Kanin iFokus

Kanin

Etikett: produktion
Läst 6443 ggr
Saaara
0

(x) avlivning, råd önskas.

Hej! Jag har en antagligen en dräktig kanin som jag funderat på att ta bort tyvärr av lite ollika anledningar. Hon har gått typ 16 dagar och har hört att det är bäst att ta bort dräktiga kaniner innan dom gått 12 - 14 dagar. Btw, det är en dvärghare på typ 600 -700 gram så funderar på olika metoder. Det jag funderar mest på är att ha henne i knät och slå ett "karateslag" med handen mot nacken. Tror ni det är en bra idé?

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

RebeccaG
22

Jag tycker nästan du ska vänta tills hon fått ungarna innan du avlivar henne. Annars vore det "bästa" att skjuta henne. Slaget kommer antagligen bara orsaka smärta och lidande…

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

fsigge
0

personligen så skulle jag inte gjort det själv och om man inte har erfarenhet osv så kan det lätt gå snett och det leder tilla att kaninen blir stressad och kan lida. När man avlivar kaniner inom produktion så slår man dom ju i huvudet så dom blir medvetslösa och inte känner någonting så kaninen kanske inte dör av ett slag i nacken.

Frida

ninor
15

För det första - Har du kunskaper om avlivning? Har du gjort det förut? 

Säger som melodys - jag tror det bästa vore skjutning. Men jag föredrar att avlivningar sker hos veterinär, tycker alla "hemma metoder" känns så råa..

tesushie
26

jag brukar inte va inne på såna här forum men måste få fråga varför i hela fridens namn parade du kaninen om den ska avlivas tor föressten det är olagligt att avliva en dräktig kanin inom pruduktion och vet föressten inte om du håller på med produktion ens. har för mig att det står i lagen att det måste göras på ett snabbt och icke smärtsamt sätt hur som helst så göra de själv med slag eller så är inte tilllåtet

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

VildaVittra
1

Jag startade en tråd om vad författningarna kräver av en hemmaslakt: http://kanin.ifokus.se/discussions/51950c5d8e0e74158c00064c-nodslakt-av-kanin?participating-7

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
3

#4 Slag är tillåtet, hur det står till med dräktiga honor vet jag ej, aldrig sett någon sådan text.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Summerdogs
20

Om du nu måste avliva så gå till en veterinär där kunniga gör det! Då dör hon på ett mer värdigt sätt

tesushie
0

#6 ok men har en känsla av att detta ej gäller för kaniner med ungar

Saaara
1

#1 Ja fast hon har tyvärr börjat snora och är rädd att det ska bli jobbigt för henne när detta blir tredje kullen på bara ett halvår. Känner tyvärr ingen jägare så skjuta blir svårt. :/ Jag frågar ju här för att få tips? om en bra metod. Har hört att man kan slå ett sånt slag i nacken och då dör/"svimmar" den direkt och det bästa är att avbloda efteråt men sånahär små kaniner dör oftast direkt. Så jag tror inte det kommer bli nått lidande för henne. #2 Jag känner tyvärr ingen som kan hjälpa mej så har inte så mycket val. #3 Jag har kunskaper om avlivning men har bara avlivat kaninungar innan. Och vart med när folk avlivat råttor. Jag är verkligen inte för avlivning med spruta. Tycker kaninerna förtjänar en snabb död hemma. #4 Jag parade inte kaninen utan detta var en tjuvparning. Och hon är dessutom sjuk så vill inte utsätta Nej, jag håller inte på med produktion =) Jag är rätt säker på att det är lagligt när det gäller kaniner under 1 kg. Ska kolla up det. Tror inte det finns någon lag om dräktiga honor.

Sara

Saaara
8

#7 Nej ett mindre värdigt sätt enligt mej :p

Sara

Rebornbabyn
14

Om jag vore dig skulle jag tagit med kaninen till en veterinär. ❤️

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Summerdogs
11

Kan du inte höra av dig till en veterinär och se vad dom tycker du ska göra? Hon kanske kan få någon hjälp? Om det inte finns någon hjälp och det blir sämre så är nog avlivning sista utvägen.

Itchy
24

3e kullen på ett halvår ???
varför i hel*** har du avlat så tätt på henne, inte undra på om hon nu blivit så sliten 😡

You can't spell Bitchy without Itchy

tesushie
6

fiin det nån chans av ändrig på rubriken enbart rubriken får mig provocerad

Alvirpo
14

#14 Blir du provocerad av rubriken så kanske du ska byta till Sällskapskaniner iFokus? Då det skapades just för att andra blev provocerade av rubriker/trådar (och därmed en hel del bråk). 🙂

Summerdogs
1

Rubriken talar ju för sig själv så mer tydligt kan man nog inte få det

Zakarias
1

Ska man avliva med slag ska man använda ett redskap, typ järnrör eller liknande,

Annars är nog bästa sätt skott+avblodning.

[Djurlinnea]
16

Hur kommer det sig att alla "inte-vill-veta-av-slakt" människor verkar ha kommenterat? När inlägget är märkt med (X)?

En tjuvparning är lätt hänt. Inte något önskvärt men tyvärr händer det. Har jag rätt så den här honan fick först en kull med två (?) blinda ungar och då parades hon om igen för att kontrollera om det var genetiskt. Det blev blinda ungar även då. Eller är jag het ute och cyklar Sara? 

Ett slag mot nacken och sen avbloda är väl enklast. Men jag skulle rekommendera att ta hjälp av en jägare och skjuta bort henne. Har sett båda delarna och jag föredrar ett skott i pannan framför slag i nacken. Ett skott och den är borta. 

Men sen måste du nog öppna honan och ta bort ungarna också, annars dör dom fort av syrebrist = långsam död, kanske inte så humant.

Saaara
3

#13 först fick hon en kull med två ungar i maj och en fick avlivas och den andra flyttade när den var leveransklar. Och eftersom hon bara hade 1 unge att ta hand om så sa folk att det nog inte vat nån fara att para om henne. Oså hon fick två ungar men en fick avlivas vid födseln och den andra vid två veckor då den var helt blind på ögonen. Och denna tredje kullen blir somsagt en tjuvparningskull så vill gärna ta bort henne aå hon slipper genomgå det en tredje gång på så kort tid. #12 Eftersom hon gett ungar med defekter så ska hon inte avlas på. Och för det andra vill jag inte ha henne för hon är aggressiv och bits.

Sara

Saaara
1

#18 Tack att nån vettig svarar iaf.. Japp det stämmer helt det du säger. Ja skjuta är nog det bästa tror jag med. Men tyvärr känner jag ingen jägare och har försökt hitta nån så blir svårt. :/ Det låter ju inte som något kul att behöva öppna henne… kanske borde vänta tills ungarna är födda och ta bort allihopa samtidigt.

Sara

VildaVittra
13

#4 Ringde upp jordbruksverket om huruvida det är lagligt att slakta en dräktig kanin och de ska ringa upp mig med svar imorgon bitti.

[Djurlinnea]
1

#20 Nu har vet jag inte riktigt hur det är med så pass outvecklade ungar. Fråga på gruppen "köttkaniner" på facebook, där kan det finnas folk som vet bättre om att avliva dräktiga honor. 

Ja, då finns ju bara det andra alternativet. Men som #17 sa med ett hård föremål eller ett tungt och hårt så du får mycket kraft i slaget.

Saaara
0

#20 Tack för tipset :-) Ska leta upp någon hård tjock "pinne" eller nått.

Sara

[Teddies matte]
7

#23 Har man inte kunskaper tar man väl för allt i världen djuret till veterinär!

Saaara
2

#24 Har jag skrivit nånstans att jag inte har kunskaper om avlivning???

Sara

[Teddies matte]
10

#25 På dina inlägg låter det ju som du inte har de kunskaper som krävs, skulle de ha de skulle du väl ändå inte startat ett sådant inlägg, bäst och säkrast i det här fallet tycker jag allt det låter att ta den till vet.

VildaVittra
9

#26 med flera, nu håller vi oss till trådens ämne, dvs bästa hemslaktningsmetod/avlivning av en dräktig hona och läser inte in en massa annat som inte står i TS svar.

tesushie
2

#15 jo ska göra det

Saaara
0

#26 Som jag skrivit innan (tror jag) så har jag avlivat kaninungar på 2 veckor genom att slå dom mot en kant. Jag har aldrig avlivat en vuxen kanin dock men har sett väldans massa filmer på bra metoder och dom flesta är ju genom ett slag i nacken eller huvudet. Och sen avblodning. Så jag vet HUR man gör men i denna tråden ville jag ha tips? vilken metod som är bäst för en sån liten kanin. Och nej det sista jag gör är att åka in till veterinären och avliva mina kaniner.

Sara

dermot
16

Jag föredrar skott, men jag har avlivat med slag också.

Hur kan ni tycka att det är värdigt att släpa med ett sjukt djur till en plats med nya människor, där allt luktar sterilt, en helt ny miljö och sedan få en spruta för att det sedan ska ta flera minuter innan kaninen verkligen somnar in. Humant? Möjligt. Men inte är det en särskilt trevlig upplevelse för kaninen. Jag har avlivat hos veterinär en gång, - aldrig mer. Fy i **** säger jag bara.
Jag gör det hellre hemma eller hos jägaren i skogen där de får skutta fritt och han sedan skjuter, där det är lugnt och stilla och kaninen är borta på mindre än en sekund. Jägaren behöver inte ens röra vid eller hålla fast djuret, jag bara släpper ut det eller sätter den i en Hage.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Denna kommentar har tagits bort.
RebeccaG
31

**Till alla er som skäller på TS: 
**

TS har precis börjat föda upp dvärgharar till utställning. Då hennes första kull inte gick bra, parade hon om mamman och pappan för en andra kull, då en av ungarna ur första kullen gått bort. 
I andra kullen blev en av ungarna mupp och fick tas bort - strax därpå även den andra ungen ur kullen. 

Samtliga ungar ur kullarna hadeögonproblem, och TS köpte en ny hona då hennes nuvarande verkade bära på en sjukdom som förstörde ögonen på ungarna, med andra ord: TS är ansvarig nog att inte avla vidare på den honan, som dessutom har uppvisat ett agressivt beteende, vilket tyvärr förekommer ofta inom den rasen. 

Den tredje "parningen" skedde av en olycka, hanen kom lös och in till honan under natten - ingen kunde förutspått det. 
TS hade planerat att avliva honan redan innan tjuvparningen, så skäll för f*n inte på henne för att hon är "oansvarig", "hjärtlös", m.m. Hon, liksom alla andra här inne älskar sina kaniner och vill bara det bästa - så varför ta risken att låta en hona(som bara gett sjuka ungar) få en 3e kull?? Då är det nästan bättre att avliva henne så snart som möjligt - dessutom när hon är tjurig och börjar bli sjuk. 

Jag tycker du gör rätt Sara, men tycker du ska fråga en jägare om hjälp. Ett skott så är det över. Hon hinner inget känna. 
Hade gärna tagit mig ann henne, men har inga burar nu, tyvärr😕

Styrkekramar!!❤️

| Youtube

[zippo92]
2

Var någonstans bor du ts? Ifall du bor nära mig kan jag hjälpa dig skjuta. Tycker det är det mest humana, det går fort, och de märker aldrig nått. Vi (familjen) avlivar alltid med skott, ifall djuren är sjuka/skadade. Annars brukar det finnas någon jägare i näheten ifall du inte bor i värmland :) Hoppas det löser sig :)

Saaara
0

#32 Tack så jätte mycket!

Sara

Saaara
0

Sara

Saaara
0

Sara

Saaara
0

Suck. av nån konstig anledning kommer långt ifrån hela inlägget med :S

Sara

neapeaw
4

Vart finns du? kan ta mig an henne och kullen om du inte vill?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Saaara
1

#38 Finns i Svenljunga. Är en annan som är intresserad men i te bästämt helt om jag ska ta bort henne eller låta henne vara kvar. Zelda (som hon heter) blir bara värre och värre i temperamentet. Inte så kul för mej när jag har en kanin som bits och bits och nu har hon tillåme börjat attackera mina ben när jag står i hennes Hage. Vågar inte böja mej fram när jag ska ta henne från hagen för då skulle hob säkert bita mej i ansiktet (hänt en gång) Och när hon håller på så känner jag att jag tappar tålamodet totalt och blir så jävla förbannad så jag vill bara ta tag å ruska i henne. Skulle hata mej själv om jag gjorde det för tror inte att kaniner är som hundar och fattar utan tror det skulle göra henne ännu mer osäker och sur. Så för att ingen ska komma till skada så är det bästa att ta bort henne. Tyvärr är det väldigt vanligt hos denna rasen med aggressivitet. :/

Sara

Suskiv
1

Hårt slag med tex järnrör not huvudet för att bedöva henne och sen skär du av båda carrotis artärerna så hon förblöder. Fostrena dör samtidigt som mamman.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Bolten]
5

Har inte läst alla kommentarer men tror inte man får lov att avliva en dräktig kanin, vänta tills ungarna har kommit och ta bort honan och kulla bort ungarna?

[Jawa´s]
4

Jag tycker det känns oetiskt att avliva en så långt gången dräktig hona. När jag var med om slakt av en dräktig kanin (som ingen visste var dräktig) så rörde sig fostrena en bra stund efter det att honan dött.
Synd att låta henne gå igenom en kull igen, men när det har gått så långt som det har så hade iaf jag låtit henne föda och därefter tagit bort både ungarna och henne.

Saaara
0

Försökte idag att avliva henne men jag klarar det omöjligt själv så måste hitta nån annan och det får bli efter ungarna fötts.

Sara

ninor
5

#43 Försökte att avliva? Menar du att du var på väg att göra det, eller aktivt gjorde ett försök? =/

Saaara
5

Jag var påväg att göra det men klarade det inte.. Kan inte döda min egna kanin :/

Sara

ninor
4

#45 Ok tolkade det som att du aktivt försökt avliva henne, skönt att så inte var fallet. Tänker på vilka skador som kan uppstå, och det onödiga lidandet. Ska man avliva så ska det ju göras korrekt..

Men förstår absolut att du inte kunde avliva henne själv - jag skulle inte heller kunna göra det med någon av mina kaniner.

tlover
0

Du kan ju kolla upp lite halt om det finns nå  som kan avliva kaniner åt dig (tex nån som föder upp kaniner som avlivar själv) som du kan kontakta ifall det skulle behövas nån annan gång.

tex ifall det skulle vara stängt hos vetten och en kanin blir så svårt skadad att den bara plågas.

Det är bra att ha en back up plan (därför ska jag lära mig att avliva, för om min man skulle vara borta ifall det behövs)

l'm back

Saaara
0

Skulle min kanin bli akutsjuk så skulle jag göra det själv för då vet jag att det inte finns några val. Men nu vet jag att det finns val så…

Sara

RebeccaG
1

#48 Jag förstår att det är svårt, du ska inte behöva ta hand om det själv så. Inte när det finns möjlighet till annat.

| Youtube

Saaara
9

#49 Precis… Men kan meddela att jag hittat en som är intresserad av henne nu så blir nog inget med avlivning :-)

Sara

RebeccaG
2

#50 Toppen! :D

| Youtube

kalindas
2

Bra att du hittat ett hem till henne. 🙂

Ang. avlivning så är (vad jag vet) ett kraftigt slag mot nacke med järnrör så att kaninen direkt blir medvetslös. Är du inte 120% säker på att du får kaninen att tuppa av vid första slaget. Så gör man det inte!
Sen hugga av huvudet/avbloda.
Alt. 2 är att köpa en slaktmask till kanin och avliva med den, sen av med huvud/avbloda.
Skjuta får man inte göra om jag fattat det rätt om man inte har licens för det. Man får inte använda luftgevär, även om jag vet många som gör det i alla fall.

Men som sagt, är man inte minst 120% säker på att man lyckas vid första försöket. Så låter man bli att avliva själv.

/Elisa

VildaVittra
4

Nu har jag fått svar från jordbruksverket och det finns inga regler eller lagar som helst som säger att man inte får avliva/slakta en dräktig hona. 🙂

Precis som jag trodde.

Trasdockaa
2

#53 Konstigt, med tanke på att det finns för andra djur. Men det är väl inte många som har kaniner till slakt, i jämförelse med ex nöt och svin :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

VildaVittra
2

#54 Vilka djurslag är det och har du underlag för det?

Saaara
0

#52 Såklart. Skulle jag avliva skulle jag ju slå det hårdaste jag kan. Men eftersom mina kaniner är så små (under kilot) så kan man slå dom mot en kant som jag gjort med kaninungar.

Sara

Gronstedt
2

Hur det än är med reglerna, så tycker jag att det är fel att avliva en dräktig hona när ungarna är så långt gångna att de måste avlivas separat för att inte kvävas när modern är död - om man inte gör just det, förstås. Vid vilket dygn det händer för kaniner vet jag däremot inte.

kalindas
2

Visst kan du slå mot en kant (även om man enligt lag inte får göra så). Men då ska du lyckas träffa så att kaninen svimmar av. Flyttar den huvudet en liten bit så kanske den inte tuppar av. Då skadar du bara djuret.
Så det är knappast det snabbaste och enklaste.

Ang. avliving dräktiga djur, så är det vad jag vet inget förbud ganska långt upp i dräktigheten. Vet katter som kastrerats när ungarna är nästan fullgångna. Detta hos veterinär. 
Hur många gånger har man inte varit med om att se bilder på levande kalvar som plockas ur sina nyslaktade mammor. 😕
Har själv gått en kurs i "kalvning" uppe på SLU där vi skulle dra ut dessa upptinade kalvar från slakteri genom en specialgjord livmoder. Inte speciellt trevligt.

Sen om man tycker det är etiskt rätt att avliva dräktiga djur, det är ju en annan sak. Där får det i mitt tycke vara väldigt speciella orsaker.

/Elisa

Saaara
0

Är rätt säker på att det är lagligt att slå mot en kant när dom väger under kilot.

Sara

Denna kommentar har tagits bort.
Saaara
0

Har var inne å läst där många gånger :) eftersom jag inte har nån dator utan sittet via mobilen så kan jag inte ladda ner dokumentet där det står mer detaljerat. :P Men här http://www.miljohusesyn.nu/question/getlawfact/1513 så står det att avlivning av mindre djur (står inte vad som räknas som mindre djur men antar det är djur under 1 kg då jag hört folk säga det) kan man slå mot något.

Sara

VildaVittra
3

#62 Det där gäller Norge, inte Sverige.

kalindas
1

Smådjur är tamråttor som minst i storlek. Det står tydligt vad som gäller kanin (vuxen) oavsett storlek. Tror t.ex. inte att du får avliva marsvin genom att slå dem mot nåt hårt.

Har t.o.m. för mig nu att inte ens ett slag mot huvudet är godkänt på vuxen kanin. 
Var för några år sedan en debatt om det, då en kaninuppfödare med eget slakteri ansåg det gick snabbare och var mindre plågsamt med ett slag mot nacken med järnrör. Kravet från myndigheten var att man skulle använda slaktmask.

/Elisa

VildaVittra
2

#62 Slag mot huvudet ÄR godkänt på kanin, dock ej på slakterier.

Gösta har dessutom rätt (den gubben du skrev om).

kalindas
0

Ok, vi eller rättare sagt min pappa har alltid slaktat så. Så det är väl tur att det är lagligt. 😉🤐
Såg det TV programmet med Gösta, därför jag kommer ihåg det. Låter ju betydligt säkrare än, om det är som han sa, att slaktmasken kan slinta o missa hjärnan. Därför är jag även lite skeptisk till vänner som skjuter sina med luftgevär…

Men slag mot nacken på "rätt" vis är inte samma som att slå en stor kanin mot ett bord eller kant. Risken är stor att man missar då.

Själv är jag inte tillräckligt säker på att jag klarar slå tillräckligt hårt. Alltså undviker jag att testa så länge jag inte måste.

/Elisa

Cragan
0

#66 hoppas dom har  luftgevär som är för jakt då och inte dom klenisar som man får köpa licensfritt nu för tiden  och om dom kör med huvudskott så är nog dom farhågor som Gösta hade om slaktmask gällande där med.

Saaara
0

Jag ska höra i gruppen köttkaniner på fb för dom kan mycket om sånt =)

Sara

ew
6

Ser att folk har skrivit "gå till veterinär och avliva". Hur kan det vara humanare än att göra det själv hemma?? Fattar inte hur ni tänker.. Det är ju mycket mer stressande för en kanin att åka till en veterinär med resa, konstiga lukter, ljud och hanteras av en okänd människa och sakta försvinna bort än att matte tar ut den ur buren och sen är den borta..

[Bolten]
5

#69 Tror inte dem som skriver det har speciellt mycket koll på avlivning :/

kalindas
0

Tror det är ett "vanligt" luftgevär och inte de med större kulor. Även om den som skjuter har jaktlicens. Frågade om de blodade av efteråt och som jag fattade det så gör de inte det. 😕
Tycker inte om det, men då jag bara hört det muntligt och inte sett det IRL, så kan jag inte göra mer än att säga till att det är fel.

/Elisa

Cragan
2

#71 du kan ju alltid påminna dem det räknas som jaktbrott   iaf om jag minns rätt

kalindas
0

Det ska jag göra om frågan kommer upp igen. De har inte så många kaniner kvar nu.

/Elisa

Ejmah
0

Lite gammalt inlägg kanske men lästa något om luftgevär. Luftgevär för inte användas att döda kaniner med. Ett luft gevär är inte tillräkligt starkt och används mest "på skoj" Mindre fåglar som sparvar och möss kan man döda med ett luftgevär. Kulorna är nästan platta och tränger ej in i djuret på samma sätt.

Det som används vid slakt/avlivning av en kanin är ett licensbelagt vapen i kaliber 22 lång. Så kallat salongsgevär. Det lättaste sättet är att fråga runt i sin gemenskapskrets för alltid är det någon som jagar som man kan få kontakt med och hjälp.

Att göra ett så kallat karateslag med handen är inget man ska testa på om man ej har kunskap och verkligen kan göra det. Det lättaste är då att hålla kaninen/haren i bakbena. Så används nog inte direkt på våra tamkaniner utan mer på skadeskjuten hare eller kanin man snabbt ska avliva utan att göra mer köttförstörelse med fler skott i kroppen på nära håll.

Hoppas det löste sig med din kanin! en 3e kull på så kort tid klarar oftast honan väl ändå. På en sommaren halvåret i det vilda får de ca 4 kullar på rad och kan även få fler. Hade kanske varit lättare att bara plocka bort ungarna men du känner din kaninbäst och vet hur hon mår :)

/Ems

RebeccaG
0

#74 TS bor för tillfället i USA och vad jag vet är hennes kaniner ute på foder, men ungen som föddes va en liten vit rödögd med fina ögon🙂

Mamman klarade sig också galant 🙂

| Youtube

[Guldvingens]
1

#75 Kompletterar; och honan fixade det alldeles utmärkt utan att tappa i kondition eller hull :)

Ejmah
0

Vad kul att höra att allt gott bra. Tredje gången gillt som det heter :)

/Ems

Saaara
1

:) 

Far se vad jag gor med mamman sen. Men det ar inget som behover diskuteras har iaf sa traden kan lika garna lasas.

Sara

Underbarn
0

Tvivlar på att du kommer lyckas slå rätt och tillräckligt hårt (med en hand? Möjligitvis med något hårt som ett järnrör) så att kaninen omedelbart avlider. Absolut inte om det är din första gång. Du måste ha med någon erfaren. Eller ta in den till veterinär och avliv.

Jag hade ALDRIG gett mig in på att avliva på egen hand.

tlover
0

#79 tanken är faktiskt att det inte är det som dom ska dö av utan avblodningen (djur över 1 kilo) om man ska göra det rätt enligt jordbruksverket i alla fall. Slaget ska bara vara en bedövning.

l'm back

kalindas
0

Jo, men man måste kunna slå så hårt att de blir medvetslösa. För annars blir det halal slakt och det vill nog ingen. 😮

/Elisa

VildaVittra
0

#81 Det är inte halalslakt du tänker på, utan kosher.

Kaniner tuppar av lätt, det som kan vara svårt är att träffa rätt om djuret rör på huvudet.

kalindas
0

Är inte halal slakt och kosher samma sak? Dålig på att hålla reda på vad som är vad. 😮
Menar i alla fall att djuret skulle vara vaket när man tömmer det på blod.

/Elisa

VildaVittra
0

#83 Nej, det är två helt olika religioner (som dessutom verkligen inte håller sams i mellanöstern).

Ingen fara, för journalisterna i Sverige har inte någon koll de heller och skriver just halal, när halalslaktat från Sverige är slaktat precis på samma sätt som icke religiöst kött.

kalindas
0

Att det är olika religioner vet jag. 🙂
Men hade för mig att halal och kosher slakt gjordes på samma vis. Dvs. utan bedövning och tömning av blod.

Hittade info om det på wikipedia och i min värld är det samma sak. Bara att de anser ha olika religiösa inriktningar. Metoden är likadan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4ktning_(slaktmetod)

Men nu blev det lite för mycket OT i denna tråden, Förlåt. 🤐

/Elisa

tlover
1

#81 jo men #79 pratar om att man inte kan slå så hårt att kaninen omedelbart avlider (vilket man kan, säkert även med karateslag men det kräver övning, innan man gör på ett levade djur) och det ska man inte enligt jordbruksverket avblodningen är själva avlivningen (som ska ske bedövat, tex genom slag)

Däremot är det lätt hänt att kaninen dör av slaget men man ska såklart ändå avbloda för att vara säker.

hallal tillåter de flesta sorters bedövning även bedövning med slag vad jag förstår (slaktmask är också tillåtet men nått är inte det, jag tror det är el)

l'm back

VildaVittra
1

#85 Menar du på att vid båda metoderna så använder man kniv, så är det likadant med kött slaktat på svenskt vis, där avblodas djuret också. 

Men vi kan flytta den diskussionen till den här tråden: http://etiskdjurhallning.ifokus.se/articles/5151b59a8e0e74406100074f-slaktmetoder-vad-sager-lagen-och-hur-gar-det-till?articles-1

Saaara
0

#79 Vet att min pappa har gjort pa det viset och da aven med stora kaniner runt 2-4 kg som dott/svimmat direkt. Denna vager ju bara 600 g sa tror inte det skulle vara nagra problem att gora pa det viset faktiskt. Men ja, nu har jag vart med pa avlivning med en kanin som en  fick hjalpa att ta bort och hon gjorde ju den vanliga metoden. Alltsa att sla med en jarnror pa huvudet^^ Men trots erfarenhet (hon foder upp gotlands kaniner for kott)  slog hon inte tillrackligt hart sa kaninen skrek under avblodningen. Men hon slog den igen sa fort den borjade skrika sa den han inte lida lange iaf.. Jag skulle nog gora pa samma satt.

Veterinar avlivningar ar inget for mej. Jag vill garna klara av det sjalv men det ar svart kanslomassigt.

Sara

john rambo
0

Bryt nacken så här. http://m.youtube.com/watch?v=GYmVSk10Dp0 Personligen tänker jag döda kanin med slag mot huvudet, sedan döda den en gång till med att bryta nacken av den. Eller två slag mot huvudet, vissa verkar tro att det är förbjudet att slå två gånger.

john rambo
0

Som det står i lagen att man ska bedöva kaninen med slag mot huvudet innan avblodning. Då måste man slå väldigt löst då, för att inte slå ihjäl den på en gång, så hjärtat kan pumpa ut dom där dropparna innan det stannar. Slår man för hårt stannar hjärtat på en gång.

Lamina
3

Varför dra upp en så gammal tråd..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zakarias
3

#89 Haha, hur dödar man en kanin två gånger…?

john rambo
0

En gris dödar man först genom en elektrisk stöt. Sen dödar man den genom att tömma den på blod. Så dödar man den en gång till genom att doppa den i kokande vatten. Sen styckar man den. Lagstiftarna är rädda att steken ska sprattla på tallriken. En kanin borde räcka att man dödar två gånger.

Zakarias
0

#93 Jag menar att är ett djur dött så är det ju dött, man kan inte döda det flera gånger så att säga… ;)

VildaVittra
5

#93 Nej, en gris bedövar man med en elektrisk stöt innan man avblodar.

#90 Nej, hjärtfunktionen sitter i förlängda märgen och inte i hjärnan. Du kan slå en kanin hjärndöd, men hjärtat slår vidare.

john rambo
0

#95. Nu tror jag inte hjärtat hinner slå särskillt länge efter kaninen fått ett dödande slag mot huvudet. Och även om hjärtat slår om man genast börjar flå kaninen efter slaget, så känner kaninen ingen smärta, eftersom den är död i hjärnan. Precis som när man blir opererad, hjärtat slår men man känner ingen smärta för det.

Cotast
0

#96 Slaget dödar inte, avblodningen dödar. 

Så börjar du stycka ett djur innan avblodningen är färdig(då djuret tekniskt sett fortfarande lever) så kan du bli anmäld för djurplågeri.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

john rambo
0

Så det där med avblodning är nog bara för att. Här gör vi så.

Cotast
0

#98 Avblodningen har mer än ett syfte. 

1. Få ur blodet ur kroppen så köttet inte koagiulerar med det. 

2. Ta död på djuret. 

Enligt lag MÅSTE djuret avblodas innan styckning, annars begår du ett lagbrott då du utsätter djuret för onödiga plågor.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

VildaVittra
3

#96 4 dygn kan en människa ligga hjärndöd med intakt hjärtfunktion innan kroppen stänger av. Det tycker jag är lång tid jag. Gissar på att kaniner kan ligga länge dom också.

john rambo
0

Det finns mineraler i blodet som gott och väl kan få vara kvar i köttet.

VildaVittra
2

#101 Eller så sätter man djuret främst och försäkrar sig genom avblodning att det är dött innan styckning och gör blodpudding på blodet man tappat ut.

john rambo
0

#102 Avblodning på kanin är relativt nytt påfund. Svin avbloda man för blodpuddingens skull förr. Där man kunde välja att avbloda svinet eller inte. Är hjärnan avstängd känner djuret ingen smärta. Vore det hundra eller tusen kaniner man slakta, så kunde man möjligen ta vara på blodet. En kanin är det inte mycket blod i, en skvätt eller två.

RebeccaG
1

#103 Nytt eller inte, det är ett lagkrav vid slakt.

| Youtube

VildaVittra
3

#103 Om det nu är ett nytt påfund, så kan du inte tänka dig att det infördes av en orsak? Som tex att det faktiskt förekom relativt ofta att djuren vaknade upp under styckning trots att man kände sig säker på att djuret var dött?

Det tar dig några få sekunder att avbloda, har du så ont om tid?

john rambo
0

Det jag har försök förklara, man kan både avliva kaninen med slag mot huvudet och att bryta nacken som i filmklippet jag visa. Slår man den i huvudet en eller två gånger, och sedan bryter nacken på den. Är den garanterat stendöd, eftersom man dödat den med två olika metoder.

RebeccaG
1

#106 Det spelar ingen roll, du MÅSTE fortfarande avbloda.

| Youtube

john rambo
0

#103 Ont om tid, nej, det har jag inte. Har faktiskt inte tänkt hinna med någonting över huvud taget. Dätemot är jag emot allt som saknar grundlig mening. Även om det är tradition. Och tänker inte försvara en grundlös sådan.

RebeccaG
0

#108 Men du tänker försvara lagbrott?

| Youtube

tlover
0

#108 fast du sa ju att det var tradition att inte avbloda, så alltså stöder du en grundlös tradition genom att inte avbloda

l'm back

john rambo
0

#110. Tvärt om, det har blivit tradition att avbloda. #108 Nej, jag uppmanar inte till lagbrott, men anser att det är upp till var och en vad man stoppar i munnen. Enligt lagen måste man äta avblodat eller bli vegetarian. Om man inte jagar och råkar skjuta ett djur i huvudet.

tlover
3

#111 fast har det gjort så länge att det är tradition, det görs ju för att det är lag inte tradition.

Säg mig nått sätt det kan skada djuret eller människan som äter köttet så kanske du kan få medhåll av nån (däremot inte mig).

l'm back

john rambo
0

Ja det är onaturligt, och man går miste om en massa mineraler som kan vara svårt att få i sig på annat sätt än blodpudding. Gillar inte blodpudding. Man gör som man vill, antingen avblodar man eller så gör man det inte. Någon skojjare är det i alla fall som skrivit ner det i lagboken. Forskar man vidare på det dyker det med all sannolikhet upp ett svar. Kan tänka mig att det förut bara gällde stora slakterier som bedöva med svagström. Sen har man bara kopierat detta till att även gälla för privat bruk, eftersom lagar där saknats.

RebeccaG
0

#113 Det är inte naturligt att hålla kaniner i burar som vi gör, och det är ingen som motsäger sig det. 

Det som står i lagboken står där av en anledning. 

Slakt vid privat bruk kräver ingen utbildning, men man måste ändå följa regler som gäller vid slakt, annar begår man som tidigare sagts ett lagbrott.

| Youtube

tlover
1

#113 man kan få dom mineralerna från grönsaker tex nässlor

Avblodar man inte så bryter man mot reglerna och riskerar tex djurförbud.

l'm back

john rambo
0

Skjuter man i hjärtat blir köttet inte heller avblodat. Då får man ett mörkt fint kött i stället för vitt och torrt.

VildaVittra
2

#113 Om du läser de lagar du påstår fattas så kommer du upptäcka att de finns.

RebeccaG
0

#116 Jakt är inte samma sak som slakt. 
Vill du diskutera det vidare föreslår jag sajter som har med naturbruk, jakt & slakt att göra.

| Youtube

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.