Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1059 ggr
Katti
2

Satiner extra känsliga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det fler än jag som upplever att de satinpälsade kaninerna är mer känsliga än andra kaniner? På drygt 30 år med kaninuppfödning har jag tidigare haft ett fall med en kanin som fått en böld i munnen. De senaste åren har jag haft det på tre satiner/satinrexar… (dessa kaniner har inte haft bettfel, i alla fall inte de två sista, som jag kollade). De magrar också av lättare och är allmänt mindre och "spinkigare". Det brukar ju annars inte vara något problem på dvärgvädurar Vinkar.

Mina kaniner är inte alls in/linjeavlade i de sista leden då jag endast har parat kaniner från helt olika håll och jag jobbar även aktivt med att avla in mina egna linjer som jag vet är friska och sunda sedan många generationer. Lik förbaskat blr en del av satin/satinrexungarna väldigt "svaga" individer. Inget som riktigt går att sätta fingret på, utan mer som allmänt dåligt immunförsvar eller så…

Elina.
0

Rasen satin har jag inte alls upplevt som känsliga/svaga, utan som väldigt tåliga och motståndskraftiga.

MH1994
0

Jag kan bara svara för rasen satin och de är de i särklass friskaste djuren jag haft. När jag tänker efter är det nog inte en enda satinunge som har dött eller blivit problem med sedan jag började med satiner medans mina andra raser sållat bort sig själva…

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

zezagena
0

Inte sett någon skillnad på mina satinpälsade mot normalpälsade dvärgvädurar men har ju endast Avel i miniformat 😉Nga har blivit lite mindre i storlek dock ca 1.5 kg som vuxna

claris96
0

Hur ser man att de är satinpäls?

Katti
2

För ett par dagar sedan hände det åter igen att en av mina fina satiner låg död i buren när jag kom till stallet… Det var en pigg och så vitt man kunde se helt frisk hane på ett år och fyra månader. Han gick när han dog ihop med en hona och har ungar som är födda på juldagen med en annan hona. Ett par dagar innan han dog hade jag honom ute och visade honom för några kaninkunder. Det var inget som helst fel på honom då…

Jag har nu skickat honom till SVA för obduktion för att förhoppnignsvis få reda på vad som är fel. Ställde också frågan om hans hårlag kan ha med saken att göra.

sfut
0

#5 Så tråkigt! Jag ha ingen alls erfarenhet av satiner men följer gärna tråden om de hittar något på SVA.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se