Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 3018 ggr
hobbymupp
4

Kaniner i Skåne behöver hem, akut

Ett 60-tal kaniner har omhändertagits i Skurup av djurambulansen/polisen. De var i mycket dåligt skick; undernärda, smutsiga och med bitsår över kroppen från olämpliga ihopsättningar. Efter att en hel del uppfödare har hämtat hem kaniner de sålt till personen och en hel del kaniner tyvärr har fått somna in pga sitt dåliga skick så finns det ca 40 kaniner kvar som omhändertagits och nu finns i Höganäs.

Kaninerna som finns kvar är i akut behov av hjälp. De kaniner som är märkta med uppfödarnummer har fått sina uppfödare kontaktade, men en del finns ändå kvar att hämta. Utöver dessa märkta kaniner finns det en hel drös omärkta kaniner som är omöjliga för de som varit på plats att finna ursprunget på, men det följer en beskrivningslista nedan.

Hanar utan märkning
Lejonkanin/Teddy zobelsiames wiener odd-eye
RexLejonkanin japan gul/svart
Lejondvärgvädur "schwartsgrannen-liknande"
Dvärgvädur viltblå
Liten rex beige mantlad
Liten blandras otter
Liten blandras otter blåögd
Lejon/Teddy Dvärgvädur madagaskar 

Honor utan märkning
Liten blandras otter brun
3 st Dvärgvädur vit blåögd
Lejonkanin havana
Lejonkanin japan gul/svart
Lejonkanin viltblå odd-eye
Lejonkanin viltgrå med mkt vitt
Lejonkanin wiener japan gulfärgad/kanel odd-eye
Dvärgvädur rex wiener japan gulfärgad/kanel
Dvärgvädur rex wiener japan/zobelsiames
Dvärgvädur zobelsiames
Liten rex viltgul

Vissa är snoriga, andra har ögoninflammation och många bråkskador men det mesta går att behandla. Dessa kaniner har haft det mycket svårt och behöver kärleksfulla hem. Kan du tänka dig att ge någon av kaniner ett permanent hem eller ge några en kärleksfull tillvaro tills de omplaceras? Djurambulansen tar endast en mindre, symbolisk summa för kaninerna.

Kan du hjälpa kaninerna? Alla insatser gör skillnad!

Hör av dig till Nathalie på Djurambulansen utanför Höganäs: 0701424404

CorneliaAndersson
7

Åhh men gud ;/

Hade man bara haft en sådär 40 burar till ;/

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

hobbymupp
0

#1, Känner likadant :( Men varje liten kanin som kommer till nytt hem räknas! 

Vill man sprida detta så finns all info på denna länken:

http://kaninmagazinet.se/2014/january/kaniner-i-hoganas-behover-hem-akut.html

Peak303
0

Ska ta mig dit imorgon och se om man kan hjälpa någon.
Så sjukt hemskt, sitter och funderar på var "min" Trulls är.. 😭

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

hobbymupp
0

#3, Åh nej Malin, är han såld dit?? :((((

[Lilith81]
0

Är det ett och samma ställe kaninerna fanns på?

Har själv sålt kaniner till en i just Skurup…

Nu undrar man ju 😕

hobbymupp
0

#5, Alla på samma plats ja

Delilah81
0

Går det att dela på fb?

Peak303
0

#4: Ja.. Sålde henne i mån om att hon skulle få ett bra liv.. 😢

-'  Malin Hultman

hobbymupp
0

#9, HON* Fy vad tråkigt, hoppas verkligen du hittar henne!

[Dina80]
0

#4  Men vet du att det var just till den personen du sålde henne?

Jag har sålt två av mina kaniner till en person där, men hur ska man kunna veta vem detta är?

Vill ju i så fall ta tillbaka mina kaniner, men de är inte märkta eller något.

Peak303
0

#11: Fick det konstaterat av en vän då jag har samma telefonnummer till personen som hon hade. Och hon har fått tillbaka sina kaniner..

-'  Malin Hultman

[Dina80]
0

#12   Åh nej!

Utan att gå in på personuppgifter osv, vad fick du för bild av denna personen när du sålde kaninen?   

Jag har inte träffat personen jag sålde mina två kaniner till personligen, men intrycket via mejl var ju bra.

Mina kaniner stämmer dock inte in på någon beskrivning av dessa kaniner, men en del hade ju tydligen blivit avlivade redan

Peak303
0

#13: Jag träffade personen när jag lämnade över Trulls. Personen kändes kunnig och seriös. Verkade veta en hel del om kaniner och just pälstyperna min kanin bar/bär på. 

Som vilken annan seriöst köpare som. Stod och pratade en lång stund om både det ena och det andra. Ex. om att denne var intresserad utav min då kommande kull (Rysstecknade dvärvädurar) och lite allmänt om linjerna Trulls kom från. 

Min kanin stämmer inte riktigt in på beskrivningarna heller. Men ska dit och prata och se om man kanske kan hjälpa någon annan om min inte finns där. En är ju alltid något!

-'  Malin Hultman

[Dina80]
0

#14  Min köpare verkade också seriös, hon åkte upp hit från Skåne, jag träffade henne inte som sagt,  utan hade bara kontakt via mail.  Min dåvarande sambo var hemma när hon hämtade kaninerna.

Kanske inte alls är samma, men jag funderar oavsett på att ta mig ner och förhoppningsvis ta hand om en av kaninerna.

Cilia.Teddytöserna
1

Om man bara haft plats 😭 Finns det något annat sätt man kan hjälpa till på ? ❤️

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Djurälskaren87
1

Kontakta tigerharen och be dom sätta ut på sin fb sida dom har stort kontaktnät

hobbymupp
0

Ring 0762012266 om kaninerna, inte det gamla nummret. Mellan 8-20 :)

hobbymupp
1

Under förra dygnet fick 31 kaniner lyckligtvis flytta! 

4 har avlivats av djurambulansen för de var i så dåligt skick. 
2 st har självdött av antagligen stressen när de omhändertog kaninerna.

MEN det finns fortfarande 14 kaniner kvar som BEHÖVER komma ifrån djurambulansens boxar för återhämtning.

Emmetem
0

Jag skulle kunna hjälpa, men finns i Åmål. Kan transport fixas så kan jag åtminstone ta emot en!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

hobbymupp
0

#20, Hör på någon av alla transportsidor på facebook! Jag sprider bara budskapet, allt annat får tas med djurambulansen/privat :)

hobbymupp
6

Alla kaniner som kan få nya hem har hämtats/hämtas idag! 😂

hannis :)
0

Vad härligt! Hatar när oseriösa personer köper en massa kaniner… :( men bra att dom fick nya förhoppningsvis seriösa hem! :D

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Djurälskaren87
0

Viktigt att kolla hemmet innan man säljer kaninerna:) en tanke bara, gör hembesök:)

Peak303
0

Jag hämtade hem en hane som var riktigt illa vid sig. Hoppas verkligen att han blir bättre. 😕

Emma: Har verkligen alla fått hem? 
Där var 2 hanar och 2 honor när jag åkte där ifrån! 😮

-'  Malin Hultman

moomiis2
0

Åå, vad skönt å höra, blev så ledsen och tänkte nästan börja tjata på mamma att åka och hämta en från Skåne, bor i allra längst upp Lappland. Hehe, men hoppas iallafall att alla fick bra och seriösa ägare och är lyckliga små kaniner :)

Hoppetossan92
0

#25 precis vi va ju där sist utav alla och vad jag minns sa de att det inte kulla komma fler den dagen. Mer än och hämta inne kaninerna (som kom från ett annat ställe). Jag hämtade 9st varav 3st va mina egna som jag hade sålt till människan… och de är i hyffsat skick utom min ena hane som har hål i ena örat och en massa sår. Han är helt blå i skinnet så mkt blå märken han har… och han har även ögon inflammation men är mkt bättre efter 3 dagars behandling så ser ögan super fint ut :) Jag stor böla när jag fick syn på han och mina andra där… och då har människan sagt till mig två veckor tidigare att alla va döda…

Delilah81
0

Blev så ledsen av att läsa om kaninerna, tänker på dem varje dag sen jag läste detta.  Men vad härligt att höra att de fått nya hem!

Hur upptäcktes denna människan?  Så att djurambulansen och polisen kunde ingripa?  Är h*n uppfödare?

hobbymupp
1

De sa till ringande (som ville hämta kaniner) att det inte fanns fler att hämta, så det lär vara så att de 4 som va kvar skulle hämtas :) annars har vi plan för dem på måndag :)

Djurälskaren87
0

Ni som har hämtat kaniner därifrn hur mår dm?:( Hoppas hon får djurförbud! Hur kom detta fram om henne? Ngn sm anmälde?

fridaaocrazy
0

Gud vad fort det har gått för alla kaniner att hitta hem igen! Tänkte åkt dit igår men ingen kunde köra och jag märker ju att idag hade jag inte ens behövt fundera på då alla har hittat hem 😃

Finns det någon här på iFokus som tagit emot nån kanin? 🙂 Är lite nyfiken 😊

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

hobbymupp
1

Peak303 (Malin) har, står om det i denna tråden :)

Jag va hos en annan Malin idag som tagit hem 5 stycken, de var i lite olika skick men typ bitna, slitna, smala och skitiga men de hade ändå livsgnista hela bunten!

Peak303
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hanen jag har hemma "mår inte bäst"!

Han bajsar, han äter och han dricker så det är ett bra tecken! 
Men han är helt kal på baksida av rygg, ett sår på ena könsdelen, bitmärken över hela kroppen och även 2-4 varbölder. Två av dem är större och tror det andra bara är svullnader. Som jag ska försöka fixa lite med imorgon.

Idag har han även visat tecken på att vara piggare, han är framme och nosar osv. Men ska försöka komma in till veterinär iaf senast måndag för att kolla om det verkligen går att rädda honom.. Så ännu har jag inte vågat ge honom ett namn. Ska avvakta tills att jag ser fler goda tecken. Ska ta och tvätta honom imorgon så han ska bli av med den kissiga lukten och få finare päls. Han är helt nerkissad.. 

Hoppas verkligen att han klarar sig, han har livsglöden kvar vilket är det viktigaste! ❤️

-'  Malin Hultman

Djurälskaren87
0

33# var de din katt som du sålde till henne eller en okänd för dig? Hoppas han blir bra! Söt:)

Peak303
0

#34: Nej jag sålde en kanin till henne förra året. Om infon stämmer ska denna kanin nu sitta som kelkanin i ett annat hem sedan ett tag tillbaka.

-'  Malin Hultman

Hoppetossan92
2

Jag tog hem 9st inkl mina 3 jag hade sålt till henne… De flesta är fina med lite små sår och hade långa klor… Den värsta va ena hanen jag hämtat uppåtlandet till henne… Men efter 3dagars ögon salva så har ögon inflammationen inprincip försvunnit på han och ena örat har ett hål som börjat läka ihop och blivi splitat på ett ställe… Men nu är alla pigga, glada och både äter och dricker :) ♥ (bilden är på de jag tog förutom utom mina)

hobbymupp
2

Dessa + en till hämtades hem av Malin på Toftaholms kaniner :) Va där i helgen och de har livsgnistan kvar, även om de är bitna, vissa har lite skavsår, vissa är väldigt underviktiga och så är de rätt rädda hela bunten. Men inget som inte lite kärlek och tid kan få rätt på <3

[Guldvingens]
1

Vilka änglar ni är som har tagit hem dessa djur för att ge dem en andra chans! Vilka hemska människor det finns, hur man medvetet kan plåga djur på detta sätt är för mig ofattbart… Jag förstår inte hur man kan göra det och fortfarande sova på nätterna 🤓

En ros till er alla som öppnat era hem för dessa långöron 🌺

[SophD]
1

Åh jag blir så glad när jag läser detta 😃 Vilka djurvänner det finns!