Vad har era kaniner dött av?
Hej!
Som rubriken säger, så vill jag bara fråga er som haft kaniner som dött vad de har dött av. Tänkte det kunde vara intressant att veta vilka dödsorsaker som är vanligast. Skriv också gärna hur gamla de var.
Jag hade en kanin som fick problem med en kindtand. (Den hade av någon anledning börjat växa neråt mot käkbenet). jag bor uppe i norrland, och här var det ingen veterinär som var villig/kände sig nog kunnig för att hjälpa oss med det (dra ut tanden) , utan närmsta kunniga veterinär fanns i Stockholm! Ja, då åkte vi ner med henne och gick till Roslagstulls djurklinik. Där lyckades de dra ut tanden, men tyvärr fick de inte bort allt, utan var tvungna att lämna den bit som satt i käkbenet. Planen var då att kaninen skulle kunna leva resten av livet med smärtstillande. Det gick dock inget vidare. Trots antibiotikakur så vart det så infekterat att käkbenet började luckras upp och vi insåg att hon inte skulle klara sig. Fick ta bort henne i juni i år.
Hon dog alltså av tandproblem, och var då ungefär 5 år gammal, jag vet inte exakt för hon var ett vanvårdsfall när vi tog henne, ungefär 18 månader tidigare… Tycker det är så tragiskt att en sån liten grej som en tand ska kunna leda till döden…
För oss dog 2 kaniner inom 3 veckor, den senaste i fredags 😭.
Skorpan dog av förstoppning / kolik vid 1,5 års ålder, troligtvis för att det blev ett foderbyte i sommar när han var på pensionat. Han fick avlivas ett par dagar efter han kom hem trots veterinärbesök och alla möjliga försök att få igång magen.
Lilla Astrid som dog i fredags blev bara 10 veckor. Hon dödades av en katt som lyckades ta sig in i buren.
#1 Åh fy! Verkligen inte roligt! :(
har haft 5 kaniner som dött, 2 av dem blev uppätna av en katt och de 2 andra av en hund, de kan inte ha blivit mer än 1-2 år
En blev förlamad i bakbenen efter att hon haft nån dag innan balansrubbningar, vi åkte in med henne men fick inget ordentligt svar av veterinärn mer än att de kan vara en parasit som de föds med eller att hon slängt sig bak i rädsla och brytigt något. Vi tog bort henne då man såg smärtan i hennes ögon och de fanns inte så mycket att göra. Nu i efterhand har jag fått veta via nätet att de kan ha varit en parasit som kallas e-cuniculi, symptomen stämmer bra in på henne och de är även en parasit kaniner kan födas med men den behöver inte slå ut, alltså kan de leva med den ostört, men om den skulle slå ut är de en svår behandlad sjukdom och i Yatzis fall hade de gått för långt. Hon blev 1år.
Saga dog oförklarligt. Hittade henne död en dag bara… skitkonstigt. Hon 5-6 år minns inte riktigt
Lillan dog av värmeslag… två år efter Saga så hon blev väl 7-8
Mysan och Snuttan blev båda utsläppta -.- båda runt 5 år gamla.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
(de första kaninerna är det suddigt med men jag försöker minnas så gott det går men det är ju ändå ca 20 år sen)
Minny, min första kanin glömde min mamma i hagen då hon hade tagit ut henne dit och nästa morgon var hon inte kvar, antagligen tog en rovfågel henne men det kan ju vara annat (räv, hund, att hon rymde och togs sen)
Oskar och Oskar JR minns jag inte och Chico stannade vid huset då vi flyttade (altså dom köpte huset och chico vi släpppte inteut honom vind för våg) så han dog inte i vår ägo.
sen är det i vuxen ålder
Usa- chan rymnde (hon var kanske 2 år???) och togs antagligen av räven eller katterna.
Ofelia tog katterna (hon var inte ens 1 och var vår favvo 😭)
kaninungen Bacon avlivade vi (mager och så, vi ansåg det var bäst för honom) och kaninungen Köttbulle fastnade med huvudet och vred av sig själv nacken på ett ställe vi trodde var säkert (som såklart säkrades efter det). (ca 10 veckor)
sen har vi haft några dödfödda kaninungar men dom räknar vi inte (av dåliga avelsmammor, dom som fått bra kullar har inte haft det problemet).
Flinga - dog av trumsjuka, det slog till så sent på kvällen att hon var död när vi hittade henne på morgonen. (ca 1 år)
Sen har ju 3 kaniner slaktats men jag gissar att det inte är såna dödsfall som ni tänker på.
allt som allt så är olyckor och rymmning och liknande som är övervägande för oss, vi har aldrig haft en sjukdom som man måstat/hunnit ta kaninen till veterinär (om inte det var nått sånt med oskarna men det tycker jag jag skulle minnas)
men med tanke på att vi haft 35 kaninungar och 13 vuxna kaniner känns det som bra statestik ändå.
edit: jag vet inte om det spelar nån roll men jag har bara haft "bonnkaniner" och gotlandskaniner. Jag vet att gotlandskaniner ska vara en ganska "sjukdomsfri" ras och det kanske är därför det mest varit olyckor m.m. för oss?
l'm back
Jag har haft en dvv kanin som var överviktig och hade mycket bajs i rumpan, hade bokat tid hos veterinären veckan därpå.
Hade kaninen ute under dagen och så fick hon fluglarver, det gick på stört. Så det var bara avlivning direkt, vår granne var en jägare.
Sedan dess skaffade jag inte kanin på flera år, det var riktigt hemskt.
Min holländare fick jag avliva pga Urinvägsinfektion.. eller antibiotika, hon började aldrig äta och hade riktig diarré och tillslut fanns det inget mer att göra.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Penny - Plötslig lunginflammation troligen. Pappa tog henne till veterinären där hon var ett dygn utan förbättring. Då bestämde vi att hon skulle få somna in. (dog hos veterinären)
Bananen - Rymde på kvällen och vi kunde fånga in henne, verkade lite stressad med åt middagen. På morgonen efter så var hon jättedålig. Eftersom hon hade rymt ganska länge så kanske hon hade fått i sig något dåligt eller gjort illa sig på något sätt. Åkte in till veterinären med henne, då hade hon blivit så dålig att vi beslutade att låta henne somna in. Känns så jobbigt att inte veta varför hon dog. (dog hos veterinären)
Omi - Han bodde i en tvåvåningsbur. Tyvärr var inte buren helt stängd på översta våningen. Så han rymde och kom tyvärr aldrig tillbaka. Han har rymt många gånger tidigare på natten och alltid suttit på altanen och väntat på frukost. Han brukade få springa lös när jag städade burarna osv. Men troligen hade räven tagit honom.
En har dött av cancer i tarmen/magsäcken (veterinären var inte säker men bortom räddning var kaninen i vilket fall som helst).
De andra har dött av ålder.
#5 Nej precis, jag menar inte slaktade djur.
Och du har en poäng i att det kan vara skillnad mellan olika kaninraser och deras sjukdomar också - det kan ju vara värt att tänka på!
#9 det var en av anledningarna vi skaffade gotlandskaniner, eftersom dom ska vara mindre utsatt för sjukdomar och hitills verkar det stämma för oss (och om jag jämför med andra här, "oskarna" minns jag somsagt inte däremot men dom var ju bonnkaniner inte gottisar)
Före jag började vara här trodde jag in princip att bettfel var nått kaniner skaffar via skada eller dåligt foder, det är så föreningen beskriver det 😊 jag tror det delvis kan bero på att gottisar har längre huvuden än många "kel/utställnings raser" men det är inte negativt alls att det är "brist på bettfel" hos gottisar tycker jag.
l'm back
Drutten blev 12 år, vi avlivade honom då han slutade äta, hade problem med ögonen, var trött etc.
Hedvig blev nästan 1 år, avlivade henne också av anledningar jag inte vill gå in på.
Min gammeltant Törnrosa avlivades 6,5 år gammal pga en tumör i käken som gjorde det svårt för henne att äta. Hon var en dvv från djuraffärsom annars var väldigt frisk och pigg, förutom det allra sista. Mysak var en omplaceringskanin som rymde förra hösten och har inte synts till sedan dess. Troligen blev han tagen av mink, iller eller räv. Han blev ca fem år gammal, också han dvv.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
- rovdjursattacker
- rvhd (troligtvis)
- luftrörskatarr/snuva
- defekt könsorgan
- brutet ben/rygg
- ostabilt psyke
- njursvikt
- nyfödda som kastats av mamman / hamnat utanför boet
Det är nog allt som mina har dött av, är väl runt 30-40 kaniner som ingår där. Alla har varit mellan 0-6år.
Min gamla kanin fick avlivas pga ålder, hon blev 7 år och var ganska skruttig så bestämde mig för att låta henne slippa lidandet 😕
Min första kanin dog av någon mag sjuka. Han blev 10 år.
Min första kanin, och enda som dött, dog av att han blev övermatad med för energirik kost så att han slutade äta hö -> pajade magen och tänderna började växa fel. Tog honom till en veterinär som inte kunde så mycket (men det visste ju ite jag) som slipade fel. När jag väl kom till en bra var det helt för sent och jag märkte attt han hade rätt ont. Så då fick han somna <3 :(
Min första hona dog av ålder och den andra fick somna in pga långdragen sjukdom
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Min första hane, 6 år, fick antagligen någon sorts förstoppning av miljöbytet när han skulle bo på ett pensionat ett tag och dog då där.
Min andra hane, 3 år, glömde min pappa ute i hagen så en räv tog honom antagligen, för staketet var upprivet, och släppte ner honom i en jordhög vid vårt hus, så när vi hittade honom var han helt stel och kall, min älskade lilla kanin, och han dog nog av hjärtattack för vi hittade inga sår på honom.
Nu har jag en hona och en hane som är drygt 1 år båda två och de är friska båda två.
Min första kanin Nicke hade alltid haft problem med magen så jag fick mata han med morotspure och vatten vid dom sämre tillfällena (enligt veterinärs anvisningar) men en gång funkade inte detta, han blev inte bättre så vi åkte in med han och han hade förmodligen cancer i magen så han fick somna in tyvärr :( men han hann bli 6 år ändå så fick ändå ha han längre än vad vissa har så är glad för den tiden <3
Fick ge bort 3 andra kaniner pga tidsbrist så vet tyvärr inte hur läget är med dom i nuläget men min kanin som är kvar, Mika fyller 6 nu den 5e! Och hon är så pigg och kry så! :)
Min första kanin skuttan som jag hade när jag var typ 8 år blev ca 1 år gammal och blev dödad av antingen en hök eller en räv det var jag som gick ut och hittade henne där alldeles kall och allt var urslitet ur magen straxs efter åt dog hennes bästa kompis stampe vid 1,5 års ålder jag hade precis satt in honom i buren och gick in och åt och när jag kom ut igen var det första jag såg ett par jävla grann ungar som sprang runt med riktiga knivar runt buren osv på vår gård jag sprang dit och de stack illa kvickt men det var försent han låg redan där alldeles död och kall i buren ihjäl skrämd. Båda dessa kaninervar ute kaniner och jag som 8 åring traumatiserades ganska starkt och klandrade mig själv så inte förren vid 15 års ålder skaffade jag kaniner igen men jag vågar fortfarande inte ha dem ute.
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
Molle - Någon släppte ut honom så vet inte vad som hände med honom.
Vitnos - Någon bröt nacken av henne.
Trubbnos - Avlivades minns dock inte varför, var min brors kanin.
Pepci - Avlivades när han inte längre kunde ta hand om sig själv. Han blev stel i kroppen och tvättade sig inte.
Amadeus - Låg död i buren en morgon, han var frisk dagen innan så vet inte vad som hände honom.
Harry - Lyckades på något vänster komma ut ur en säkrad box?? Hittades sedan överkörd :/
Herr Nilsson - Rymde
Puzzie - Låg död i buren på morgonen, frisk dagen innan.
Klas - En liten kaninunge, ca 4 veckor. Var minst i kullen men verkade ändå kry. Låg död i buren en morgon.
Uffe - Rymde
Nizze - Bakbenet förlamades så avlivade honom.
http://pillasddv.weebly.com/
Har haft en hel del kaniner genom åren. Mina (familjens) första kaniner var 2 franska vädurar. Dom åt upp buren gång på gång och tillslut fick dom springa lösa i trädgården. Dom var som hundar och höll sig alltid på trädgården. Den ena dog knall och fall, bara låg död en morgon i deras lilla kaninhus som vi byggt åt dom. Den andra kaninen levde fri i många år, men en morgon hittade vi bara pälstussar efter henne :( kanske var det räven.. Kaninen sotis hade vi bara några dagar, sedan rymde hon och blev uppäten av en katt. Hennes syster bröt benet och fick avlivas en tid senare. Vad som hänt vet ingen. "Gumman" dog av en tumör i halsen. Fick avlivas. Lilla Skippy dog när hon var 6 år gammal. Ena dagen var hon jättepigg och nästa var hon död. Hennes bror Lille-Skutt blev 8 år och dog i sömnen. Kort därefter dog även pappan, Gubben. Han blev nästan 10 år gammal. Schneewittchen dog av någon typ av förlamning, det gick så fort att vi inte hann fram till veterinären innan hon somnade.. Hon blev 6 år gammal. Saknar mina älsklingar
Min första kanin TROR jag att dog av sjukdom. Är inte helt säker, men hon dog ganska snabbt efter att vi fått henne. Vår andra kanin dog för att hon var gammal och hennes kompis dog för att en jägare hund slapp in i buren och bet ihjäl henne och vår sista var en kaninunge vi fått i en kull som vi avled eftersom hon var blind och pinades om hon skulle ha levt. R.I.P Topi, Tessa, Pluto och Hope. (de är i ordningsföljd som i texten) :(
Findus: Misstänkt RVHD, 3 år gammal.
Ida: Avlivades då hon fick för långa tänder och slutade äta. Kom in försent till veterinären då hon var så svag och skulle dött under narkosen, nästan 7 år.
Stella: Hon magrade av och hennes öga ville aldrig sluta rinna så lät henne somna in nästan 5 år gammal.
Dell: Avlivades pga livmodercancer, 3½ år.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag hade en kanin en gång när jag var ung/liten som låg död i buren dagen efter att jag gett honom bröd.. Antagligen svällde det i magen på honom, det var väl en olämplig sort eller att jag gav honom för mkt.. Kan ju inte veta 100 att det var det han dog av men troligast är det nog så.. Har aldrig vågat ge min kaniner bröd efter detta, vet ju att det ska vara ok i små mängder, men gör det inte ändå..
Förövrigt så har jag haft kaniner som dött pga ålder, eller rättare sagt de blir gamla, magrar av och man känner att de har gjort sitt och då avlivat.
Lyckades få en kanin att överleva lunginflammation, han var på håret att stryka med men det vände i sista stund (med medicin såklart).
Pelle: ihjälbiten av hund. 1 år Jocke: klarade inte av kastrering, dog någon vecka efter op. 2 och ett halvt år Molly: Pasteurella 2 år Snövit: ihjälskrämd 2-3 år Sötnos: Sjukdom och ålder 5-6 år Ciara: ihjälskrämd av vildråtta ca 3 år Cäzzie: pasteurella som utvecklades i förlamning nästan 5 år Rozie: akut gaskolik 3 och ett halvt år Robin Hood: efter lång tids hälsoproblem, leversjukdom på slutet… Ålderdom…10 år
Jo, hade ju en kanin som rymde en gång.. Hon kom aldrig tillbaka, så antagligen blev hon tagen av djur..
Jag har haft ett par mer eller mindre skräckupplevelser men efter sammanställning har jag haft situationer som lett till antingen att kaninen självdött eller att jag har behövt avliva kaninen för att den skulle slippa vidare smärtor.
- Sprucken magsäck
- Infektion i käken
- Kronisk bihåleinflammation
- Kroniska skador i lungorna
- Nervskador i ryggraden
- Blindhet
- Ålder
Men har varit med om både fall där kaninerna har haft fluglarver och tagits bort samt livmoderframfall..
Min första kanin Sotis försvann vid 4 års ålder, då var det oförklarligt, men, nu fyra år senare efter att ha sett en av mina nuvarande kaniner hoppa över staketet (1,10 m med ca. 20 cm mellan staket och tak, så mycket precision) så antar jag att det var så hon gjorde då hon var en mycket duktigare hoppare än den som jag såg hoppa. (Nu har vi dock satt för nät även för den öppningen)
Hjärtat dog i förlossning då hon inte fick ut sina ungar (hon hade en annan kull samtidigt). Vi åkte och avlivade henne hos veterinär.
En ej namngiven kaninunge (ca. 5 veckor) dog efter att ha rymt och varit ute hela natten (vi hittade syskonen direkt, men denna hittade vi inte förrän dagen efter). Han levde men var troligen i chock och magen fungerade nog inte riktigt efter att ha varit utan mammas mjölk och utan mat i ett helt dygn. Han låg död i buren dagen efter.
Jag förlorade mina två ögonstenar på samma dag bara 1.5 timme efter.
Den äldsta (Toffee) hade precis fått hem en liten bebis till sig som faktiskt kom från Anamalars kull. De blev bästa vänner på ca 2 veckor.. Men tyvärr den 26 november var de ute i hagen som de brukade vara och då kom räven.
Här har ni vad jag har skrivit till de andra
Rävattack ute i hagen.. Kände på mej att någe var fel så gick ut o möter en stor räv lika stor som izak som kommer emot mej från något högt som den hoppade ner ifrån. Ser något svart liggandes mitt i hagen springer in till pappa, min syster o hennes kille. de kommer ut så är de Lakrits. Toffee levde men en halvtimme efter får hon något ryck o försvinner efter ett litet pip.. Så nu är båda i kanin himlen o har lämnat ett stort hål av sorg ️Toffee försökte skydda Lakrits o med det fick hon ett bit märke på örat o krossad skuldra o inte blödning som kom innan hon somna. Lakrits fick en bruten rygg. Men när jg har gått o kollat vid hagen så är det inte en enda skråma på den! Hönsnätet var dock lite nerrivet men inget mera. Vill verkligen veta vad som gjorde de så illa skadade.
Dom betydde verkligen så himla mycket.. Toffee hade jag fött upp själv och vi stod varandra så himla nära, i vått o torrt. Hon var klassad i Svår men hade bara kommit ut på tre tävlingar där den första vann vi, andra kom vi på andra plats o den sista så kom vi 5/11 en underbar kanin..
Lakrits o jag hade precis blivit som jag och Toffee lite skygg i buren och fått en tuff start men var ändå en underbar liten kanin. INGEN borde förlora någon de älskar på det här sättet. Så fort man tänker på dom så gråter man, helt sjukt…. Är så tomt.. En månad senare fick vi veta att den här räven hade tagit en katt och att den är uppfödd hos en familj. Den går mot anfall mot oss människor och inte alls kul att ha här..
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
Min första kanin Rosa dog av att en hund lyckades få upp Buren och tog henne, blev ca 3 år. Samma natt så dog Rosas bur kompis Fluffy av att hon blev så skrämd av hundarna, men henne tog dem inte. Hon blev ca 1 år. Vår kanin Stampe dog av att min lillebror släppte ut honom när jag inte såg det från mitt rum och hans bur och min lillebrors kompis råkade släppa ner vår breton till Stampe och då tog han honom i munnen (inte hårt) men han dog av skräck. Min tidigare kanin Bliss dog när hon hade ungar på tre veckor av troligtvis hjärnblödning, min ögonsten dog när hon var ca 9 månader. Hon hittades stendöd med alla ungar utom en runt sig, en av ungarna hade dött samma natt, troligtvis pgr av att den fått problem med att få i sig all näring då mamman kanske inte gett hen mjölk.
Mina första kininer Tussi & Alice dog av pasteorella bara ca 8 månader gamla. Sedan skaffade vi Tixie och Bella, Bella sprang bort ca 3,5 månader gammal. Då Tixie blev extremt ensam skaffade vi Päron, hon var tänkt som en låne kanin medans vi vi väntade på att vår tingade kanin blev leveransklar men som det charmtroll hon var tog vi henne till vårt hjärta. De dödades av en iller den 18 december.
Alla kaniner jag har haft har dött av ålder över 7 år, förutom en som dog vid 2 års ålder av okänd orsak.
En kaninunge va dödfödd.
Min ena kanin dog av ålder, lugnt och stilla i min famn. Den andra blev tagen av en iller :(
Värst vad många som faller offer för rovdjur. Vår kanin har varit ute i hagen hela dagarna för det mesta och ofta haft besök av katter, men det har gått bra.
Dock fick han en bula ovanför ögat en dag. Blev hängig och ville inte äta sin mat. Men han åt morot och äpple. Dagen efter var han död. (3 dagar sedan.) Mycket saknad. Det kan hända att han blivit riven av en katt och sen fått nån infektion, men vi såg inget sår.
Tufs dog av vad jag tror var hjärnblödning vilket ledde till att han helt tappade balansen, trillade ner från hustaket (kaninernas alltså) och bröt ryggen/nacken. Han var drygt 7 år gammal.
Vera dog av okänd orsak åtta månader gammal. Hon blev sjuk på kvällen med svag andning, svag puls och med väldigt dåliga reflexer. Hon blev bara sämre och dog inom ett par timmar. Ångrar fortfarande att jag inte skickade henne på obduktion.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
En av mina kaniner hittade vi i två bitar i hagen :-( Vet inte vad som kunnat ta sig in. Hade högt stängsel men boven hade gnagt sig igenom (dubbelt lagen av hönsnät) ett jättestort hål. Sen hade han gått in till den andre, som var helt borta.
Vet inte om det var en grävling eller vad det kan ha varit :/
De andra har dött av ålder.
Grannen hade uppfödning, hennes första avelshona bet ihjäl ungarna vid varenda kull. Hon fick två eller tre kullar.
Flera kaniner där har haft den där boven hos sig också tyvärr.
#36 så kan de mycket väl vara.. Katter o kaniner brukar ju gå ganska bra ihop…
Våran stora Toffee var också ute hela dagarna när hon var lite. Då var hon ute i en Hage utan tak så hade hon besök utav en katt lite då o då, på tal om katter, när Laktits kom så var dom ute 10 timmar varje helg o då hade de besök utav fåglar o katter men sedan kom räven…
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
Min första kanin hittade jag i buren död när jag var cirka 10. Hon mådde jättebra dagen innan..
Min andra kanin, hennes bror åkte vi in med till veterinärn igår. Han åt ingenting och vi fick en tid direkt, när vi kom dit så kollade hon på hans käke och sa att han hade en varböld.. de röntgade och såg att hans tänder var ruttna av en bakterie och att tandrötterna var fula. han fick den för 1 vecka sen. Jag hängde inte med på vad hon sa men att man kan operera men att det inte var säkert att det skulle bli bra och att de skulle behöva operera ofta.. han hade jätteont så han fick somna in i mina armar..):
Han skulle ha blivit 5 nu i sommar
/Christel & kaninerna! 
Min första kanin fick en tumör (cancer) som växte utåt från magen när han var 9 år. Tumören var ganska stor på slutet, 4-5 cm i diameter. Den hade kunnat operera, men veterinären (och min mamma som hade fått stå för kostnaden) tyckte att han var för gammal, så vi tog bort honom innan han fick för stora besvär.
Min absolut första kanin vad en vit rödögd dvärvärdur som jag fick när jag fyllde 6 eller 7 år. Tyvärr var kaninen bara min i ca 3-5 veckor innan mamma hittade den död i buren. Vi vet inte säkert vad som hänt med henne, men troligtvis så hade hon lunginflammation som hon dog utav!
Mina 2 nästa kaniner gav vi bort då jag och min bror tröttnade på kaninerna av olika anledningar. Så dom dog tyvärr inte hos oss.
Sen har vi Leija som jag köpte i April 2013. Ca 3 veckor efter att jag hämtat henne upptäcker jag att hon har ett ganska grovt underbett. Kikar lite på vad det kostar att klippa/slipa tänderna. Läser också lite om hur det fungerar. Men vill inte utsätta min kanin för det så väljer att ta bort henne.
Därefter har inga kaniner dött för mej förutom en kull kaninungar som mamman inte tog hand om (Hon var förstföderska).
Yohanna & Kaninerna 
http://holbackens.weebly.com/
Min 8 åriga kanin blev snodd/utsläppt eller vi vet inte riktigt. Hon var bara borta en morgon, allt var stänkt och andra kaninen satt kvar. Var en stor vit hårtuss utanför… Konstig ungefär lite mer än ett år sedan :/
Min kära kanin Alf dog av en plötslig bebisdöd tror jag (vet inte riktigt). Fruktansvärt var det verkligen! 🤢😢
Han blev endast 10 veckor. Var den första kaninen som dog av mina dåvarande tre… 🤮
Ibland kommer bilder på honom som en stor hoppkanin i mitt huvud. Om saker hade gått som planerat så skulle han ha debuterar på förra tävlingen. Fick sådana bilder när jag såg han och mig hoppa över banan på mini klassen, usch vad jag blev ledsen då! 😢
Har avlivat en kanin pga lunginflammation, många ungar har dött, vissa som hamnat utanför boet som små men även en kull som blev för mycket nerbäddade så de inte fick någon luft. 😕
2011 var ett riktigt oturs år, förlorade alla tre avkommor efter mina första kaniner som då var för gammal för att klara en en ny kull så förlorade en helt underbar, trevlig, social, obesläktad och duktig hopplinje :(
Förlorade även 7 nästan 8 veckors gamla ungar + massa fler ungar som bebisar detta år. :/
2012 hittade jag även min första vitblåögda hane död i buren och 2013 var jag även tvungen att avliva en av honorna av mina första två kaniner då hon inte kunde sköta hygienen trots hjälp av mig och magen ballade ur helt, hon magrade av osv :(
4 bebisar har dött och en vuxen har dött här.
Ena bebisen låg död utanför boet en morgon. En annan lyckades på något sätt ta sig till andra änden av buren, och blev väldigt svag innan vi hittade den. Försökte flaskmata och värma men dog senare ändå. Och de andra två har hittats döda i boet så de var så många i kullen och det var honans första.
Honan, Zoe hittades död i buren en dag, troligtvis pga livmodercancer som är vanligt hos honor😕
/ Angelica
jag hade 2vånings bur och Zäta "ramla" ner för trappan.. rätt svårt att förklara men hon bröt ryggraden iaf :c vi fick avliva henne för hon släpade sina bakben
Har haft 4 st kaniner som dött..:(
första kaninen som dog bröt ryggen och blev avlivad:( Hon blev 5 år.
Andra kaninen dog av troligtvis ett fall då jag hittade henne död med någon konstig vinkel i nacken:( Hon blev 7 år
de två andra kaninerna köpte jag från en uppfödare. märkte att en av dem började bete sig konstigt med flackande blick, helt snurrig och huvudet på sned. Mailade uppfödaren men hon sa att det troligtvis var öroninflammation. slutade med att vi fick avliva båda kaninerna då en av dem hade en parasitsjukdom och smittat den andra:( dom var runt 4 månader när dom somnade in tror jag.
Min Eddie 8 månader dog för två veckor sedan. Han somnade in under narkosen när han skulle kastreras. En frisk och underbar liten kille. Jag har fortfarande ont i hjärtat och saknar honom något enormt.