Kanin iFokus

Kanin

Etikett: köpes-säljes-transport
Läst 2055 ggr
Pandatass
0

Lejonhuvade ungar till salu

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!! Jag har 3 stycken söta små kaninungar till salu, 300 kr st. De är renrasiga. De är leveransklara vecka 10. Vad vi kan se nu är det 2 stycken hanar och en hona. Både ungarna och föräldrarna är väldigt trevliga och sociala. Riktiga små charmtroll ;) Pappan är en lejonhuvad men teckningen vit/svart japanteckning. Han är köpt ifrån en privatperson. Mamman är en lejonhuvad med Madagaskar teckning. Hon är köpt från en djuraffär. Mor och farföräldrar har vi ingen fakta om. Vi har inget härstamningsbevis. Ungarna bor ute för tillfället så om ni vill ha innekanin så får ni säga till! Om ni har några frågor ställ dom gärna här! Om ni är intresserade av att tinga en unge hör av er till: 0768978935 Ungarna finns att hämtas söder om Göteborg.

Pandatass
2

En charmig liten hane

Pandatass
2

Hör har vi våran lilla hane

Pandatass
2

Här är honan.

RebeccaG
0

Ett tips? är att använda en korrekt rasbenämning, samt skriva om ungarna har h-bevis eller ej.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Pandatass
1

Det var autokorrekten som ändrade det :/ Tack för tipsen!! #4

RebeccaG
6

#5 Det heter lejonhuvad kanin, inte löwen eller lejonhuvuden. 

Köper man en kanin vill majoriteten gärna veta lite om föräldrar, samt mor- & far- föräldrar. 
(En annons ser lite mer seriös ut om sådant står med)

| Youtube

[hattifnatten]
0

Söta!

Är de renrasiga?   Var kommer föräldrarna ifrån?

Har de härstamningsbevis eller stamtavla?

Vad kostar de?

Pandatass
0

#7 Dom kostar 300 kronor styck för tillfället men det kan hända att vi sänker det till 250 kr istället. Pappan är köpt ifrån en privatperson och mamman är ifrån en djuraffär. De är renrasiga. De har inget härstamningsbevis eller stamtavla

Cotast
7

Du har inte den blekaste aning om vad du håller på med…

Ett litet tips? inför framtiden: 
Avla aldrig på djur du inte vet bakrgrunden på(speciellt inte djuraffärskaniner). 
Du vet inte om föräldrarna bär på sjukdomar, defekter eller liknande. 

http://kanin.ifokus.se/discussions/52e002898e0e7475ed001347-tjuvparningar

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Pandatass
0

#9 Mina kaniner är friska, har inga bettfel och är pigga å alerta. Så länge jag vet det är det ingen tjuvparning.

Cotast
2

#10 Men BÄR dem på bettfel? Vet du ifall någon högre upp i deras släkt fått bettfel? Hur ser kindtänderna ut?
Vet du ens vilka linjer kommer föräldrarna ifrån?
Har båda föräldrarna några papper all? 
(annars e det ju falks marknadsföring att säga att dem är renrasiga, när inte båda föräldrarna har papper på det)

Bara för att föräldrarna verkar friska vet du inte vad dem bär på.

Sånt är A&O när man ska avla över huvudtaget…

Pandatass
0

#11 Jag har pratat med Pepzis (hanens/pappans) uppfödare och på den sidan finns det inga bettfel. Djuraffären får inte sälja kaniner med bettfel.

Cotast
2

#12 Och hur vet du att mamman som du köpt i djuraffären, att hennes föräldrar inte har bettfel? 
Eller att en av hennes syskon som inte "råkade" hamna i djuraffären, inte har bettfel?

Du vet inte ens vad för färg honans föräldrar har, eller hur?
Det är rent korkat att avla på en kanin du inte har den blekaste aning om vad som ligger bakom den…

Pandatass
0

Korkat eller ej. Hur som helst är mina kaniner väldigt trevliga, fina och friska kaniner för de som vill köpa.

Ellster
4

#9 jag tror inte att det finns en enda uppfödare som kan vara helt hundra på sin kanins bakgrund. Ingen kan vara helt säker på att ens kanin inte bär på nån sjukdom eller nåt bettfel, man får helt enkelt ta och lita på sin uppfödare/djuraffär och hoppas på att de säljer lagligt (vilket de flesta gör) jag känner själv Moa (pandatass) och VET att hennes kaniner är helt friska och utan bettfel, fast jag vet inte om bakgrunden. På vilket sätt är det korkat att avla på en kanin som man inte vet helt vad som finns bakom? Föräldrarnas bakgrund är väl det som räknas mest eller? Och om de nu är friska, utan bettfel och är snälla och välmående kaniner så är det väl inte korkat att avla? Tänk inte bara på det "negativa" utan tänk istället; Åh vad kul med kaninungar!! Renrasiga lejonhuvade, välmående, friska och söta kaninungar!! Det är väl ingen ide att sitta bakom en dator och hacka på saker du inte vet allt om eller?

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

RebeccaG
1

#15 Lung och fin nu. Ingen har hackat på någon.
Jag(liksom andra uppfödare) skulle aldrig avla på en kanin jag inte visste bakgrunden på, common sense.👍
Aja, kullen är tagen i vilket fall, men nu vet TS bättre till nästa gång hon funderar på avel🙂

Men jag måste nog hålla med Cotast om att kalla dem renrasiga, det är falsk marknadsföring. 
En kanin utan papper kan inte garanteras att vara renrasig☝️

| Youtube

Cotast
0

Att inte veta vad föräldrarna bär på kan leda till en rad sjukdommar/defekter:

TS vet ex inte ifall föräldrarna bär på Max Factor, Peanut, bettfel, trånga luftvägar, hjärtfel, svagt imunförsvar eller liknande. 
Ja, föräldrarnas bakrund räknas: Att ha en kanin med h-bevis/stamtavla(där du faktiskt ser vad som ligger bakom) är så mycket smartare att avla på då du kan kolla upp släktingar till ditt avelsdjur. 

Kaniner i djuraffärer kommer ofta ifrån djurfabriker i t.ex. Polen. 
Dem körs på lastbilar till Sverige och säljs i djuraffärer. 
I djuraffären är kaniner & andra djur, lika mycket beställningsvara som sågspån eller pellets. 

Tragiskt nog så är det lagligt & det läggs ingen direkt omtanke i den avelnVilar huvudet i handen

Om TS är intresserad av Avel i framtiden så rekomenderar jag att hon köper djur med papper, så hon vet vad hon får.

Pandatass
1

#17 Tack för tipset! Den här gången ville jag inte avla. Jag var tvungen att låta min hona få en kull då det är risk för sjukdomar om de inte får det…alla köper dock inte ifrån uppfödare och då får man inte något H-bevis.

Cotast
0

#18 Sånt kan lösas med kastrering. 
Alla mina 3 kaniner(2 hanar & 1 hona) är kastrerade. Slipper oroa mig för sjukdomsrelaterat den vägen👍

Pandatass
0

#19 Om jag visste om att problemen kunde lösas med kastrering hade jag gjort det direkt. Då hade vi sluppit den här diskussionen just nu👍

Delilah81
0

Vad är det för sjukdomar de kan få om de inte får ungar?

Har tre honor, och kommer inte avla på någon av dem.. 😮

Holbacken
2

Den här tråden upplevs väldigt elak i mina ögon. Visst man bör inte avla på de djur man inte vet bakgrunden på, det har ni rätt om. Men nu har hon ju 3 kaninungar hemma och jag tycker då det är väldigt taskigt/elakt att sitta och klanka ner på henne och berätta hur fel hon gjort.

Man behöver absolut inte ignorera det. Men man kan ju faktiskt berätta om riskerna som finns utan att vara nedlåtande mot en viss person.

Regnbåge Yohanna & Kaninerna Regnbåge

http://holbackens.weebly.com/

fossingen
3

Men lägg ner nu!

Ett H-Bevis bevisar dessutom inte defekter!

Pandatass
0

För de som är intresserade för att köpa en kan i alla fall höra av sig.

Pandatass
1

#9 Dessutom skulle jag gärna vilja se din perfekta familj…

Pandatass
4

Alla är sålda