Varför hummar min kanin?
Jo, det är som så att min tvååriga kaninkille plötsligt har börjat "humma" ibland när han hoppar omkring på golvet. Han är kastrerad sen länge, så jag tror inte att det är ett parningsljud. Ljudet är lågt och det är som om han säger "hum, hum, hum, hum" och sedan sätter eller lägger han sig ned. Han verkar inte må dåligt alls, det är mest jag som tycker att det låter lite roligt - jag vill ju veta vad han säger! Har letat lite bland olika artiklar för kaninljud men hittar ingen förklaring som passar. Vad tror ni?
Hej och grattis skulle jag vilja säga. Min kanin gör likadant och har gärna något i munnen som ex tom toarulle, tvättsvamp, kvitto, vettexduk eller annat som "present" att imponera på mig med. Han hummar och hoppar i cirklar runt mig med detta. Min tolkning är att han uppvaktar dig och vill impa för han gillar dig. :-)
Jag hade en kanin förut som gjorde likadant. När hon var nöjd och glad så sprang hon i cirklar runt mig och gjorde tysta små ljud. :)
Min låter likadant, springer ofta runt benen och "hummar". Det är en okastrerad hane, så det är nog en slags parningsljud. Alla mina tidigare kaniner har gjort likadant, alla har varit okastrerade hanar.
Intressant, för det där har han börjat med nyligen! Hade honom inackorderad i ett par månader pga stambyte och det är nu när han är hemma igen som han har börjat humma. Iofs har han fått en liten dam att umgås med, men han är ju som sagt kastrerad… i vilket fall som helst är det mysigt! Tråkigt bara att han inte vill gosa längre med mig som han gjorde förr men roligt att han trivs.
Tack för alla svar! Ni är guld värda ni som svarar. ❤️