Rekomenderade mått på burar!
Hej!
Jag har två kaninhonor som går ihop (dvv korsning och hermelin). Jag ska flytta och bo varanan vecka i ett radhus.
Varanan vecka när jag bor i huset så bor kaninerna i en Hage på 12 kvadrat och ett hus på ungefär 2 kvadrat, och har en rasthage på ungefär 30-40 kvadrat.
Jag vill försöka ha med 2 av mina 3 kaniner i lägenheten men där finns inte jätte mycket plats. Vad är dem lagliga måtten på ett hus för 2 kaniner och vilka mått rekommenderas? Kommer antagligen ha en rasthage med på 2-3 kvadrat och dem kommer få gå ut i koppel nästan varje dag. Så hur stora burar tycker ni att jag ska ha?
Det är inte en möjlighet att ha dem frigående i ett rum och kaninsäkra detta?
Annars så är det stor skillnad på de lagliga måtten och de som rekommenderas för två ihoplevande kaniner. Lagligt får du ha dem på sån liten yta som 0,5 kvm, ex 100x50 (än så länge), men rekommenderade mått är betydigt mycket större än så. Har man två ihop så är min erfarenhet att ju större desto bättre, inte mindre än ca 200x60 cm. Men i lägenhet så kan ju dessa mått vara för stora, därför kan ju frigående kaniner kanske vara ett alternativ?
Ljustadalens kaningård
#1 Kaninerna ska antagligen vara utomhus, då dem är vana vid det och får större bur då. Håller med om att 0,5 kvm är för litet. Inte jätte stor plats ute heller men 200x60 borde funka, kanske räcker så om man har dem i större hagar/burar varanan vecka. Finns ju inte så mycket att göra i en lägenhet så jag kommer ha mer tid till dem också såklart! :)