Ovanligt sätt att boa?
Har faktiskt inte varit med om att en kanin boar så frenetiskt som min hona gör? Detta är hennes första kull och hon började redan några dagar efter parningen att boa (trodde ju först skendräktighet), men hon har fortsatt att boa och är nu på dag 27 (28 tisdag).. Hon har en ganska stor bolåda som har tak med gångjärn så man kan ju lyfta och se exakt hur hon har boat. Och just nu har hon pressat in allt bomaterial (förutom spånet då) till en mkt hård packning, hon kan alltså inte komma in i "boet". All burens strö har nu förflyttats till denna del av buren. Hon har gjort likadant tidigare (alltså efter samma parning), men så har hon ju fått börja om när buren städats.
Någon som varit med om att en kanin boat så här mkt? Minsta hö och halm som läggs nytt in i buren används direkt till att boa, men det finns liksom inget att boa längre för boet är bara massa halm och hö ihoptryckt i ena sidan av buren efter att tidigare ha liknat ett bo. Tycker detta är himla intressant beteende då jag inte stött på detta tidigare. Kan erkänna att jag också är lite orolig över att hon kommer kväva ungarna när de väl kommer (om det kommer några).. Men det får jag ju snart reda på om det gör..
Undrar som sagt om något stött på detta förut och hur hon har skött boandet sen när själva ungarna väl kommit?
Jag hade en hona tidigare som också bäddade på högsta konstiga vis! Hon tryckte in exakt allt hon hade i buren i huset. Försökte hitta matskålen då jag kom ner en morgon.. Men den hade hon på något sätt fått in längst in i bolådan! 😂
Jag kan lugna dig med att iaf min hona bäddade inte lika mycket när ungarna väl kom. Utan då var det lätt för henne att både ta sig ut och in. 🙂
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Aa men va bra då! Tyckte det kändes lite avvikande hehe.. tack för svaret!
hehe.. kanske inte så ovanligt som jag trodde då:) Är väl lite överflöd av hormonerna.. Min andra hona boar inte alls och är på samma dygn så gissar lite på att hon går tom.. Men vi får se..