Vart har ni er kanin?
Har två frågar till er iFokus människor då!
Jag har nyligen flyttat upp min ninis till sovrummet (hade honom innan i vardagsrummet), här är burdörren öppen hela tiden så han får springa ut och in hela tiden. När jag dock jobbar kommer ju han att vara ensam i mitt rum till jag kommer hem.. tidigare när han var i vardagsrummet var burdörren stängd men han kunde se människor och det var inte lika "instängt". Nu ser han alltså bara mig när jag är i rummet och han får skutta fritt hur han vill.. När han var i vardagsrummet var burdörren stängd men omgivningen var mer öppen och han släpptes ut när jag kom hem..
Vad tror ni alltså är bäst för ninisen? Tror ni han trivs bättre i mitt sovrum eller i vardagsrummet då han endast fick vara ute vid tillsyn?
Jag kommer ev köpa en till bur och då är tanken att han på dagen kommer vara i vardagsrummet och på kvällen i mitt rum med öppen burdörr..
Fråga nr två: Vart har ni er kanin och hur mycket tid spenderar ni med den?
Har mina två innekaniner i vardagsrummet. Kaniner i sovrummet är inget alternativ för mig:låter i regel på natten samt att jag vaknade alltid lite täppt i näsan och halsont, är dock inte allergisk mot dem, höet eller spånen. De andra bor utomhus 🙂
Tiden jag spenderar på dem kan jag tyvärr omöjligt svara på, skiljer mycket från dag till dag.
Upp till dig hur du känner är bäst för kaninen 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur lång tid får han vara ute per dag när han är ute i vardagsrummet under uppsikt?
Han har eget rum. Men han skuttar runt överallt i huset lös 5-6 timmar om dagen då jag jobbar hemifrån så han har 120 kvadratmeter att röra sig på.
mina är frigående i mitt rum, sen bruka dem "smita" ut i köket när dem vill. Jag är med dem nästan hela dagarna när jag är hemma.
När jag lyckats få tag i en lägenhet så kommer mina kaniner få vara i sovrummet eller i ett annat rum om det nu finns just för jag tycker att det är bättre att dem har ett lugnare ställe där dem kan känna sig trygg och vara ifred ifall det skulle komma mycket högljudda människor eller tex. hundar, men då skulle dem ha möjligheten att kunna hoppa hur dem vill sen när det inte är några folk och hälsar på.
# Beror på när jag slutar jobbet.. Men minst tre timmar, oftast blir det 7-8 timmar, när jag inte jobbar och är hemma är han ute från buren hela dagen, eller från att jag vaknar till att jag går och lägger mig oftast.. (beror på hur bra tillsyn jag orkar ha, är rädd att han ska bita på internetsladdarna samt sladden till min ledbelysning till mitt korallrev..dock har han väldigt få gånger bitit på sladdar och här i rummet har han inte gjort det en enda gång men här inne är sladdarna inte lika dyrbara;) )
Läste någonstans att kaninen gärna vill vara med där det händer saker vilket ofta är i köket (matlagning, disk med mera). Lite miljöträning skadar inte. De ska vara hemtama med vardagsljud som att dammsuga, diskslammer eller musik.
Min dvv Tuss bur finns i köket på en gammal TVbänk med en trappa upp så han kan hoppa ut och in som som han vill i köket när jag jobbar. Då är köksdörren stängd och alla stolar runt bordet intill bordet så han inte kan hoppa upp på bordet.
När jag är hemma får han vara ute i nästan hela min tvårummare då jag är hemma (ej sovrum eller klädkammare). Han har tuggat av telesladd, internetsladd och sladd till högtalare.
Nu har jag en router till internetuppkopplingen så det bara är datorns elsladd jag oroar mig för. I övrigt har jag sett till att få de flesta sladdar i kabelkanaler som jag köpt på Harald Nyborg. Kompletterat med böjliga kabelskydd där det behövs. Peppar peppar så har det funkat hittills.
Lyckat till!
Sussi
#6 Det är det jag känner/tror också, att de(han) vill vara där det händer saker, han ska alltid gå mellan mina ben när jag gör rent buren i toaletten (spolar av osv).. Jag får se, jag kommer nog inte flytta ner honom helt utan isåfall kommer jag köpa en till bur och ha nere i vardagsrummet, problemet är att min mamma kan reagera lite på hö't (speciellt om det råkar vara tunnare och sämre hö som jag råkade köpa nu) så då kommer han få äta mer pellets och hö i kuber där nere samt hö här uppe.. Får klura på saken!
Tack för svaren, kul och intressant å veta vart ni har er/era ninisar!