Träna bort aggressivt beetende
Hej!
Jag har en hankanin som beter sig som en dräktig aggressiv hona, Han attackerar händer och bits när man ger mat och städar ( Lägger i ordning leksaker osv). När man har honom på hanteringbordet och matar med persilija(torkad) biter han min hand istället för persilijan som han älskar när han får äta det i sin bur.
Vill inte ha några påhopp bara hjälp hur jag ska träna bort det här beetendet….
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Aggresivitet är inte normalt vid dräktighet heller (ville bara säga det), men vissa beteende kan vissa honor få som nästan är som det.
Hanen jag hade, Dumle, bet förra ägaren men jag tog hand om honom, kastrerade honom och efter det försökte han inte bita oss en enda gång. Kanske testa att kastrera om han inte är det? Kollat så att han inte har ont?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Okej, Tänkte bara att vissa honor blir aggressiva vid dräktigheten men kanske hade fel ..
Hur menar du att han skulle ha ont, liksom vart ?
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
#2 Läs vad jag skrev 😉
Skrev att han kan ha ont. Ja han kan ju ha ont i magen, rygg eller ja lite vartstanns på kroppen och att det är därför han har sånt beteende också
#3 Jaha, kanske borde ta honom till vetrinären för en koll isf :/
#4 Skadar inte. Hur gammal är kaninen?
Något som har ändrats? Hur bor kaninen?
Sällan en kanin är aggressiv, snarare osäker. Men det första du bör göra är att klura ut varför han beter sig som han gör. Innan dess är det svårt att påbörja något arbete med kaninen eftersom du måste hitta vart felet ligger.
Akkio var rätt sådan, alltså revirbenägen. Han var bara så på ställen han revirmarkerat, bajsat eller som han tänkte Det här är mitt.
Efter han blev könsmogen startade det och då var det en jobbig tid men jag är envis. Hittade en lösning att han måste vara på sitthyllan innan mattid och utanför buren om den skulle rensas.
Sen var det bara jag som kunde röra där, ta hans bajslåda och matskål.
Han skvätte en del och kastrerades, efter kastreringen lugnade han ner sig väldigt mycket och nu är han även äldre och har mognat i sig själv.
Nu har vi en gemensamt tillit till varandra. Vi gör saker på varandras villkor och det är något man arbetat till fast Akkio tror självklart att alla vet lika mycket om honom som jag gör.
Men om detta är ett plötsligt beteende är det konstigt. Dvs om kaninen är 2 år och helt plötsligt börjar med det.
//Joanna
Hej!
Blev nyfiken på frågeställningen om HUR MAN TRÄNAR BORT beteendet.
Är i situationen att jag överväger att ta över en hona på dryga ett år som är en blandning av lejonkanin och dvv. Det visade sig att hon stått i en utebur sedan de köpt henne och tagit in henne för dryga 2 veckor sen. Har en kastrerad hane sedan tidigare så tanken är att de ska ha sällskap av varandra.
Besökte henne i helgen och hon hoppade fram och slog med framtassarna på min hand då jag la in broccoli i hennes bur/skål…Hon beteende sig tydligen som hon brukar göra när barnen skulle hantera henne med mat och allt. De vill därför inte ha kvar den…Men eftersom jag inte är van kaninmänniska vet jag inte riktigt hur jag ev ska förfara. Överväger att istället ta en dvv hona av yngre sort.
Några reflektioner?
Mvh
Sussi
#8 Tycker att om du inte är kaninvan och inte känner dig beredd på att det kan bli besvikelser. Att inte skaffa den kaninen, utan en kaninunge som du lär dig hur den beter sig, sen så kanske den också gör så när den blir könsmogen men det beror helt på
//Joanna
#5 Ca 7 ½ Månad
#6 Tack, Ska försöka med det
#7 Föstår inte hur du menar, Att han skulle sitta på sitthyllan innan matdags …. ( Ja är knäpp i know 🤪)
Jag har en bräda till vänster i buren och där har jag lärt honom att sitta på innan matdags, maten är inte nere fören han är där.
Först i början fick jag hålla kvar honom med på brädan med vänster hand och la ner matskålen med andra så han förstog att det var så han skulle göra för att få mat. Släppte när han slutade att trycka sig framåt.
Annars kan man mata genom att öppna lilla luckan och visa maten och när kaninen småäter ställa sakta ner matskålen, det funkar också :)
//Joanna
#11 Tack Nu förstod jag bättre, Han bor i en klumig bur just nu men om någon dag kommer jag ha en bur som passar perfekt för den träningen.
Tack tack tack!
#12 Det är lugnt 🙂 Hade själv människor som stöttade mig och hittade information när det hände mig! Dock hittade jag inget som funkade för honom och då improviserade jag så jag vill gärna dela med mig av det 😃
//Joanna
#13 Fick du blommorna förresten 😉🙂
#14 Ja! De var jättegulligt 😃❤️ Aldrig fått blommor från nån här förut 😉
//Joanna
#15 Som tack för hjälpen ❤️