Zobeljapan + Svart = ?
Hej, jag ska nu om någon månad ta en kull kaninungar.🙂 Jag är ganska ny inom kaninfärger osv, och om jag har förstått det rätt så går det räkna ut vilka färger det kan bli på kaninungarna? (: Så jag undrar vilka färger det kan bli om man parar en Zobeljapan och en Svart kanin (lejonhuvade).
Den svarta är alltså den blivande pappan. (Hans pappa är Viltsiames och mamman är Svart.😃)
…Och Zobeljapanen är då blivande mamma 😃 Hon har haft två kullar tidigare, år 2013.😉 (Hennes pappa Zobelsiames och mamman är Svart Wienertecknad.)
Hoppas jag kan få hjälp med detta :D (: Man kanske behöver mer information om kaninerna men ja, som sagt är jag ganska ny inom detta :)
TACKSAM FÖR SVAR ❤️😃 //Tyra.
I vilket syfte ska du ta kaninungarna?( Lite OT, Om du vill kan du ta det via pm 🙂 )
Kan inte svara på din fråga tyvär :/ Är dålig på kaninfärger ja me😛
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Zobeljapanen har genkoden am_ bbj C_ D_ gg
Den svarta har genkoden Aam/a/an Bb C_ D_ gg (Eftersom man inte vet om han ärvde zobel, ryss eller albino från sin pappa)
Ungarna kan då bli:
Svarta med genkoden Aam/a/an Bb/bj C_ D_ gg (samma situation som pappan men gäller också för det gula b-anlaget)
Madagaskar med genkoden Aam/a/an bb C_ D_ gg
Zobelsiames med genkoden amam/an/a bb C_ D_ gg
Zobeljapan med genkoden amam/an/a bjb C_ D_ gg
Gul/svart japantecknade med genkoden Aam/an/a bjb C_ D_ gg
Brun Zobel med genkoden amam/an/a Bbj/b C_ D_ gg
Om mamman bär sin mammas wienerteckning dolt kan det också dyka upp wienertecknat, och också andra färger beroende på vad kaninerna bär dolt
Oho för att satsa det sista på mirakel!

Svart (med anlag för gult och zobel eftersom ena föräldern är viltsiames) Aam Bb C_ D_ gg + Zobeljapan (med anlag för gult eftersom ena föräldern är zobelsiames) am_ bjb C_ D_ gg =
svart, zobeljapan och zobelsiames brun. Sen kan det förstås bli fler färger beroende på om det ligger fler anlag dolt :)
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner

Hehe, var för snabb på knapparna, #2 har helt rätt :)
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
Sjukt trött på sådana kommentarer #1. Ärligt för det är ot precis som du skrev och det dyker upp på varenda tråd som handlar om planerade kullar… Det kommer inte hindra TS från att ta sin kull oavsett syftet för i slutändan är det upp till var och en :) Jag tvivlar på att den frågan riktar sig mot att man är nyfiken för att man tycker det är kul att veta. Anledningen till varför frågan ställs här på kif är för den enda "rätta anledningen" som finns här på forumet är "om man ska spara ungarna" eller någon form av "projekt" och det är absolut förbjudet att ta kull för kul och som erfarenhet. (Jag förstår det för jag tycker också det kan vara onödigt - men folk lägger sig i för mycket och det är samma tjat hela tiden) Ursäkta jag låter sur men jag menar inget påhopp mot just dig personligen - skriver allmänt mot alla här eftersom den sortens kommentar förekommer ofta - av olika personer - :) bara något att tänka på för det är inte kul att jämt bli ifrågasatt om sina val när tråden handlar om en helt annan fråga :) Du har fått bra svar på din fråga TS :) och ber om ursäkt om du tyckte jag förstörde din tråd.
#5 Jag menade det absolut inte så, Var bara nyfiken. Jag tar själv kullar utan att spara och kelssyften så har inte något emot något sånt. Ber om ursäkt om min kommentar uppfattades som ett påhopp.
Som du kanske också sett( vet inte om du har det så) så har jag också blivit påhoppad flera grr och skulle aldrig vilja ge den känslan med mening då det var en hemsk känsla.
❤️Ledsen för det
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3