Köpa kanin från djuraffär
Vad tycker ni om att köpa kaniner från djuraffär? Är det ok om det medföljer stamtavla?
Jag tycker att man är korkad och otroligt lat om man ens funderar på att köpa/"rädda" en djuraffärskanin.
Kom igen liksom, orkar man inte ens lägga ner en dag på att leta reda på en uppfödare som man gillar så kanske man ska överväga ett gosedjur istället.
Jag tycker egentligen inte att det är bra att köpa något djur alls från djuraffär, inte ens om djuret kommer från uppfödare från början och har med sig stamtavla.
Djuraffärer har ju oftast inte den bästa djurhållningen och genom att fortsätta köpa därifrån uppmuntrar man bara affärerna till att fortsätta :/ Det bästa hade varit om djuraffärerna inte sålde djur alls utan bara tillbehör, tycker jag.
Sen är det ju faktiskt så att oftast kommer djuren från grossistuppfödare och på sånna platser är djurhållningen fruktansvärd(ingenting som man vill stödja!). Dessutom avlas inte djuren något vidare så man vet inte heller vad man får. Man kan få en jättefin, trevlig och mysig individ, eller så kan man få ett skyggt/elakt djur som bits.
edit: Hälsan är generellt rätt dålig hos djuraffärsdjur också.
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Då de allra flesta djuraffären behandlar djuren mer eller mindre dåligt bör man bojkotta djuraffärerna när det gäller köp av kanin (och andra djur för den delen) enligt mig! Det är ofta där kaniner hittar "kaniner är söta och man behöver bara lägga in mat ibland" hem. Om du förstår vad jag menar!
Jag Och min bror fick två kaniner av vår mormor och morfar. Min bror var ca 9 då..I år fyller min bror 19 år.De lever än idag. De är hur pigga som helst! I Augusti blir de hela 10 år! Så visst har man tur från vissa affärer. De har aldrig varit sjuk eller något. Så vissa sådana affärer kan man lita på och vissa inte. Vi fick ej någon stamtavla på de. Men vi har räknat deras ålder.
Jag har köpt kanin i både djuraffär och hos uppfödare. Även om jag fick med mig ett riktigt fint djur från djuraffären och att jag blev bemött bra så föredrar jag ändå att köpa från uppfödare.
Det handlar inte egentligen om uppfödaren är bättre än djuraffären. Utan för min del handlar det om att jag får träffa personen som satt mitt blivande djur till världen och att jag får mig en glimt av den levnadsmiljö som kaninen är uppfödd i. Det kan vara mycket svårare i en djuraffär om man inte vet vem leverantören är (vet många leverantörer som har bra miljöer).
Papper har jag upplevt varit svårt att få med när man köper från djuraffärer. Dock har jag varit med om att en del djuraffärer kräver papper när man säljer till djuraffären.
Med andra ord är det svårt att avgöra om tycker jag. En del djuraffärer är riktigt petiga och ger ett seriöst intryck, andra inte. Men likadant kan det vara med uppfödare tycker jag.
MEN, helt klart tycker jag att köp direkt från uppfödare är det bästa 
Jag har köpt från både djuraffär och uppfödare. Och ärligt talat så har jag varit mest nöjd med dom från djuraffär, varenda kanin jag har haft som kommer från uppfödare har antingen haft dålig mentalitet, varit sjuka, aggressiva eller en massa andra problem. Har aldrig någonsin haft sådana problem med en kanin från djuraffär och alla dom kaninerna har varit hur tama, snälla och friska som helst! :)
Vi köpte vår marsvin från djuraffär. De hade förmodligen ringorm och eksem. Vi vet inte heller vilka raser det är. Eller ja den ena är släthårig och den andra virvel men mer än så fick vi inte veta. Åkte en gång till en annan djuraffär där det satt ungefär 6 stycken djur (kaniner och marsvin blandade) på en bur på kanske en kvadratmeter? Blev också dåligt bemött och personalen kunde varken berätta hur gammla de var, raser och kunde inte ens peka på vilka som var honor och hanar. Det var i marieberg på grizzlys tror jag det hette. Dom kanske blivit bättre men jag skulle råda alla att inte köpa från djuraffär. Man vet aldrig vad man får och djuren kan komma med sjukdomar och annat. Köp från uppfödare om du frågar mig!:)
Det beror på vilken djuraffär. Vanliga som arken zoo och grizzly säljer inte kaniner med stamtavlor, i alla fall inte här. Dock har vi en privatperson som har en liten djuraffär där hon föder upp alla djuren själv. När man köper djur av henne så är det mer som att komma hem till en uppfödare då hon har den lilla affären i garaget. Den är liten och säljer bara det nödvändigaste som mat och burtillbehör. Hon säljer även begagnade burar i fint skick.
Jag köpte en fågel av henne som var riktigt tam redan från början, av alla de fåglar vi köpt (både från vanliga djuraffärer och privatpersoner) så har denna varit den "bästa". Hade jag velat ha renrasiga lejonhuvade kaniner så hade jag absolut vänt mig till henne i första hand. Kaninerna sitter inte i små burar hela dagarna utan bor utomhus i bra uteburar och får komma ut varje dag. Fåglarna bor i stora voljärer och blir även dem hanterade ofta.
Så skulle jag någonsin få för mig att köpa ett djur i djuraffär så skulle jag först och främst se till så att jag inte stödjer någonting som gör att djuren har det sämre.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
För mig handlar det om att jag inte vill stödja grossister. Inte att jag inte tror dom är snälla mm, det kan dom säkert vara! Man vet heller inte hur dom har haft det under sin uppväxt eller om dom har någon sjukdom bakom.
Jag är helt emot att köpa t.ex kaniner på djuraffärer.
Köper bara hos uppfödare, men har även några egna som jag fött upp.
Tycker det är mycket viktigt att veta härstamning på mina kaniner, vilket man inte får veta på djuraffärer.
Dessutom har jag aldrig fått någon defekt på någon av mina kaniner.
Kaninerna har varit mycket hanterade och tama, vilket jag kan tänka mej att dom inte är när man köper på djuraffärer.
Har en bekant som köpt på affär, varav den ena dog en kort tid efter, och den andra hade bettfel, med ett ständigt slipande av tänder hos veterinär.
Jag har aldrig köpt kanin från djuraffär, och kommer troligtvis aldrig göra det heller.
Dock tycker jag definitivt inte att man ska generalisera. Alla djuraffärer är inte dåliga, och alla uppfödare är inte bra.
Jag vill se att kaninen jag köper ser frisk ut, den ska vara nyfiken och ganska framåt. Jag har inget behov av någon stam eller bakgrund så länge min kanin inte har bett fel eller andra synliga defekter. Av de 2 kaninerna vi har idag är ena från privatperson (bekant) och andra från uppfödare. Vi tittade på djuraffärskaniner när vi skulle köpa vår senaste kanin, men de enda kaninerna som fanns var nervösa och extremt skygga vid hantering. Personalen där sade att vi skulle vänta ett par veckor, för det skulle komma nya fina små 6-7 veckor ungar att köpa då!😮 Usch för det!!
Usch tänker på Linnéa Hallbecks Glimt/Lennart när jag läser detta. Här är en kort berättelse från hennes hemsida Livetkaniner.weebly.com:
**"Om Lennart:
**Lennart är den första och enda kaninen jag kommer köpa av en djuraffär. Jag och en vän besökte Ängelholms Zoologiska en dag i juni, och kunde då konstatera att där förekom otroligt mycket
vanvård av djuren. Framför allt en av kaninerna, som bara satt i ett hörn utan att kunna röra sig. Han hade svullna och klistriga ögon utan någon glimt, stela ben, snurrade klor, parasiter osv osv. Listan kan göras lång. Efter det besöket kunde jag inte
släppa den lille kaninens blick, så jag tog mod till mig och åkte dit och köpte loss honom utan mina föräldrars vetskap. Det visade sig att han var 10 år gammal. Efter lite utskällningar när jag kom hem ställde mamma upp och hjälpte till med att behandla och ta hand om honom. Han har fått allas hjärtan att blöda. Han hade en tom blick, och jag övervägde starkt avlivning, och när jag överväger sådant är det illa däran eftersom jag hatar att ta beslut över andras liv. Men efter samråd med mamma och några vänner bestämde jag mig för att kämpa för honom. För att han ska få leva lyckligt sina förhoppningsvis sista år i livet. Med underbar hjälp från otroligt fina vänner Sverige över, fick jag ihop pengar
till en veterinärsundersökning. Sagt och gjort - tid bokades och vi åkte ner till Hjärup. Han behandlades därefter med ett öronrensmedel, Baytril och Stronghold. Totalt kunde följande fel hittas på kaninen:
* snurrade klor
* saknad av vissa klor
* brutna klor
* brutna tår
* ojämna kindtänder
* kraftigt svullna ögon
* nedsatt syn (vi trodde till en början att han var blind)
* benstelhet
* mager som stryk
* öronen var fulla av vax
* pälsen full av parasiter
* luftvägsinfektion (andas pipigt och rossligt)
* stora svårigheter med att ta sig fram
* avföring under hela rumpan och magen
Efter en veckas behandling med Baytril kunde han andas i princip helt felfritt, efter öronrengöringen reagerar han betydligt bättre på ljud, efter foderbytet är hans avföring normal, efter ögontvätt är ögonen inte
lika svullna, efter rikligt med lugn Motion genom att skutta löst i trädgården började benstelheten ge med sig, efter ordentligt med foder började hullet bli fint och efter otroliga mängder kärlek
börjar han älska människor. Numera är Lennart frisk, glad, älskar mat, han gräver i rabattera, äter på mammas blommor, är allmänt busig och lever livet precis som en pensionär ska göra. Kaninen utan glimt blev kaninen med glimt.
Egentligen fick Lennart inte
stanna här, utan efter hans behandling skulle han flytta då jag inte
fick ta hem fler kaniner. Men han har stulit allas hjärtan, och kommer få leva så länge han vill och orkar här hos oss."