Grönsaker till kaninungar
Jag har läst på många ställen att kaninungar långsamt ska vänjas in på att äta grönsaker för att inte bli dåliga i magen. När jag fick hem mina första kaniner på 8 veckor från uppfödaren hade de bara fått smaka lite morötter och det tog två månader innan de kunde klara att äta en portion grönsaker utan att magen påverkades. När jag tog min kull funderade jag på hur jag skulle lösa matfrågan. Vilda kaniner äter grönt och förmodligen då även ungarna från de är små. Varför skulle inte tamkaniner kunna vänjas in på samma sätt? När jag tog min kull lät jag ungarna få samma tillgång till maten som föräldrarna. När de var 8 veckor åt de friskt av både hö, pellets och grönsaker. Alla är friska, stora och pigga. De var aldrig dåliga i magen. Vad har ni andra för erfarenheter? Kan det vara så att man skapar problem längre fram om man låter bli att ge dem grönsaker i början (då med tanke på vilken tid det tog att vänja in föräldrarna till skillnad från deras ungar)? Vad tror ni är bäst?
När jag har en hona med ungar i "prova-allt-som-mamma-äter" perioden brukar jag bara mata henne som vanligt(morötter, blandgrönt, grenar, pellets mm), bara ge ökad mängd då ungarna knycker en del. Jag har aldrig haft problem med ungar som blivit tåliga i magen, men vet vänner som haft problem med det. Nu slänger inte jag in 3 gurkor åt gången ;) men ger jag samma mängd som honan normalt får kan inte ungarna äta så mycket(då mamman är väldigt angelägen om att äta upp det godaste själv) så det lilla ungarna får i sig brukar inte vara några problem för mig. Sedan allt efter som dem blir äldre så ökar jag som sagt mängden. Och som jag sa har JAG aldrig haft problem, men en vän till mig gav lite persilja till sin hona med kull och alla ungarna fick diarré(ja, riktig diarré) det va inget vidare. Usch.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#1 Du löser det på samma sätt som jag gjorde. Jag var de första veckorna aningen restriktiv på kryddväxter (persilja, basilika) och på olika typer av kol. Var uppe på "normal" mängd när de var runt 6 veckor. Det är ju dock svårt att avgöra vilken bit som vilken unge mumsar i sig, särskilt ur en blandad skål. :D Ungarna har hittills bara fått "köpegrönsaker" och lite torkat från i somras. Ska bli intressant och se hur det fungerar att gå över till vildväxter i vår. Där finns det nog anledning att ta det lite lugnt i övergången. Jag vill gärna höra andras erfarenheter och tankar.