Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bilder
Läst 1744 ggr
Zabbio
6

Bilder på kaninerna och kolonin :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte mest göra en tråd där jag kan lägga upp lite foton efterhand. För att kunna samla alla fotona på samma ställe osv.

Kommentera och fråga gärna i tråden, hamnar det lite väl långt utanför ämnet  kanske jag ber er att flytta diskussionen till en annan tråd, men i allmänhet så är det kul att få kommentarer och ha en aktiv tråd. :)

Ska snart ut och kolla till långöronen, kanske tar fler bilder då. Börjar med denna på inne-kolonin.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Loverabbits
0

Jag vill också ha en koloni till mina kaniner, "avis"! ;)

Jag har en stor utomhusbur som är helt säker för inkräktare, dock har den kompostgaller som botten just nu vilket gör det svårt att få bort bajs… Alltså är det inga boende där nu utan den används endast som rasthage. I sommar är det tänkt att gräva ned nät i botten och lägga jord på, då hoppas jag kunna ha några honor boende där året runt! Har du kolonier utomhus också? Hur gör man då på vintern med hus och så? :)

Väldigt fint hursom!

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

Zabbio
1

Tack! :)

Jag har några utehagar men jag har trägolv till dem. Eftersom golvet ligger på bjälklager är det ''upphöjt'' och hålls borta från lera, blöt mark osv. Det regnar och snöar in delvis (har tre väggar) men för de tillfällena har de även ett hus med 4 väggar, tak och ett litet ingångshål, där de kan komma undan vädret och värma sig. På vintern har jag mycket halm i huset.

Eftersom jag har många kaniner så är jag lite rädd för coccidiosis och parasiter, därför har jag helst inte jordgolv. Om jag bara haft en eler två så hade jag nog byggt  någon slags ''dag-hägn'' där de kunnat gräva osv på ett bättre sätt :)

Här är två av mina uteburar. Jag har en till större bakom dessa, men den används inte just nu. Snart kommer däremot mina unghanar få bo i den och då kommer bilder även därifrån! ;) (just nu är dessa jättetråkigt inredda, menmen.. där finns skydd, mat, vatten, hö, pinnar och yta att röra sig på, och taket på boet sitter de  ofta på.)

Zabbio
1

Lite bilder från inne-kolonin :)

Zabbio
0

Kummins ungar har också börjat visa sig ute rejält nu :)

Zabbio
1

:)

Zabbio
0

Spira blev också nyfiken. (Det är bara en del av buren som har så låg höjd)

Zabbio
0

"Får jag komma upp?"

Zabbio
0

"Ja, klart!"

Zabbio
0

"Hejsan morsan!"

Zabbio
0

Andra sidan igen…

Zabbio
0

Och så ville Peta också vara med :) Det blir den sista idag :)

Mannez
0

Hej! 🙂

Lite nyfiken bara, du hade i en tidigare tråd har du skrivit lite om kaninungarna som fick växa upp i koloni.

Fungerade det bra?

Visade aldrig de andra kaninerna tecken på aggressivitet mot kaninungarna?

Jag hade tidigare en koloni med fyra honor, dock sålde vi två och jag har nu två honor kvar. Den dominanta honan är förhoppningsvis en vecka gången idag, av dräktigheten då vill säga. Tanken är att jag förhoppningsvis ska behålla en eller flera honor i kullen för utställning, tror du att de kan fortsätta gå ihop med sin mamma och den andra honan? 🙂

Hälsningar Amanda och kaninerna

Zabbio
0

Jag har aldrig sett aggressivitet mot ungarna :) De större av dessa bor med två vuxna honor som inte är besläktade med dem, de mindre bor med sin mor och moster. Mor och moster ska flytta i nästa månadskifte och då ska dessa ungarna introduceras till den andra gruppen - de har varit inne och nosat och några av de större ungarna har varit lite ''på'' de nya små ''inkräktarna'', men inget allvarligt och de vuxna har inte bråkat utan snarare avbrutit början till slagsmål ungarna emellan.

De större ungarna är uppfostrade av dessa två ''främmande'' honor + en hane då deras biologiska mamma har sämre temperament. Hon har naturligtvis fått träffa dem två gånger per dag  för att dia dem, men när de blev gamla nog att börja lämna boet så fick hon flytta och enbart se dem vid diandet, för att de inte skulle ta efter hennes beteende. Hon verkar ha uppskattat att få vara  lämnad ifred från dem, om jag ska vara helt ärlig, men det är naturligtis inte ett tillvägagångssätt jag rekommenderar, utan ett undantag i en speciell situation. I vilket fall så har även hanen varit urmysig mot ungarna. Deras nuvarande temperament kommer helt och hållet från honom. Jag tänkte behålla en eller flera av dem som avelshonor och därför är det viktigt att de blev tama från början så att deras ungar i sin tur lär sig av dem.

Det kan hända att det blir lite oro i gruppen när de honor jag ska behålla blir könsmogna, men jag räknar med att det kommer lugna sig när de hittat sin plats. Om någon blir utfryst (det har jag varit med om, dock har jag aldrig haft några större skador och väldigt få mindre skador, tex bitsår i rumpan) så får jag lösa det då. De ska inte behöva leva i en oharmonisk grupp enligt min tanke.

Om dina båda andra kaniner fungerar bra ihop så tror jag absolut att ungen bör kunna stanna hos dem :) Man kan aldrig veta säkert innan man testat och de är könsmogna, men det är inte alls omöjligt. Kanske det blir lite rang-bråk när hon blir könsmogen, och kanske hon då får rispor eller små sår i pälsen, vilket drar ner på utställning. Jag har som sagt inga bestående skador på mina, inga öron-bitsår osv heller. Däremot har jag kaniner som växt upp i bur och kommit in till grannhonan hos deras uppfödare, som blivit bitna där. Jag tror att det hänger på att ensam kaniner i bur vaktar sitt revir hårdare än kaniner med lite större yta och som är vana att dela med sig.

Zabbio
0

En ny bild från idag :)

Jag har bytt till spån i alla burarna.. det är mer lättstädat eftersom jag slipper böka med skottkärran utan kan ha en ikea-kasse att tömma i (spånet tar mindre plats). Bolådor osv är fortfarande fyllda med halm för att de ska ha bra möjlighet att värma sig :)

Zabbio
0

Kummins ungar skuttar runt. Första gången de sett spån ;)

Zabbio
0

Spiras och Koris små, och Sotöra i bakgrunden som äter hö.

Zabbio
0

En till på hela kolonin. Det ska bli skönt att kunna öppna upp mellan halvorna igen! :)

Zabbio
0

Och sista för idag blir på Koris bur. Han fick också spån, och på ovandelen (där det är halm) fick han ett nytt runt hus. Han har haft tunneln som agerar trappa, innan, men jag slipper gärna ha halm där nere. Så det blev ett litet hus där uppe istället :)

Zabbio
0

Det finns förresten bäbisar nu :) Spira fick en överrasknings kull (fast det är inget jag blev ledsen över). En av de ungarna ska bli avelshane, fyra är viltfärgade med järnanlag och vackert mantlade. Jag tror att tre av dem är hanar :) Sotöra har också fått kull… och visar sig ha järnanlag. Kul!

Zabbio
0

En obrokad :)

Zabbio
0

Och ett av bona :) det finns viltfärgade utan järn också :)

moizzz
0

Vad fint du har det! :)

Zabbio
0

Tack så mycket! :)

Zabbio
0

Jag har även släppt ut han-ungarna ur de äldre kullarna i en av ute hagarna :) Och fixat lite mer förströelse i form av fler hus med hylltak och en sned bräda som gömsle.

När nästa kull blir mogen att flytta ut om ett par månader eller om dessa blir för stora, så får de bo i den större uteburen. Då kommer jag nog behöva denna för honor också. Den är 3x1,5 meter. Ser så himla liten ut på bilderna.. En plan är även att öppna mellan de två sidorna så att den blir 3x3 meter.

hannis :)
0

Jättefint med koloni!

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Alvsas
0

Är så himla avis! :D

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Zabbio
0

Tack :)

Fast det är ju synd att vara avis, era har det säkert också bra :)

moizzz
1

Jag skulle också vilja ha så mycket plats o ha dom tillsammans