När städar ni buren?
Skulle vara intressant att veta hur länge ni väntar med och städa buren och hur det ser ut just innan du ska städa i buren.
Ta gärna före och efter bilder :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Innebur på 150x60, två kaniner, ca 2 ggr/vecka
2 inneburar på 120x50, en kanin i varje = 1-2 ggr/vecka
Utrymme på över 4 kvm på två kaniner = tar bort toahörnen, helrensar kanske 2-4 gånger/år, räcker på den stora ytan, tar bort det skitiga några gånger/vecka.
Tyvärr inga bilder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
För att kaninerna ska slippa sitta i så skitiga burar och för att det ska gå åt lite mindre strö så mockar jag ut det värsta varje dag. Det mockas rent mer ordentligt när det börjar se skitigt ut, vilket brukar bli varannan vecka ungefär :)
Yohanna & Kaninerna 
http://holbackens.weebly.com/
Har en innekanin som bor i en 120 bur, han använder ena kortsidan som toa, så jag städar där när de blir mycket kiss och bajs. Och städar hela buren typ 1 gång varannan vecka ungefär 🙂
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Har inneburar. Städar ut allt en gång i veckan och plockar bort i kiss/bajshörnen ca 2 ggr/v utöver det.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag städar varje/varannan dag. Nu använder mina iförsig toalådor så allt åker inte ut varje dag, men det cirkuleras för att hålla det fräscht. 🙂
Städar en gång i veckan, han som har toalåda tömmer jag dock åt varje dag. Slänger in ett lager halm varannan dag ungefär (mina går i princip på bädd just nu då jag insett att det är jättetrevligt ändå🙂). Städar bajshörnan en gång i veckan, tar då bara det värsta.
Städar ut allt 1-2 gånger i veckan och bajslådor osv vid behov. 🙂 Måste dock mocka till min gamling varje dag för att hjälpa henne med hygienen.
det är olika när jag städar men oftast när baslådan blir för full eller när det hamnar för mycket skit utanför eller om de har sölat för mycket ur hökorgen (en av mina honor äter inte de finaste stråna utan sprider ut dem över bur golvet :P)
En gång i veckan ungefär, beroende på hur stökigt det blir. Har toalåda så de blir inte alls stökigt för vissa :) en av kaninerna behövs 2 ggr i veckan, då hon alltid gräver runt i allt. -,-
En gång i veckan städar jag bort toahörnen, men jag strör nytt spån/halm över toahörnen så fort det blir skitigt, ibland varje dag om det är mycket kaniner och varmt/fuktigt. Jag använder även Stalosan F.
När jag tar toa-hörnen sopar jag in omkringliggande ''fräsch'' spån/halm till ny toahörna, och fyller på med helt ny spån längst bort från toaletten, så att de får omsättning på det.
De bor på 2-14kvm (olika burar och olika många kaniner)
Här är väl städ-dags tror jag. Toa-hörnet längst bak är överstrött. Det är dock fösta veckan i den buren så allt strö ser fräscht ut, efter et tag blir det ju lite mörkare överlag :) Men ytan ska alltid vara torr och luktfri.

Tar ju sällan bild när det är skitigt..
Nystädat i kolonin

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tack för svar kul att veta :)
Själv städar jag bara ut mina burar kanske 2-3 grr per år helt men jag mockar åt mina och silar bort bajsplopparna med en speciell spade och tar bort det blöta 3 dagar i veckan ungefär, fast mina går i ganska stora burar så om jag tar bort allt så dammar det så undviker helst det. Kan ta bilder sen när jag kommer hem efter helgen före och efter bilder :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
toan varje elr varannan dag och buren blir de en gång i månaden elr varannan vecka
Önskar man hade haft en riktigt stor bur åt mina små, som du har #11 . Men men… Jag städar buren ca 2 gånger i vecka någon gång mer toalådan :)
Mina kaniner bor ute i hyfsat rymliga burar, 2-3 kvadrat, och jag städar minst 1 gång i veckan! Då tar jag bort det som är skitigt vilket brukar vara typ halva buren och använder det rena där dom brukar smutsa ner, så allt strö är typ bytt varannan vecka :)!
Min kanin bor ute i en 140x60 bur och i ena hörnan har jag en kattlåda med sågspån som han kissar och bajsar i. Lådan städar jag var 3-4 dag. Han bajsar även lite i resten av buren där jag har halm så det plockar jag upp med en liten spade när det behövs.
Hela buren har jag än så länge bara tömt och städat 2 gånger sen jag fick honom den 7 december. :)
När mina kaniner bor i sin utebur på sommaren så mockar jag bort hörnet me bajs o kiss i varje dag, resten av buren är ju fri från det då :) Fyller på ny jord där de bajsar o kissar från trädgårdslandet o de räcker oftast.
Då får de lite ny jord o gräva i o kissa i :P
Inne nu på vintern bor dom i garaget o springer lösa så då tömmer ja bara deras toalettlåda en gång i veckan ca, plus förstås sopar upp alla miljarders triljoner bajspluttar som de lägger ÖVERALLT på golvet, typ varje dag :) Det är inte så kul o gå in där me strumpor o trampa runt på allt bajs så de måste sopas bort ^^
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Väldigt olika beroende på kaninen/kaninerna som bor där.. Till de som håller sig till en hörna rensar jag hela buren varannan/var tredje vecka och rensar då bajs/kisshörnan oftare. Till de som bajsar i hela buren tar jag helrens 1gång/vecka.
Dock rensar jag oftare sommartid eftersom de inte har halm i buren, vintertid fyller jag på halm ganska ofta och då blir det ju som en bädd och ändå fräscht uppepå..
Nu har jag städat mina kaninburar och kan visa före-/efter-bilder på en av dem. Observera att ostädat-bilden är tagen under kvällen och därtill ser lite ruffigare ut än den som är tagen idag, dagtid.
Ostädat (gått en vecka sen senaste städning)
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Runt toan städar jag varje dag, men jag städar hela buren 1ggr i veckan.
2 ggr vintertid 1-2 ggr sommar tid (då man sätter fast en stor utebur)
1/vecka ca dock byter jag toan varannan dag ungefär.
Bild oxå kanske :)