Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 3265 ggr
Boschkis
0

Dricker mycket och tappat vikt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran ena lilla kaninflicka blev i augusti väldigt dålig. Hon fick kraftig diarré, hade dålig motorik (stod bla på huvudet och ramlade ihop när hon skulle röra sig) och var till en början som att bära på en trasdocka. Hon var då utekanin men fick flytta in så vi kunde ha bättre koll på henne och hon har bott inne sedan dess, skall flytta ut igen när det blir varmare. Efter ett tag repade hon sig i alla fall men var ändå inte som hon brukar. Hon har alltid varit väldigt kelig och framåt men efter hon blev dålig så har hon varit rädd för oss och sprungit undan samt sprattlat när vi lyft henne vilket hon aldrig gjort innan. Det har tagit tid för henne att återhämta sig men sedan nov/dec har hon varit sitt gamla vanliga sociala jag. Problemet vi har nu är att hon dricker mycket, mellan 300-500 ml/dag. Det är lika mycket som våra andra två dricker tillsammans. Hon har aldrig varit speciellt glad i hö men äter det när hon blir för hungrig. Sedan hon blev dålig i augusti har vi tagit bort pelletsen nästan helt då hon bara åt sig mätt på det och blev dålig i magen, hon får ca en näve om dagen nu. Hon får även grönsaker varje dag och det är hon väldigt glad i. Det som oroar mig är att hon det senaste har rasat i vikt och är nu nästan bara skinn och ben. Även hennes avföring är annorlunda nu, hon är inte lös längre men det kommer ut stora bitar med hö, nästan som att hon inte kan bryta ner det. Och då är det såklart svårt för kroppen att ta upp någon näring. Min sambo, vars kanin det egentligen är skall kolla upp henne hos veterinären men då hon inte är försäkrad vill han innan ha ett litet hum om vad det kan vara. Så om det är någon här inne som vet något om vad det kan vara när en kanin äter men ändå rasar i vikt samt dricker mycket får ni gärna dela med er av era erfarenheter, tips? och tankar.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

sfut
2

En kanin som rasar i vikt trots att den äter mycket och dessutom dricker mycket tyder på att den har något inre fel. Rent spontant tänker jag på njurproblem. Jag skulle inte tro att prognosen är särskilt bra tyvärr men det kan vara värt att ta träckprov och blodprov för att se vad som är fel. Det kan ju också vara en parasit (typ E. cuniculi eller liknande) som förstör det.

Oavsett vilket så borde ni ta henne till veterinär så fort som möjligt, vänta inte tills det är för sent! 

Ang. kostnaden får ni nog räkna med 2-5 000 för blodprov och så, helt vilt uppskattat. Det bästa är att hitta en kaninkunnig veterinär i närheten och fråga helt enkelt.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Boschkis
1

Tack för ditt svar! Det var lite det jag misstänkte också, njurarna eller diabetes, uteslöt dock diabetes när jag såg att det inte var så vanligt hos kaniner. Om det är njurarna, behandlar man det hos kaniner eller är det avlivning som gäller? Berättade det du skrev för min sambo och han kände att han har inte dem pengarna att lägga på prover om enda utgången är avlivning. Men givetvis hade han åkt till veterinär om hon på något sätt verkade må dåligt eller ha ont. Han skulle ringa till jouren hos vår veterinär här i stan och rådfråga där, dom är väldigt kunniga på kaniner. Men hon är ändå 6 år nu till sommaren och så länge hon är såhär pigg och glad som hon nu äntligen är igen kanske hon skulle få ha sista tiden hemma.. men vi får höra vad veterinären säger först. En annan sak jag kom att tänka på nu är ju att sedan hon flyttade in i höstas så har hon haft betydligt mer kontakt med våra katter. Vi har tre stycken som är både ute och inne. Hennes bur är alltid öppen då hon går ut på en matta utanför och ibland har det hänt att nån katt gått in och lagt sig i hennes bur. Katterna har ju mask ibland, kan dom ha gett henne något? Har inte riktigt koll på om katter och kaniner kan få samma parasiter. Avmaska kaninen?

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Boschkis
0

har nu pratat med veterinären och det fanns inte så mycket vi kunde göra hemma utan hon rekommenderade att boka tid för att ta blodprov och se vad det kan vara. Men hon tyckte inte prognosen såg bra ut.. fick i alla fall svar på att katterna inte kan ha gett henne något.

sfut
0

När jag tänker efter borde ett blodprov inte landa på mycket mer än 2000 men det varierar mycket mellan kliniker. Frågade ni veterinären ungefär vad det skulle kosta?

Det är svårt att ta beslut om sånt här, samtidigt tror jag det är viktigt att bestämma sig snart. Antingen ha kvar henne hemma tills hon inte vill mer/faller ur mycket eller testa och kolla vad det är. Om hon ska ha någon chans är det viktigt att man hittar felet så snart som möjligt.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Boschkis
0

Frågade veterinären jag pratade med vad det skulle landa på och dem tog cirka 1500 kronor för blodprov på kanin. Sedan tar dom ungefär 500 kronor bara man går in i undersökningsrummet så strax över 2000 kronor då + eventuella mediciner. Tycker jag är ett rimligt pris.

Ja jag kan bara hålla med. Min sambo får ta beslutet, jag bara stöttar och ger lite förslag på vad det kan vara. Men visst är det alltid jobbigt när djuren är dåliga. Å ena sidan så tycker han att det är en stressig procedur för kaninen att åka till veterinären och jag tror han är rädd för att få höra att det inte finns något att göra. Samtidigt så kan det ju vara någon infektion eller parasit som går att behandla. Å andra sidan så tycker han att hon börjar bli gammal och har haft ett relativt långt och bra liv och att hon får skutta på här hemma tills hon blir sämre och då ta bort henne.

Veterinären ville att vi ringer på måndag så han får fundera lite här i helgen hur han vill göra. Det viktigaste för mig är att hon inte lider, sedan är det aldrig roligt att behöva ta bort dem.

Boschkis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hm idag när jag gick upp till henne såg jag att hon hade något intorkat i pälsen vid höger sida om munnen. Tog upp henne och såg att det var dreggel som rann ut. Hon har aldrig haft ett speciellt bra bett men det har inte påverkat henne tidigare och hon har som sagt ätit bra och varit i bra hull fram tills nu. Tyckte dock nu när jag kollade tänderna att de undre växt och hela bettet ser snett ut? Kan det göra att hon har svårt att tugga ner höet? Även nu när jag kollar på henne kan jag inte se något som tyder på att hon besväras av det men djur har ju en tendens att vara duktiga på att dölja sådant.

[Mi-rand-a]
1

#6 Tror du har hittat problemet.

fsigge
0

säger som #7

Det ser inte bra ut

Frida

RebeccaG
1

#6 Ja, där har du antagligen problemet🤔

Skulle gissa på att kindtänderna inte heller är riktigt som dem ska, då har framtänderna en tendens till att bli skeva. Kolla om din veteirnär kan kolla på hennes molarer(vänster sida?)

Det serinte bra ut & har dem 1 gång fått problem med tänderna blir det sällan bra igen, men det e ju värt att undersöka kindtänderna(såvida du inte råkar ha ett otoskåp hemma), men det ser tyvärr inget vidare ut. 
Man kan slipa, men det är inte schysst mot kaninen att behöva slipa tänderna 2-4 ggr i månaden😕

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Boschkis
0

Håller med, ser inte alls bra ut. Vi skall ta henne till veterinären så får dom kolla ordentligt innan vi bestämmer något. Men vi är båda överens om att hon får somna in istället för att åka iväg på slipning flera gånger i månaden. Tråkigt men schysstast mot kaninen, tycker jag.

RebeccaG
2

#10 Mycket klokt. 
Fick själv ta bort min ena kanin i december pga tandproblem(molarer & sedan framtänderna) som ar till följd av skada i munnen. Veterinären föreslog att jag kunde slipa, men man utsätter inte dem man älskar för lidande helt enkelt.

| Youtube

Boschkis
0

I morse lämnade vi henne hos veterinären för en första koll av tänderna och slipning. Vi bestämde oss för att göra det en gång för att se hur problemet ser ut innan vi överväger avlivning. Rent spontant när vi kom dit trodde veterinären att en tand brutits och att bettet därför förskjutits. Sen ser ju bettet inte bra ut i övrigt men det skulle dom slipa till så gott det gick. Annars tyckte dem att hon såg välmående ut, om än lite smal. Så nu håller jag tummarna här hemma för att problemet är lättfixat och att vi får ha kvar vår tant ett tag till :)

RebeccaG
1

#12 Ibland kan bettet fixa till sig efter någon slipning🙂

Håller tummar & tassar för att ni har mer tur med er tjej än jag hade👍

| Youtube

Boschkis
2

Nu är vår lilla flicka hemma igen med glada besked! 😃

Veterinären misstänkte att hon haft en fraktur på de övre framtänderna men efter röntgen kunde dem inte se några tecken på det. Dom kom ändå fram till att hennes övre framtänder har slutat att växa och därför är de så korta. Det var tydligen inte så vanligt. Kindtänderna däremot stod lite åt alla håll och två av dem hade fått vassa hakar som låst bettet på henne och det är troligtvis därför hon dregglat så. Men nu är tänderna slipade och fina och hon skall äta critical care i några dagar. Veterinären trodde inte vi skulle behöva slipa dem fler gånger men dem ville ha tillbaka henne för en kontroll om 6 månader om det inte blir värre tidigare vill säga. Veterinären var lika förbryllad som oss över att hon inte haft problem tidigare under sina fem år. Förstår att hon måste ha haft väldigt ont men är ändå glad att det inte var värre och håller tummarna för att det inte skall krångla mer 🙂

zezagena
1

Hoppas 😃