Kanin äter bajs
Hej, jag har sett så många trådar om kaniner som inte äter sitt bajs, hur ser man att dem gör det? Jag har aldrig sett mina kaniner äta bajs?? Eller gör dem det när jag inte ser? Dem är i alla fall pigga och glada, så det är inget problem, men jag bara undrar hur man ser att dem ätit bajs?
Aktiv på kanin.ifokus.se
Varför skulle dem äta deras egna bajs? är det någon sorts delikatess?
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
#1 och TS de äter "nattbajset" direkt så det är sällan man ser det. Det är en lite lösare bajs (men inte som diarré) som innehåller vitaminer (?) som de behöver få i sig. Ibland blir det för mkt av detta och då kan det ligga kvar i buren. Ibland kan det ligga kvar i buren (fast än de inte har för mkt) och det är väl i så fall då vissa tror att kaninen inte äter upp det.
#2 precis!🙂
jag har "sett" mina kaniner äta det ett fåtal gånger, ser ut som om dom tvättar sig i rumpan ungefär för dom äter det ju direkt där det kommer ut för att få en andra chans att få i sig vitaminerna men de äter det främst på natten/då man inte ser
Det märker man knappt att de gör, tar "druvbajset" oftast som äv # 3 skriver direkt från analöppningen när det kommer o nattetid 😉
Och kossor äter spyor. Och vad grisar och höns äter vill vi inte veta. Ser du inga små vindruvsklasar i buren, betyder det att du ger dina kaniner rätt mat. Kaninerna ska äta "bajset". Det är ännu inte bajs.
Jag har haft kaniner i 6 år tror jag, och har just nu 9 kaniner.. Men icke sa nicke.. Aldrig har jag sett det.. :) Dom är dukitga på att inte visa att dom äter bajset lixom.. ;)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Jag har sett det hos mina de få gånger de fått lite, lite för mycket pellets. Annars ser jag inte nattbajset hos mina jag heller.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Kaninen äter nattavförning för att vara säkra på att det får i sig alla näringsämnen.
Har bara sätt min kanin äta det ett fåtal gånger :)
Tack för svar, ibland ser jag druvbajs kvar i buren.
Aktiv på kanin.ifokus.se
Anledningen att de äter sitt bajs är att få i sig så mycket näring som de kan, ingen idé att slösa på det.
Kaniner är koprofager, djur som äter sin eller artfrändens avföring :)
Jag ser Akkio jämt äter sin, när han vart och sprungit osv, typ tvättar sig och sedan börjar tugga liksom ^^
//Joanna
min kanin käkar sitt rätt ofta. Hårda små kluttar och inget lösare nattbajs dock. Antingen tar han dem direkt när dem kommer ut (böjer sig till hålet) eller om han redan har en klutt i mun så hoppar han runt och tar dem andra som hunnit komma ut.
Lite skit rensar magen brukar man ju säga.. :)
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law