Är JR Farm smaskigt?
Jag funderar på att köpa hem lite JR Farm Grainless Complete att ha som godis, min tanke är att det är ganska energisnålt och dessutom fyllt med nyttigheter så man kan ge ganska mycket av det utan att det är nån fara. Jag är inte så sugen på att köpa lösa örter eftersom det blir så skräpigt, det tilltalar mig att det är pellets.
Men, det vore ganska meningslöst med godis som inte är gott, så jag tänkte fråga här om någon provat detta foder och vad era kaniner i såna fall tyckte om det? Eller om någon har tips? på nåt annat energisnålt och nyttigt godis i pelletsform (eller någon annan sorts bitar)? Helst soja- och spannmålsfritt!
Jag slänger in en bild på min sötplutt för att pynta tråden lite :)
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Min kompis (tussen12 på kif) hade det och det var uppskattat. Jag köpte persiljepellets på gnagarboden. 100% pressad persilja. 2 av 3 kaniner tycker de är smaskens 😉
Hälsningar,
Ninni :-)
#1 Ah, den har jag inte sett förut! Men den är dyrare än JR Farm, och mindre artrikedom = mindre variation på nyttiga ämnen. Men tack för tipset :)
#2 Jo den har jag haft också och kaninerna gillar den men den är dels dyrare och så är det ganska mycket socker i morötterna som jag helst undviker.
Tycker du örter är smuligt är nog JR farm inget för dig, tror säcken på 15 kg jag köpte hade 1-2 kg "damm" i botten, tyvärr. Tog ett tag innan jag fick alla att äta det, dvärgvädurarna och jätten äter/åt allt som man ger/gav dem, men den sista ratade det bra länge.
#4 Hmm, det var just det jag var rädd för. Jag tänkte iofs inte köpa en så stor säck så jag tror det blir mindre smuligt, em just att de skulle rata det.
#5 Ja, kan hända är det bättre i mindre säck. Annars tyckte kaninerna det var gott att jag blandade i lite vatten i dammet och gjorde "gröt" av det😉
min kanin äter jr farm grainless complete och hon älskar det :)
Jag kan rekommendera "Cuni Nature" från Versele-Laga om man vill ge sin kanin något riktigt gott. Min kanin älskar detta foder men man bör självfallet inte ge för mycket av "kaninblandningar". Då är ju "Cuni Complete" pellets nyttigare, men tyvärr inte lika omtyckt.
jag köpte små färgade pinnar på djuraffären i lösvikt som alla mina kaniner älskar men dom är inte direkt nyttiga på något sätt men dom är omtyckta :)

Mina käkar detta som pellets blandat med Edel och Putte får även blandat med Leimpe
#10 Vad tycker kaninerna om det?

Alla mina äter upp det i alla fall! ;)
Min får Jr Farm och tycker nu om det, men i början ratade han det i vecka innan han gav upp, han är dessutom världens matmonster. Jag köper den lilla påsen med 1,3 kilo tror jag det är i och det är inga smulor i den.
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se