Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 976 ggr
Roshallon
2

Hoppar upp i höhäcken.

Hej!
Jag har ett litet problem med mina 2 unghanar. Den ena av dem hoppar gärna upp i höhäcken och kissar/bajsar, så det hö jag lagt i vid morgon/kvällsfodring blir blött och oätbart ganska på en gång. Det är mycket som måste slängas vilket jag inte alls gillar. Överkanten sitter 40 cm upp.. Sätter jag en skiva över så petar han bara ner den, och ska jag skruva fast den kan jag ju inte lägga i höet..

Rabbit Pages
0

Jag har haft samma problem med ungkaniner. 
Att ha en skiva ovanför höhäckarna har dock varit en bra lösning. Jag använde buntband eller haspar för att fästa den, blir mer jobb, men är värt det tycker jag. 
När de är större sen får de inte plats, samt kommer ha lärt sig att de inte ska vara där.
Lägga halm överst i toaletten har också hjälpt. Är ju lite samma känsla som att sitta i hö🙂

sfut
0

Nu vet jag inte var du har för bur men vi har fäst skivan över höhäcken med gångjärn mot väggen. Då är det inte lika lätt att putta undan den men ändå enkelt att lägga in nytt hö. Om han fortfarande puttar upp den kan man ju knyta/haspa fast den andra änden så att man ändå hyfsat enkelt kan öppna själv :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Roshallon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en pallkragsbur, 80 cm hög. Dom väger runt 2,5 kg skulle jag tro. Höhäcken är ett hemmabygge, två snedsågade skivor som sitter ihop med en list nertill och kompostgaller som nät. 
Vet inte riktigt hur jag ska förklara haha… bifogar paintbild istället!
Den är ganska stor, ca 30 cm lång och 20 bred skulle jag tro, om inte större. Mätte aldrig när jag byggde den. :P
Att fästa en skiva över med hasp nertill tror jag skulle funka. Men det gäller ju då att höhäcken inte är djupare än återstående bit på väggen upp till taket för att man ska kunna öppna luckan :/

Fridaaaa
0

Jag köpte höhäckar från zooplus med lock på. 
Vill inte att kaniner ska kunna sitta i höhäck om man har det, så de är perfekt 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabbio
0

Sätt skivan så att den inte lyfts utan vrids åt sidan :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

sfut
0

Smart #5!

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Delilah81
0

Jag hade också det problemet, jag löste det genom att sätta höhäcken på utsidan av buren istället.  Lätt att fylla på, och de kan inte hoppa upp i den.

ninen DH
0

#4 Länk: http://www.p-lindberg.se/p/hohack-.aspx Dock ej zooplus.dk ( hittade ej :/ )

Fridaaaa
0

#8 Sån ja, finns likadan på zooplus.dk 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
0

Här är den på Zooplus: 

http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/hoehaek/187044

Jättebra och billig.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se