Betala för klippning?
Hej! Jag undrar om det finns något ställe man kan få sin kanin klippt och borstad? Precis som det finns för hundar och katter. Vart kan man vända sig isåfall?
När jag jobbade i en djuraffär så klippte vi klor på alla sotets djur och i trimmet hade vi både hund och katt men hade jag fått frågan så klart jag tagit in en kanin oxå ! Så hund trim hör med dom runt om där du bor
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Okej, tack!
Varför ska du klippa/trimma din kanin? Vad är det för en kanin du har?
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#3 En angorakanin. Hennes päls har tovats ordentligt och jag vågar inte klippa så nära huden själv.
klipp så långt du vågar sedan låter du det växa ut och då klipper du ännu mer! sedan är det viktigt att du fortsätter klippa och borsta hela tiden, borsta gärna flera gånger i veckan.
Man ska inte borsta angorakaniner, det kan i värsta fall leda till fler tovor.
Klipp ner kaninen helt, om du inte vågar göra det själv kan man åka till veterinären. Sedan måste du klippa den var tredje månad. Om du känner dig osäker på hur du ska göra så be en erfaren angora ägare att visa dig.
#4 Angoror ska klippas regelbundet var 3-4 månader.
Inte borstas, är viktigt. Uppfödaren kan inte visa? Eller h*n bor inte nära?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ett tips? är att du kollar upp också om det finns någon som vill ha angorapälsen i närheten av där du bor. Det finns ju de som tillverkar hantverk som säkert skulle bli glad för det du ändå tänkt slänga (du kan ju även ta en liten slant om du vill det) så hade jag varit du hade jag spart det avklipta (ej tovade!) och kanske göra något själv eller ge bort/sälja :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
varför ska man inte borsta? elr kamma
#9 Därför att angorapäls inte behöver det. Det börjar tova sig lite när det är dags att klippa. Stor risk att pälsen tovar ihop sig istället om man borstar.🙂 Man gör det bara lite lätt vid utställning bara.
#10 jaså! är det bara så för angorakaniner?:)
#11 Ja angora och satinangora. Inte hört det på någonannan kaninras i alla fall 🙂
#12 Intressant:) är det inte så för teddy kaniner då? de är ju superhåriga
#13 Inte samma slags päls som angora och satinangora.
De behöver ju inte heller rakas 🙂 Så tror det gäller just dem två.
#14 Okaj:) lärt mig något nytt då^^