Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 312 ggr
Svado
0

Fråga ang kaninmamma o kompis

Hej hej.

Här hemma bor två kaniner som är jättebra kompisar, en liten blandras på typ 1.5 kg (kastrerad pojke) och en bastant fransk vädurs tjej.

Jag är supersugen på att få en kull ungar till våren.

Men nu kommer kruxet, dessa två kaniner bor ihop o är som ler o långhalm, de sover brevid varann o är bästisar kort o gott.

Kommer detta ta slut ifall jag tar en kull på min hona? Kan jag fortsätta ha de bo ihop även under dräktighet och sedan när ungarna kommer? 

Eller är det risk att hanen biter ihjäl ungarna?

Vad tror ni som är experter, kan jag ha mina kaniner boendes tillsammans även när ungarna föds o medans de växer upp, eller måste man dela på de?

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

MsSofieG
0

tass

Fridaaaa
0

#1 Man kan bokmärka inlägget 🙂

Jag hade inte tagit risken, kan gå hur som. Och eftersom de är ett så fungerande par tycker inte jag det är värt att ta kull på honan, kan ju även gå åt pipsvängen. Man vet ju aldrig innan.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabbio
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag föder upp kaniner i grupphållning, dvs flera honor som bor ihop. De får ungar ihop. Har även haft kastrerad hane där samt intakt hane med ungar (mamman bodde då i en annan bur).

Jag hade inte flyttat dem ifrån varandra utan låtit dem bo ihop. Hanar är xtremt sällan aggressiva mot ungar, kaniner över lag är mycket trevliga mot de små. Stressade honor kan döda dem av stress och honor i bur kan skada grannhonans ungar eftersom de  blir inkräktare mot hennes egna. Men inte alltid.

Det kan alltid gå snett, med allt. Men generellt sett så i en fungerande grupp blir inte ungarna något problem.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Svado
0

Tack för alla svar!

Jag ska med försiktighet och uppsyn låta de få bo ihop alltså :) Än så länge finns inte ens ungarna mer än i tanken, men jag är som sagt väldigt sugen o min frasse hona är sååååå mysig o trevlig o är som en liten "hund" mer än som en kanin så jag tycker absolut hon har trevliga fina gener att lämna efter sig :)

Dessutom har jag plats att behålla alla ungar utifallatt ingen skulle bli såld (bor i villa) och en eller kanske en till blir säkerligen kvar ändå även om alla skulle hitta köpare ;)

Linnea Adler

Zabbio
0

Bör tillägga att honan kan bli grinig vid dräktigheten och brunsten, så det är extra viktigt att de har gott om plats och grejjer så att hanen kan komma undan och hålla sig lite ur hennes direkta åsyn om hon blir kinkig. ;)

Bra att du har plan för ungarna. Tänk efter både en och tre gånger innan du sätter kelkaniner till världen, det finns trots allt väldigt många trevliga kaniner på blocket som det är. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Svado
0

Jo absolut, brukar för skojs skull kika på blocket nästan dagligen o se just djurannonserna, och det finns ju så GALET mycket kaniner där ute som söker nya hem, somliga som bara är 3-5 månader med anledningar som "pga tidsbrist", ja menar hallå? Har man inte kunnat lista ut det INNAN man köpte kaninen två månader tidigare att man inte har tid med den??

Suck liksom, nej sånt ska inte mina kaninbäbisar råka ut för (hoppas jag innerligt) :) Men här där ja bor mitt ute i norrlands skogen så har de flesta villa o därför kan iaf kaninen få leva uteliv o på den vägen bli garanterad att iaf slippa sitta i någon trång bur i en tvättstuga bortglömd hela året.

Själv har jag mina ninisar i en gigantisk Hage ute på sommarhalvåret och lösspringade i garaget på vintern (eftersom maken iaf inte vill ha bilen i garaget så tog jag över det till kaninvinterbostad) :D

Linnea Adler