Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 588 ggr
tussen12
0

I transport länge

Halloj! En liten kaningrabb ska ner till mig i Blekinge, från Dalarna. Det är alltså långt, och han kommer få sitta i transporten i ungefär ett dyngn. Jag funderar då på vilket underlag som skulle vara bäst att ha, tidningar + fleece? Halm? Det är en liten rexkille, så trampdynorna är känsliga. Tycker ni att han ska ha en höboll, eller Hö på golvet? Killen som ska transportera kaninen är inte van vid kaniner, så transportburen kan ej städas på denna tid. Buren är ungefär liks stor som en Atlas 20, det är en dvärgkanin som ska fraktas. Negativa kommentarer kan tas via PM!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[Wildfires]
1

Tror att tidningspapper och sedan halm på det kan vara bäst och ha om han ska färdas så långt. Höboll är nog inte så smart med tanke på att det kommer nog guppa lite grann. Så kanske inte så roligt att få den i huvudet. :P Höet kan du lägga intryckt längst in i transportburen. 🙂

tussen12
0

#1 blir inte halm riktigt snuskigt efter en stund? Han lät ju kissa på det :P

[Wildfires]
0

Nja, tror kisset kommer rinna igenom halmen och sedan sugas upp av tidningen. Annars kan du ju ha handduk och sedan på det ha 1-2 (inte mer än två) lager med fleece. Kisset rinner igenom fleecen och sedan sugs det upp av handduken. Har själv testat handduk+fleece och det funkar utmärkt! Kisset är borta inom 1 minut. Så slipper man ha en kissblöt kanin när man kommer fram😃 Lätt och städa också.

tussen12
1

#3 tack för tipset! Det blir nog fleece+tidning med ett lager halm över :)

PrinzeZz
1

Jag skulle lätt köra på flera tidningar (med häftklamrar borttagna), en halvt fylld vattenskål med skvimpkant och en välpackad höboll (som går att spänna fast i sidan av transporten också om man inte vill att den gungar) Skulle bara ha halm/hö löst om det var min egen bil, det skräpar net nå så fruktansvärt.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

tussen12
0

#5 tack för svaret! :) lär nog köra med fleece med, det verkar så hårt annars :P

PrinzeZz
0

#6 gör så, det fungerar också.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

zezagena
0

Hampaströ o tidning 😉Kanske kan han få komma ut o rasta sej lite vid något tillfälle ändå..

tussen12
0

#8 det är nog tyvärr inte möjligt, det är pappas bror som kör och han skulle på utbildning där, alltså har han rätt så mycket att göra ;) an hämtar kaninen näst sista dagen han är där, sen åker han hemåt igen!

tussen12
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett lager tidningar + fleece , det ser ganska mysigt ut ändå :D

Melao
0

Ett tips? om du inte ska ha höboll, är att knyta ihop en stor tuss hö med tuggvänligt snöre och hänga upp inne i buren, för att det inte ska bli smutsigt.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

AkaiTsuki
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Höboll kan man lätt göra så det inte dinglar! :) 

Man typ drar i kedjan genom ett av gallerna på sidan och sätter fast haken i bollen så att det blir fastspänt så bra som möjligt 

Jag använder min höboll till det varje måndag och fredag 😃

Bifogat bild

//Joanna

tussen12
0

#12 yes, det knepet vet jag! :D gör så varje gång jag ska tävla :)

AkaiTsuki
1

Fast jag skulle helt ärligt med tanke på att det är en ny kanin, inte ha en filt. Om kaninen äter på den och denne okunnigekaninmänniska inte märker kan det faktiskt gå dåligt  :/ 

Jag skulle inte heller ha spån, men jag skulle lagt ett tjockt lager halm. Så tjockt att det inte ser ut som någon kanin skulle få plats, fast de gör dem ju 🙂

//Joanna

tussen12
0

Jag bestämde mig för att ha tidningar undest, spån över och sedan ett lager halm :)

annikajo
0

Bra med halm så liten Rädd kanin kan borra ned sig…

Föraren måste ju rasta själv någon gång, kanske kan han putta in en skiva/stav med gurka genom springorna vid de tillfällena, om ninen inte vågar sig fram och dricka så blir han kanske mer lockad av gurkan och får i sig lite vätska på det viset.

Lycka till!