Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 399 ggr
Ambellah
0

Klåda, vad ska jag göra?

Hej! 

Jag upptäckte precis att min kanin har klåda i öronen, det är väldigt rött, irriterat och har en blank yta (som när vi människor får klåda) i öronspetsen. 

Han har även en brun hårt prick , som en sårskorpa lite längre ner/in i örat som inte tycks göra ont men lite obehagligt tycker han att det är om jag pillar på det.

Vet inte om det kliar men han är inte röd runtom.

Vad kan detta vara? Bör jag behandla det hos veterinär?

MVH

Mvh Alice och Morpen :)

Henni-Chan
2

Jag tycker absolut att du bör kontakta en veterinär, om inte annat för att rådfråga. Kan vara eksem och det är i princip omöjligt att bli av med eller att behandla rätt om du inte vet vad det är för eksem.

Jag hade en kanin som fick värmeeksem i somras. Med behandling blev han snabbt sig själv efter bara några månader ;)

Sen bör man ha i åtanke att det kan vara annat också, allergisk reaktion, kvalster m.m som återigen inte kan vara det lättaste att självbehandla.

Hendrike "Pinkku" Palm 

~ Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

fsigge
2

så som du berättar låter lite som när min kanin hade öronsvamp. Det ända du kan göra är nog att åka till veterinären och få medecin utskriven.

Frida

Ambellah
0

#1 & 2 
Det blir veterinär för ev. behandling.

Någon som vet om distriktsveterinärerna är bra? :)
Någon som har ett "hum" om vad det hela kan kosta? (besök + ev. medicin mot kvalster eller öronsvamp)

Mvh

fsigge
0

#3 mitt besök med Bella när hon fick öronsvamp låg på 870 kr och tyckte att det kanske var lite dyrt för att få en 10 ml flaska och för att kolla hur hon mådde.

Frida

Ambellah
0

#4 okej tack ska du ha !  1000 kr är min livskamrat lätt värd :)