hjälp med stel kanin
skriver nu ett inlägg åt en kompis som behöver hjälp.
efter att hennes kanin för ca 4 månader sen skadade sig så blev hon (kaninen) typ förlamad. hennes balans var väldigt dålig efter skadan och hon kunde inte hoppa, sitta eller stå på bakbenen. hon har nu blivit bättre, från att inte kunna gå till att hoppa omkring och bete sig nästan som vanligt. men hon är fortfarande väldigt stel och vi undrar om någon vet hur man kan mjuka upp henne. några övningar eller något?
dom har varit till veterinären och fått medicin och det hjälpte men nu behöver vi alla tips? vi kan få på "kaninyoga"?
alla tips? hjälper!!
tack på föhand
putt

man ska ju helst inte bada kaniner, men vattenterapi skulle kunna hjälpa, om man bara ser till att kaninen håller sej lugn och inte skadar sej på ngt sätt, och att man torkar kaninen och värmer upp den efteråt
You can't spell Bitchy without Itchy
tack för svaret :)
Hur skadade sig kaninen?
#4 jag vet inte detaljerna men kan ha varit att hon föll ner från en säng och landade konstigt. :/
Om kaninen är ordentligt röntgad och undersökt av veterinär så bör också denne veterinär kunna ge tips? på "sjukgymnastik" som kan passa just denna kaninens skada. Så som jag ser det är det klart olämpligt att vi här på kif skulle komma med sådana tips? när vi inte vet exakt vilka skador kaninen fick. Det kan bli rent av farligt att göra vissa saker med en kanin som tex har en bristning i någon muskel eller senfäste el dyl, el en fraktur etc. Det är alltså en ren veterinärfråga, och jag hoppas att det var en kunnig kaninvet som tittade på kaninen så ägaren fick ordentlig kunskap om vad som hänt. Tipsa ägaren att kontakta den vet som undersökt kaninen för att få ett ordentligt svar. Kanske ett återbesök skulle vara på sin plats.
Hälsa kaninägaren lycka till och hoppas lilla ninen snart blir bättre!
okej tack! #6