Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 2618 ggr
Moppie
0

Nu har hon fött ungarna

Hej!

Jag skrev i en tidigare tråd om en tjuvparning och har sett att den tagit sig nu också, Har varit borta i 4 dagar och min bror skötte ninerna och under tiden boade och födde min hona ungar. Idag hittade jag en unge död utanför boet. Pepsi som honan heter har fött ungarna på en plats där jag inte kommer åt då hon bor i en jättestor bur. 

min fråga är då

Kan jag flytta ungarna och Pepsi om några veckor till en annan bur? Vill kunna hantera ungarna ordentligt och låta dom få mycket människontakt.

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Anoki
8

Varför läser du inte om sådant innan kullen ens föds?

Det beror helt och hållet på honan. Hon kan acceptera det, eller ej.

dermot
3

Du bör inte flytta dem förrän de är iaf 3 veckor.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Moppie
2

#1 Vadå?? Kan du förklara mer vad du specifikerde dig på?

#2 Okej, Får se om jag kommer flytta dom eller ej :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Anoki
3

#3 Det jag menar är att alla honor inte tål att flyttas på när de fött sina ungar. Du kan flytta dom vid tidig ålder, men du ska då vara medveten om vad det eventuellt kan bli för konsekvenser.

Moppie
2

#4 Det är jag väl medveten om att det kan bli konsekvenser. Ska ta åt mig av det du sa och ska fundera på om det kan vara värt och flytta dom, När tror du det 'kan' vara försent att flytta på dom? Dom är ca 3 dagar nu

Mannez
2

Jag skulle säga tidigast vid 3 veckor att de kan flytta till annan bur.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Anoki
2

#5 För sent? Snarare för tidigt. Som de andra sagt här i tråden rekommenderas det inte att de flyttar till en annan bur innan 3 veckor.

Moppie
2

#6 Tack

#7 Ojj, förlåt tyckte du skrev att dom ska flytta så tidigt som möjligt.

Sixtenblixten
1

Men du måste ju komma åt att städa där i normalt fall? Ungarna måste ju tittas till så där inte ligger några döda eller skadade !

Moppie
0

#9 Jo det gör jag, Men den är lite krånglig då kaninerna kan springa upp och ner och man måste vara försiktig så man inte trampar på någon medans man försöker fånga en kanin( Köpt otama vuxna kanin)

Sixtenblixten
1

10# har du fler än den honan i buren nu när hon har bebisar? Kanske skulle flyttat henne till en bättre bur innan hon fick bebisarna!

Moppie
1

#11 Som sagt så var detta en tjuvparning och jag trodde att den inte hade tagit sig men på 4 dagar lyckades hon boa och föda ungarna medans jag var borta( Självklart gav någon dom mat  och vatten så fråga inte)

Sixtenblixten
5

12# även vid misstänkt tjuvparning oavsett om man tror det tagit eller inte fixar man till en bra bur och bolåda till kaninen!

Moppie
1

#13 Förstår vad du menar, Detta är dock inte en dålig bur!

Sixtenblixten
1

14# dålig i som dålig att ha bebisar i om man måste akta sig för att inte trampa på kaninerna för att komma till

Moppie
3

#15 Det är en box!

MariinaS
5

Men om hon var dräktig borde det ha synts lite  (kollade du inte?), hon måste ju ha blivit rundare, något hårdare om magen,lite mer aggressiv och spenarna blivit lite större å hårda? Trots att dina kaniner inte är tama borde du ju hållit lite extra koll för att leta efter tecken.

zezagena
1

Kanske de andra kaninerna kan flytta till en annan box så hon får lugn o ro vilket är viktigt spec vid första kullen vilket jag tror det är på din hona?

Du skrev ju i din tidigare tråd - http://kanin.ifokus.se/discussions/52b0e6558e0e745342000a81-ovetmetande-hane-ihop-med-hona-i-dalig-kondiskon?discussions-31 att din som du trodde hona men var en hane parat henne så kullen var ju rätt väntad o då är det ju bra att ej förvänta sej ingen kull förän tiden minst gått 35-36 dagar efter den trol parningen..

Moppie
3

#17 Jo det gjorde jag ju självklart, Men jag trodde hon var skendräktig?. Hon förändrades inte något särskilt innan födseln då hon var lite fet innan. Men efter blev hon jättemycket smalare… 

#18 Det var ju ändå inget säkert eftersom han aldrig hade ramlat. Och eftersom jag försökte få dom att flytta ihop(när jag trodde hanen var en hona) så visstr jag inte heller dagar.

zezagena
8

Men om de bodde ihop kan han ju ha ramlat hur många ggr som helst utan att du sett det eller..?! Ingen bra ursäkt tycker jag. Misstänker man att PARNING kan ha skett får man förvänta/förbereda för ev kull med god marginal framåt spec om man noll koll på almenackan ( ursäkta men känner mej lite trött på dej nu) 🤔

RebeccaG
6

#20 Håller med.
Vid minsta misstanke om att honan är dräktig bör man förbereda för ev. ungar. 

- Flytta henne till en enkild bur så hon får bo i lugn och ro, enligt mig senast 2 veckor efter PARNING. Inte lyfta i onödan.  
- Ge henne en bra bolåda. 
- Se till att hon är frisk och får i sig ordentligt med mat, hon äter ju för fler än sig själv.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Moppie
0

#20 Dom bodde aldrig ihop, Jag var med när dom träffades båda gångerna i hagen. Om du känner dig så trött på mig nu så kan du lika gärna lämna tråden och låta mig ställa frågor när det har gått fel till!

RebeccaG
3

#22 Du har väll haft kullar tidigare?

Då borde du väll veta hur man ska förbereda?
Och vad menar du med "träffades båda gångerna i hagen"?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

pernillaoscarsson
2

Orkade inte läsa alla kommentarerna så någon kanske redan skrivit detta ;)

tror inte storleken på buren kommer påverka din hantering av kaninungarna. När ungarna blivit tillräckligt stora kommer de bli nyfikna och se sig omkring i buren och snart är de överallt. De kommer då komma fram till dig och du kommer kunna plocka upp dem och ta ut dem och hantera dem. Även om du har svårt att nå dem nu så kan du ändå hålla på med mamman? Prata med henne och så, så att ungarna vänjer sig vid din röst. När de sedan börjar komma ur boet kommer de känna igen dig ;)

Evelina!
8

#22 Fick träffas BÅDA gångerna i hagen? Tjuvparning? Vet inte riktigt det, jag.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Cotast
3

Tyckte du skrev att det var en tjuvparning?🤔

Oops?😎

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

devilsdaughter
4

Om jag fattat det rätt så trodde TS att det va två honor och skulle släppa ihop dem. När de bekantade sig så parade dem sig och hon trodde antagligen att den ena "honan" red på den andre.. 

TS: Det bästa du kan göra är att låta honan och ungarna vara kvar där de är. Men om det finns fler kaniner i buren så flytta dem. Kan du komma åt ungarna utan att störa för mkt så kolla till så alla lever och ta bort ev döda eftersom de kyler ner de andra ungarna.

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
7

Nu tycker jag att en del har väldigt dålig attityd här inne! Alla är inte födda som kaninexperter, alla är mänskliga och kan göra misstag! Har ni inga konstruktiva tips? som kan hjälpa ts så tycker jag att ni kan hålla er i andra trådar istället för att anklaga! ;) Ts, lycka till med dina bebisar! :) kan nada om uppfödning och allt där runt i kring så kan inte komma med några tips?! Gör gärna en bildtråd sen så vi får se lite bebisar! :)

pernillaoscarsson
1

Ts, du säger att de bor i en box, du har inte möjlighet att skärma av boxen så att kaninmamman med ungar får sin egna del av boxen? Kanske kompostgaller klädda i hönsnät med något slags tak över? Dock ordna så att gallerna sitter fast ordentligt så att varken kaninmamman eller de andra kaninerna kan putta undan dem.

[Flingans]
4

#28 bra sagt!:) Förtydligar vilka som ska sluta ifrågasätta och istället hjälpa eller lämna inlägget: Rebecca G, Sixtenblixten, zezagena, garderob Hoppas inte ni tar illa upp men tycker inte om sättet ni skriver på.

Delilah81
1

Hur många kaniner bor i boxen?

Flytta i så fall de kaninerna, för ungarna behöver ju ses till!

Jag hanterade mina kaninungar ca en gång om dagen från det att de var ett par veckor gamla, innan dess kollade jag bara till dem varje dag, så att de levde och låg tillsammans etc.     De blev väldigt tama och sociala kaniner!

Sixtenblixten
2

30# var har jag varit otrevlig?

Moppie
3

Kan inte svara på alla kommentarer men vill bara säga, Tack till alla er som ger mig stöd.

Om ni vill veta hur allting gick till..

Det började med att jag fick hem en 'hona' (och den honan visade senare sig vara en hane) och när honan blivit större tyckte jag synd om att hon gick ensam och dom andra i en box, Så jag valde att flytta Pepsi till honan, Jag visste att dom skulle träffas på en plats där ingen hade revir så jag tog ut dom i hagen med massa tunnlar och gömställen så dom skulle kunna vara ifred. Honan började j*cka på Pepsi och jag trodde det var ett dominansbeetende. Tog in dom och senare någon vecka efter igen försökte jag sätta ihop dom i honans bur eftersom dom skulle bo där( Nystädat självklart). Samma J*ckande där och jag tog upp honan för att kolla könet och det var en hane.

Nu har jag ju självklart lärt mig;

*Kolla alltid kön direkt när kaninen kommit

*Oavsett om du inte tror tjuvparningen tog ska du alltid förbereda ordentligt

Påpeka ingenting, Jag har berättat och jag har lärt mig en läxa!

zezagena
0

#30 Inget fel i råd o kritik från erfarna uppfödare! stöd och  tröst i all ära men lägger TS ut sina problem får hon ta att det blir olika sortes råd och åsikter och detta är ju ett diskussionsforum. Vad hon sen tar till sej och förhoppnngsvis drar lärdom av återstår att se. Tycker inte du är den att döma vem som får ge råd el inte i tråden men nu lämnar jag det här problemet åt sitt öde

Moppie
2

#34 du skrev ju att du var trött på mig, Varför är du då kvar i disskutionsinlägget ? Jag bad inte om folks åsikter jag bad om hjälp

zezagena
0

TS/moppie se #34  står jag lämnar inlägget 😕

Evelina!
3

Inte min mening att vara otrevlig, men när man bara läser att två kaniner kontrollerat träffats i en Hage upprepade gånger och sedan vill kalla det för tjuvparning, då blir jag misstänksam. Nu fick jag ju emellertid veta att TS på något vis tagit fel på könen på dessa och därtill fått en oönskad dräktighet på köpet. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av kaninuppfödning och vet inte vad TS egentligen bör gära, varpå jag härmed lämnar tråden.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Moppie
0

#6 Ledsen såg inte det

hannis :)
7

Nej nu får det faktiskt vara nog! När jag läser den här tråden blir jag rent utsagt upprörd! Kanin iFokus är till för att fä HJÄLP med sina frågor, men istället kommer folk och startar en ny diskussion och hackar på den som har lagt in inlägget! ( jag förstår att ni inte menar illa och bara vill säga vad ni tycker men inte på detta sättet!) och det här är absolut inte den första tråden som har blivit förstörda på detta viset. Så nu kommenterar endast dom som försöker hjälpa och ni som hackar, vänd på steken och försök hjälpa istället! Tack på förhand!

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Mannez
1

TS, förutom frågorna i huvudinlägget, har du några mer frågor du vill ha svar på? 🙂

Vill hjälpa till så mycket jag kan så att allt går bra!

Moppie
0

#39 Tack!

#40 Inte just nu men kanske kommer på några sen, Tack amanda du är alltid så snäll 🙂

Mannez
2

41# Om du vill kan du PM:a frågorna, då slipper man hetsiga diskussioner, missförstånd osv. 🙂 (Inte riktat åt er i denna tråd!)

Moppie
0

#42 PM;ar dig, Har andra frågor som inte rör ämnet också :)

Moppie
1

4 Ungar är det, Hittade 1 död. Tror dom är schekckar om dom har ål på ryggen och prickar på bakbenen/magen

Cilia.Teddytöserna
0

#44 om du lägger ut en bild på ryggen på ungarna så kan säkert folk här inne hjälpa till och sätta färg på dom ;)

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Moppie
0

#45 Ska fota imorgon, Måste hitta kameraladdaren bara ;) Tack

Cotast
0

Hur går det med ungarna?
Lever alla fortfarande?

Moppie
0

#47 Ja, 4 st överpigga krakar

Cotast
0

#48 Det laddades aldrig upp några bilder så var tvungen att fråga😊

Moppie
0

#49 Ja, Har inte lyckats få igång kameran,vi  har kommit fram att hon födde 6 ungar varav 2 döda då .