Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 2369 ggr
[Just-Ask]
0

Vattenflaska med kula eller nippel?

Vad är skillnaden mellan dom i fördelar och nackdelar? Bättre sämre? Vad använder ni på era kaniner?

pernillaoscarsson
1

Jag har alltid använt vattenflaska med kula i. Egentligen vill jag ha vattenskålar men jag har aldrig förstått hur man lär sin kanin att inte sparka omkull skålarna eller inte skvätta spån och bajs i dem.

Nackdelar är ju att det lätt blir alger i både flaskan och pipen. Flaskan är lätt att rengöra med hjälp av ris. Pipen får man försöka rengöra med tops. Sedan är det ju inte alls kul att ha flaska på vintern då det fryser snabbt i själva pipen. Och är den frusen så gör det ingen nytta att resten av vattnet i flaskan är tinat. Så man får springa en hel del gånger och byta vatten. Man måste även hålla koll så att kulorna fungerar. Jag har haft ett antal flaskor där kaninerna knappt fått ut något vatten för att kulan fastnat i pipen på något vänster. När jag byter vatten så provar jag genom att trycka med fingret på pipen för att se så att det kommer något vatten.

Annars så verkar inte kaninerna ha någonting emot dem :) De har i alla fall fräscht vatten hela tiden. Men tillåter kaninerna så tycker jag att man bör ha skål istället :)

Mli.H
0

Jag använder skål :) Tar ett tag bara innan dom fattar att dom kan behöva det där vattnet. Ibland händer det dock att man hittar skålen i en annan del av buren men oftast sitter den kvar ;)

[Just-Ask]
0

Tack för era svar! Det finns flaska med nippel också som jag tror är lite ovanligt. Nån som använder eller provat den?

Moalinn
0

Köp en stabil vattenskål istället. Hade en stor typ keramikskål till min dvärgvädur som han aldrig hade kunnat välta. Om man blöter ner spånet precis runt skålen så blir det inte så smutsigt om man lär sig att byta ca två/tre gånger om dagen.

Det är många som föredrar automater framför vattenflaska och jag skulle göra detsamma om man inte vill använda skål. Vattenflaskor är egentligen helt värdelösa i min mening.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

tilde&twix
0

Hade jag varit du så hade jag satsat på vattenskål som man hänger fast i gallret på buren. Finns bland annat på Teddytassen & Gnagarboden vet jag. Akitaskål eller metallskål är alternativen tror jag. Då kan ju kaninerna inte skvätta massa skit i skålen, om den är upphängd dvs.

Jag använder vattenflaska med kula och har gjort det under mina tre år som kaninägare, men jag ska definitivt byta till gallerhängda skålar inom kort framtid.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

AkaiTsuki
0

Vattenflaska med nippel eller kula, det spelar nog inte så stor roll, de har samma funktion men med kula kan du hitta billigare och ev. ljudlöst om kaninen bor inomhus. 

Jag har bara vattenflaska med kula, min ljudlösa gick nyligen sönder efter ca 4 år eftersom att min kanin åt på plasten och då lossnade allt tyvärr. Nu har jag den där Living world vattenflaskan i glas, men uch va den låter! 

Men annars om du föredrar vattenflaska över vattenskål(som kan bli väldigt smutsigt) så tycker jag en sån ljudlös är bra om man kan hitta. 

Länk till ljudlös vattenflaska
Länk till Living world glasflaska
Länk till den vanligaste vattenflaskan med kula 

Alla har fördelar och nackdelar
Ljudlös: Kan bitas sönder efter ett tag + fästet passar inte alla burar (passar inneburar) 
Living world:  Glas (kan gå sönder) + Lite konstig upphängning men bra
Vanlig vattenflaska: Plasten nöts vid korken efter ett tag och läckage kan uppstå

//Joanna

Evelina!
0

Jag använder sådana här https://www.gnagarboden.se/vattenautomat-1-l-p-595-c-396.aspx till mina kaniner. Fördelar är lätta att diska i maskin/hålla rena, kaninerna har alltid tillgång till fräsch vatten (går ju inte att garantera ens med vägghängda skålar), det rinner bra ur dem och är mycket lätta att fylla på (särskilt om man har många kaniner och/eller då någon annan passar dem). Jag skulle inte våga ha skål till någon av mina, antingen blir de omkullvälta eller också kommer det skräp i skålen, och risken med att inte alltid ha tillgång till fräscht vatten kommer man inte ifrån hur ofta man än byter det.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[Just-Ask]
0

Tack så mycket för alla svar! Uppskattar länkarna lyckat! Ska kolla in dom. :-)

[Just-Ask]
0

Mycket, ska det ju stå. Mobiler och deras stavningskontroll…

Svado
0

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[Just-Ask]
0

Tack för ditt svar!

Har kommit på att vattenautomat med nippel samt en skål under för dropp kommer nog bli mitt sätt.

Har hört att den automaten ger mer vatten, är lättast att hålla ren, diska, plocka isär och ersätta delar som finns att köpa till, desinfektera, fylla på utifrån med bringare, osv…