Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 9859 ggr
claris96
0

Flytta ut kanin nu?

Kan man flytta ut en kanin redan nu? Har hört att de klara upp till 25 graders skillnad! Är det så? 

Där jag bor så går det inte under 0 grader nu och framåt enligt yr.no! 

Men KAN jag flytta ut en innekanin redan nu? 🙂

SmillaM
1

Inget jag rekommenderar.

Aktiv på kanin.ifokus.se

Fridaaaa
4

Ungefär 10 graders skillnad brukar man säga.
Jag hade väntat, fortfarande många nätter med minusgrader. Visst kaniner tål kyla bättre än värme, men hade nog avvaktat, eller vant den långsamt vid kylan.

Väder-sidor är inte så tillförlitliga 😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

claris96
0

#1 Men det skulle gå eller ? 😛

SmillaM
0

Jag skulle inte göra det men jag vet inte.

Aktiv på kanin.ifokus.se

claris96
0

#2 Okej, synd.. men tack för svar :)

Dex
0

#3 Nej, det ska du inte göra. Kaninen har ju tunn päls eftersom den varit inne. Varför vill du flytta ut kaninen mitt i vintern?

claris96
0

http://www.skullebo.se/kaninskotselrad.html 

#6 Jag har hittat en fin hane som jag får ta över men han bor just nu inne och jag måste ha honom ute!

Fridaaaa
0

#7 Länken fungerar inte.

Du kan vänja honom långsamt vid kallare, kaniner tål kyla bättre än värme

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[neptunens]
2

Jag flyttade ut en kanin förra året vid den här tiden, han hade varit innekanin från augusti typ. Det gick fint, mycket halm och sånt hade han såklart. 🙂

claris96
0

http://www.skullebo.se/kaninskotselrad.html

#9 ja men vad bra då borde det funka! För förra året så var det minusgrader vid den här tiden så de borde funka utmärkt isåfall :) Tack för svar och erfarenhet!

[neptunens]
3

Är ju kanske inte helt optimalt, men i mitt fall fanns det inget annat att välja på eftersom jag inte tål hö och detta var en kanin som i panik kom tillbaka. 🙂 Men gick ju fint som sagt.

Delilah81
0

Är allergisk mot hö, och har en kanin som bor inne, som jag vill få ut snarast…     Men jag har läst på flera ställen om kaniner som är till salu, som inte kan flyttas ut förrän i juni månad! 😮

Hade ju hoppats på att flytta ut henne i mars kanske.

claris96
0

#12 Hur varmt har ni inne? Hur kallt är det ute där du bor? Är de runt 0 tror jag nog du kan flytta ut henne och låta henne få massa halm så ska de nog funka :)

Denise.E
1

#13 , kolla meddelanden :)

Delilah81
0

# 13 Vi har ca 19 grader inne, och just nu är det 5+ ute…

MEN, det kan ju ändra sig ute… plötsligt blir det minusgrader.. 😕

claris96
0

#15 Av det jag har läst och så, så skulle jag ta ut kaninen, de tål kyla bättre än värme 🙂

RebeccaG
1

Jag skulle inte flytta ut kaninen förän det var 10+ eller mer om nätterna, då det råkar vara kallast. 

Det tidigaste jag flyttat ut en kanin som bott inne över vintern va i itten av April, och då var det gränsfall då det var rätt ruggigt om nätterna. 

#16 Det gör dem, om dem har en bra vinterpäls. Bor dem inne i 20+ under vintern får dem inte den pälsen.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

claris96
0

#17 De tråkiga är att jag inte har så mycket annat val då det finns en allergisk i familjen.. 😕

RebeccaG
0

#18 Det måste väll finnas något alternativ?
En källare? En bod? Ett garage?🤔

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Delilah81
0

Finns det möjlighet att de får vinterpäls om man vänjer dem vid lite kyligare klimat?   

Tex att de får bo i ett rum ett tag där värmen inte är på?   Vet inte riktigt vad temperaturen blir då, men kanske 15 grader.

Cotast
3

#20 Dem ska snart fälla till sommarpäls. 
Känns allmänt dumt att flytta ut nu. Har kaninen varit inne under vintern tror jag den klarar av ett par veckor till. 

Förstår inte varför ni har så bråttom att få ut kaninerna?

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Delilah81
0

#21  Ok.    

Tror det skrevs tidigare, men det är pga allergi.

Jag är allergisk mot höet, och det är väldigt påfrestande att ha kaninen inne då.   Ögonen och näsan rinner och kliar osv.  Medicin hjälper bara delvis.

Cotast
1

#22 Kaninen har ju varit inne såhär länge, vad gör ett par veckor till?

Delilah81
0

#23   Har inte haft kaninen så länge, det var en väninna som var tvungen att göra sig av med den snarast, så jag tog den trots allergin.  Alla mina andra kaniner bor ute, men denna hade bott inne dessvärre.

Kan jag inte flytta ut den nu, så kan jag nog inte göra det om ett par veckor heller.  Tror inte vädret kommer ändra sig radikalt på ett par veckor, kanske det rent av blir minusgrader om två veckor, det vet man inte.

pernillaoscarsson
0

#23 i #7 står det att hon hittat en hane som hon vill ha men som bor inne. Hon kan inte ha honom inne för att hon är allergisk. :)

Cotast
5

#24 Om du e rädd för att der radikalt kastar om sig i väderleken så e det inte lite dumt att ens överväga utflytt?

Delilah81
0

#26  Jag skrev ju att jag tror inte vädret kommer ändra sig radikalt på ett par veckor!  🙂

Mickis1994
2

#23 Är man allergisk mot en kanin/miljön är det inte hälsosamt att ha kaninen inomhus (som i detta fall) Oavsett hur länge den har varit inomhus. 

#22 Jag skulle i alla fall flytta ut kaninen, DIN hälsa går först. Se bara till att ha mycket halm hos kaninen.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Ljusta
5

Det är bara början av februari än, och ingen väderguru i hela världen vet vilka temperaturer det kommer att bli resten av vintern. Det kan fortfarande bli köldknäppar och då mår nog inte en kanin utan vinterpäls så bra.

Skulle aldrig flytta ut en kanin redan, och skulle jag vara tungen till det så skulle den få bo i en bod eller dylikt eller att jag lånar ut den ett tag, helt enkelt hitta en tillfällig lösning tills jag kunde ta ut den. Skulle heller aldrig någonsin sälja en kanin som jag har inne och som köparen vill ha ute.

Köper man en kanin så ska man göra det så bra man kan för DEN och inte för sig själv.

Ljustadalens kaningård

Holbacken
0

Mycket delade åsikter kring detta, men tycker det är intressant att läsa.

Jag har nyligen fått tillbaka en av mina kaninungar pga allergi i familjen. Denna unge är född i november i mitt stall (ett ganska litet stall med 2 fullstora boxar och 2 små boxar). Jag har 2 hästar i stallet och mina 2 vuxna kaniner.  När denna unge flyttade i januari så var det fortfarande varmt ute (stallet höll som lägst ca 5+ på natten) och familjen som köpte honom har haft honom inne under 1 månads tid.

Jag har ingen möjlighet att fortsätta ha kaninen inne då vi har en hund som inte alls gillar kaniner. Har därför fixat en provisorisk bur i ett uppvärmt rum i stallet samtidigt som jag successivt försöker "slussa" över honom till att bo "ute". 

Jag tycker att detta funkar riktigt bra och jag tror att han kommer klara av det galant. Temperaturen i stallet är sällan under 0 då hästarna värmer upp ganska bra. Jag tror att det bara är att vänja kaninen vid kylan och ge den tid så den hinner sätta lite päls.

Regnbåge Yohanna & Kaninerna Regnbåge

http://holbackens.weebly.com/

Ljusta
0

#30 Skulle också kunna ha en innekanin i ett stall om man vet att det aldrig blir kallt där. Dock så är det skillnad på att ha en kanin ute då det faktiskt fortfarande kan bli köldknäppar på -20 grader iom att det är mycket vinter kvar, och då blir skillnaden mellan ute och inne jättestor.

Ljustadalens kaningård

Dex
1

#29 "Köper man en kanin så ska man göra det så bra man kan för DEN och inte för sig själv." Just det.

devilsdaughter
0

Har inte läst hela tråden men om du har tillgång till någon form av utebyggnad, garage, förråd, stall osv så hade ju det kunnat funka? Annars om någon vän har något "utehus" av något slag som du kan ha honom i sålänge?

Mickis1994
2

Självklart ska man försöka göra det bästa man kan för kaninen. Det är inte det jag menar eller påstår. MEN nu var det så att personen själv tar skada (allergi) av att kaninen är inomhus. 

Jag undrar också, NI som tycker att det är fy skam att sätta ut kaninen nu pga allergi, har ni själva allergi? För om ni INTE har det så förstår ni inte hur en jobbig allergi kan vara. 

Jag är VÄLDIGT allergisk mot kaninen och dess miljö och så även en familjemedlem. Jag har ABSOLUT INGEN möjlighet att ta in en kanin inomhus mer än några minuter ifall det skulle var aktuell även om det är akut. Men jag antar att jag är egoistiskt som tänker på min och min familjs hälsa? För det är så ni får mig (om andra)  att låta.

Mvh Michaela Glansk.

Ljusta
2

#34 Skulle jag eller annan familjemedlem bli allergisk så skulle jag resonera på samma sätt som om jag hade hund eller katt, jag skulle omplacera den. Antingen tills jag kan ta den igen eller för alltid. Skulle aldrig slänga ut en hund eller katt mitt i vintern utan möjlighet att komma in och det skulle jag inte med en kanin utan vinterpäls heller.

Och nej, man ska absolut inte ha kvar en kanin inomhus om någon blir allergisk, men att sätta ut den är inte ett alternativ mitt i vintern. Hellre då se om någon annan kan ta den akut. Har man tillgång till garage eller förråd så kan man ju sätta in den där med ex värmelampa under kalla dagar.

Ljustadalens kaningård

Delilah81
0

Det beror ju på var man bor också, här blir det inte ens i närheten av -20 grader…

Nu ligger temperaturen på +6.

Mickis1994
3

#35 Fast nu handlar det inte om att SLÄNGA ut en kanin. Utan att flytta ut en utomhus där det är minst 0 grader i en bur med massa halm. 

Ja självklart kan man sätta ut kaninen i ett garage eller liknande men i detta fall uppfattar jag att det inte finns möjlighet till det.

Mvh Michaela Glansk.

Dex
1

Håller med #35. Sen undrar jag varför man ska skaffa kanin överhuvudtaget om man är allergisk mot kaniner?

Varför inte skaffa ett djur som man tål istället? Och tål man inte några djur alls så får man väl skaffa sig en annan hobby helt enkelt.

Ljusta
3

#37 Ts har hittat en kanin som hon vill överta och hon har en allergisk i familjen. OM det var mitt barn som hittat en kanin som bor inomhus så skulle jag säga "- Nej, du får vänta till våren om den ska bo ute, eller så får du hitta en kanin som redan bor ute". Svårare än så är det faktiskt inte iom att kaninen inte måste flytta just till henne.

Vi har haft plus fyra här uppe i några dagar, det betyder inte att jag tror att det blir så varmt resten av vintern.

Ljustadalens kaningård

Mickis1994
1

#38 Det kan vara så att man tål kaniner om de bor utomhus. Jag har löst det så, även om jag nyser, snorar 15 minuter efter varje utfodring så är det värt det.

Mvh Michaela Glansk.

Delilah81
1

# 38   Det är ingen i tråden som är allergisk mot kaniner, vad fick du det ifrån?  😕

Eller jo, en, men det funkar ju för henne att ha kaniner utomhus. 

TS har en familjemedlem som är allergisk, och jag och ett par till i tråden är allergisk mot hö.   Det går jättebra att ha kaniner ute, och det är därför mina kaniner bor ute.    Förutom den jag tog hand om nyligen, då det blev en krissituation, men det har jag redan skrivit.

Dex
0

#41 Det var TS jag menade som jag trodde var allergisk. Men det var då en familjemedlem som var allergisk istället. Så jag slarvläste väl, sorry😉

Men ändå, varför skaffar man inte ett djur som hela familjen tål istället?

Jag menar, hur kul blir det för kaninkraken att sitta ensam i en utebur i kylan hela vintrarna. Vore väl bättre om han kom till nån där han har lite sällskap inomhus av folk och fä.

[neptunens]
2

Agrre med #34.

Gud var trött jag blir.
OK, jag kan tycka att man inte ska köpa en innekanin och sätta ut den på vintern, då kan man vänta eller välja en annan kanin.
Men när det handlar om akuta, kris-grejer och man inte har något annat att välja på, då är det bannemig skillnad.

I mitt fall, så stod det mellan att flytta ut kaninen till de andra i kaninhuset, eller ha kvar kaninen inomhus, men utan något bottenmaterial eller något hö, eftersom det är det jag inte tål, alls. Valet var inte direkt svårt..

[neptunens]
4

#42, Aha ok, så folk som har utekaniner är ett gäng hemska människor då eller? Eftersom våra stackars krakar sitter ute hela vintrarna?
Snälla nån..

Delilah81
0

#42   Jag vågar påstå att mina kaniner som bor ute har det mycket bättre än den som bor inne.   De har mycket mer plats, större burar och utöver det många kvadratmeter att skutta runt på i trädgården flera timmar om dagen. 

Inga stackars krakar här inte 🙂

TS har redan en kanin som bor ute, så det är ingen som blir ensam i kylan.  Även om de inte kan dela bur kanske, eftersom det är hane och hona, men så är det ju för de allra flesta hanar.  De bor oftast själva i buren, av praktiska skäl 😉

Holbacken
0

#31  Jag förstår precis hur du menar. Ett stall har ju 4 väggar och tak i de flesta fall och dessa väggar och tak stoppar kylan även om det inte är isolerat. Dock brukar jag få ca -1 till -3 när det är runt minus 25-30 eller kallare ute.

Men kaninen i det här fallet bor fortfarande i sadelkammaren som håller runt 10-15 grader varmt, och är ute i det övriga stallet 1-2 timmar om dagen för att vänja sig.

Sen visar det sig om jag hinner vänja på honom med kylan innan det börjar bli varmt ute. I vilket fall som helst så tror i alla fall jag att man kan vänja en inne kanin vid kylan som är ute om man gör det sakta och successivt, men de är bara vad jag tror! 🙂

Regnbåge Yohanna & Kaninerna Regnbåge

http://holbackens.weebly.com/