl hand om sina kaniner och även de jag syftar på i texten nedan har det helt ok även om det inte låter så när jag skriver. Men mer än en har det betydligt skitigare mellan städningar (blir lätt så i en bur eftersom toaletten tar upp en större del av en bur på 1kvm än den tar upp i en bur på 14kvm), många djur på mindre yta (ungdjur som inte hunnit flyttas på tex) och ibland något överväxta klor. Men deras djur är friska, inga trycksår på dem, inga små infektioner eller små-snuviga nosar ibland som jag någon gång sett på mina. 

Jag ser bilder från  utlandet där kaninerna sitter i små, trånga burar med eller utan nätgolv, överväxta klor och feta efter överutfodring, inget hö.. och de är kärnfriska. Eller bilder på utländska kolonier med skit som byggs upp (för man har inte samma tradition med strö) och ohygieniskt så att till och med jag har svårt att hitta nåt positivt.. men de har inga trycksår. Deras kaniner håller sig friska.

Så varför blir mina sjuka? Vad gör jag för fel?! Om jag bara kunde förstå vad jag skulle göra för att de skulle slippa trycksår.. har ju även haft coccidios, en annan ''hygien'' sjukdom.. den är behandlad, burar sanerade och hittils har jag inte sett spår av den igen, men ändå.. varför fick jag det? En ögoninfektion tog en unge för inte så länge sedan. oet var fräscht och rent..

Det känns som att mina kaniner bor jättedåligt, i en smutsig, kass miljö med massa parasiter och dåligt, när jag tänker på vilken typ av problem jag haft.. men när jag tittar kritiskt på kolonin och burarna så kan jag faktiskt inte hitta något som borde ändras…

Den svarta kaninen som står och äter hö är förresten Ran/Sotöra. Såg det först nu.. fina tös..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
1

Är dom som blir sjuka släkt med varandra?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
0

Nej. Inte ens samma ras.

tlover
1

Jag vet inte om det hjälper men du är min förebild, dit jag vill nå i kaninhållningen (eller bättre vill man såklart alltid bli men du förstår vad jag menar) så jag tror inte det är pga dålig hygien det kan nog vara otur, Vi hade en otursvinter förra vintern då massor av våra djur dog eller fick avlivas och det var helt orelaterade skäl så det kan bara vara otur också. (men #1 har en bra fråga)

l'm back

Zabbio
0

#3 Tack :) Det känns iaf bättre.

VildaVittra
0

Var köper du höet/fodret? Kan det vara smittat/förorenat? Hur förvaras maten?

Bor de sjuka djuren nära varandra eller är det mer utspritt i kaningården?

När tog du vattenprover senast?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
0

Jag har tänkt en del idag och något mer du skulle kunna fundera på är huruvida virket är "ogiftigt" där kaninerna bor. Är det ett gammalt hus så kan det finnas exempelvis bly i färgen.

Såg att du har plywoodhus, vad för lim är de limmade med som exempel.

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har som jag skrev haft problem med ett dåligt foderval  då jag helt enkelt köpte ett kasst foder med låg näring. De tappade i hull.. kanske blev de mer mottagliga för tex mjölkstockning.. Hade det fodret i 2-3 veckor innan jag hittade ett nytt värt att byta till. (Krafft Rider, så det var ju inget konstigt mysko foder med skumma ingredienser, men det var inte näringsrikt nog för honorna och de  växande undjuren, även om de fick linfrökaka och groddar som tillskott). De har börjat lägga på sig hullet igen efter foderbytet.

Virket är säkert inte nyttigt, men efter att de rundat av hörnen i början när det  byggdes (för nåt år sedan) har de inte bitit på det. Det som är plywood och liknande finns det inte ett bitmärke på. Färg har vi inte på träet.

Jag har svårt att se hur fodret skulle ge trycksår (eller för den delen mjölkstockning). Men det har visat sig på kaniner i olika burar. Hö har vi från pålitlig bonde och det luktar och känns fräscht. Har haft hösilage - torrt -  och nu har vi ett nytt hö då det andra tagit slut. Finns inga tecken på att något hänt vid hö-bytet heller.

Pelletsen förvaras i plast tunna. Det sista i botten töms alltid ut innan ny säck hälls i. Höet står i stallet under tak i storbal, välventilerat, hösilaget stod inplastat fram till det användes (åts upp på ca 1-3 veckor av hästar och långöron)

Vattnet är väl inte testat på några år så vitt jag vet, men både vi, hästarna, hundarna, katterna och kaninerna dricker ju av det.

Hade det varit mystiska sjukdomar, trumsjuka, kolik, snuvor, balansproblem osv så hade jag nog varit mer öppen för att foder och vatten - eller förgiftning - kan vara problemet.. men det som återkommit är ju trycksår på haserna. Mjölkstockning och infekterad tass på en kanin, nest-box-eye på en unge… cocci är en parasit men den hoppas jag på  är borta (senaste fallet jag sett var i höstas på en kanin som sprungit lös i trädgården. Efter det har burarna sanerats igen och övriga kaniner har haft fina levrar).. möjligtvis skulle dålig halm kunna bidra till mjölkstockning och inflammation i ögat på en unge eftersom de boar med det.. fast halmen känns fräsch..jag reagerar inte på den och är ändå damm och mögel allergiker..

Jag sanerade burarna med kaustik-soda som förvisso är frätande. Men de sköljdes ordentligt efteråt, har haft tjockt med strö osv.. och sodan blir ju ofarlig när den spätts ut till en viss del och sen torkat. En kanin med trycksår sitter i en bur om byggdes efter saneringen och inte haft nån soda på sig.

Inre organ som lever, njure, lunga har varit helt ok på de som slaktats, om det var gifter i  foder eller trä borde det ha synts på inte minst levern.. damm/mögel borde väl synas på lungorna? Visserligen har enstaka kaniner tidvis varit lite fuktiga om näsborrarna.. jag tror dock att det har mer med stall-sopning att göra än något annat då de för övrigt varit pigga och klarögda.

Lägger in en liten bild från idag. För bilder är trevligt mitt i allt elände.. Ungarna verkar åtminstonde pigga och friska..

AkaiTsuki
0

Alla kaniner jag ägt har haft trycksår, oavsett ras eller hur de har bott hos mig eller hur de bott innan. 

Därför anser jag att trycksår är inte farligt sålänge som de inte blir värre(var, smärta, rosenrött osv) 

Kan det vara att luften är dålig? Har du undersökt luften? Prövat att ha luftrengörare/luftfuktborttagare. (kaniner har ju känsliga luftrör och dålig lukt kan ju bidra till dåligt immunförsvar)

Om du arbetat länge där, Blir du snorig själv? Kanske någon konstig färg eller konsistens på det då? 

Hur mår träet i stallet? Vad har bott i stallet innan? Var det mycket sjukdomar bland de djuren?

//Joanna

VildaVittra
0

Trycksår orsakas inte enbart av tryck utan även av nedsatt allmäntillstånd eller ex medicinering med lugnande/blodtryckssänkande. Det är jag "nosar" runt något de fått i sig oralt. Tex om de äter ängshö så kan det ju i just den balen finnas mindre bra örter att käka. 

Mina kaniner går inte på några 10 cm strö, så däri ligger ju inte problemet.

Zabbio
0

Det är ett friskt gammalt stall med högt i tak, god ventilation och renoverat för några år sedan (var inte murket eller nåt men taket hade satt sig och panelen var lite tradig. vissa av bjälkarna finns i huset nu.). Där går hästar som mår bra. Kanske fanns kor för 50 år sedan. Jag har bara lätta besvär och då vid golvsopning, är som sagt damm allergiker och står ju mitt i det då. Ett par minuter efter sopandet är det ok igen. Fukt tvivlar jag på då det som sagt är välventilerst och öppet till nock. Oftast står minst en stor port öppen och så finns det ju alltid lufthål i gamla stall. Kaninerna står inte i drag men luften cirkulerar. De tappade ju i hull på förra fodret. Kanske den näringsbristen var nog för att sänka motståndskraften? Innan läktes ju Koris sår ut och han var i samma stall. Och jag har ju inte upptäckt det innan, har varit noga att killa regelbundet efter att Kori fick det…

sfut
1

När du skrev om bölderna tänkte jag direkt på Pasteurella. Det känns förjävligt orättvist om du skulle råka på det också men jag var på en föreläsning med Marianne Tornvall igår och hon pratade om att den kan ge bölder överallt där den får chans att växa till i princip. Kan vara värt att testa för den åtminstone, kan orsaka massa olika problem.

Annars kan jag inte mer än att hålla med om att det är orättvist. Jag beundrar din djurhållning!

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Zabbio
0

Jag obducerade Ran och hittade bara bölder i mjölkkörtlarna, så det var mog bara mjölkstockning :) den i tån kan ju vara ett sticksår medans hon redan bar på infektion.De andra trycksåren var inga bölder. P bär väl nästan alla kaniner på fast det bryter ut vid fel tillfälle? Tack! :)