Flytta in utekanin nu?
Jag har fyra kaniner som bor ute tillsammans, en vuxen hona och hennes två ungar (honor) på 12 veckor, och en kastrerad hane på 3 år (han är inte pappa till ungarna). Det fungerar bra.
Jag har också en ung hona som jag inte haft så länge, som bor inomhus. Det känns som att hon är ensam om dagarna, så jag har funderat på en kaninvän till henne.
Var hos en uppfödare i helgen, som hjälpte mig att klippa klorna på henne (hon är väldigt rädd för kloklippning, så jag kan inte göra det själv), och tog upp detta om att jag funderade på att skaffa en kaninkompis till henne, innan hon blir för gammal.
Uppfödaren menade på att jag utan problem kan ta en av mina utehonor i samma ålder och vänja vid att bo inomhus, genom att låta henne flytta till garaget först, och sen källaren osv.
Eller så kunde jag köpa en av deras utekaniner, det var inga problem…
Jag bor i Halland och det är mellan -2 och -7 grader här för tillfället. Är det verkligen lämpligt att flytta in utekaniner nu, även om man gör det succesivt?
Jag har ingen erfarenhet av det, mina utekaniner har alltid bott ute, och den nyaste honan har alltid bott inne…
Ja, man kan göra så som uppfödaren föreslog. Men jag vet inte riktigt hur pass lång tid kaninen behöver bo i garage innan den kan flytta till källaren, och hur lång tid den måste bo i källaren innan den kan flytta in i huset. Jag själv hade nog väntat till våren.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag vet inte heller hur lång tid det rör sig om, dumma jag glömde fråga det…
Fast i vår är tyvärr alldeles för sent..
Min hona är 12 veckor nu, och det är egentligen för sent redan det för att sammanföra henne med en annan hona .
#2 Klart det inte är för sent! Varken nu eller i vår. Annars kan du ju sammanföra henne med en kastrerad hane.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Fast honor ska ju inte vara äldre än 10 veckor helst, innan man sammanför dem…
#4 Man kan sätta ihop honor vid vilken ålder som helst. Fast man kan behöva hålla lite mer koll när de blir äldre och får mer revirtänkande och så. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Hur gammal är hon?
#6 12 veckor, som sagt.
Teddytassen säger att honor inte bör vara äldre än 10 veckor när de släpps ihop.
Kastrerad hane är tyvärr svårt att få tag på.
Jag tog precis in en utekanin och gjorde honom till innekanin. Inga större problem. Se till att det finns vatten att dricka så är det lugnt. Har gjort det innan också vid exvis sjukdom hos kaniner, och aldrig varit med om några problem. De är lite lugnare första dagarna, sen börjar de fälla av sig pälsen och så är allt som vanligt.
Värre att göra tvärtom ;)
Ok, tack för svar! Då kanske jag kan flytta in min hona då..
Nåt mer man bör tänka på, förutom vatten då, men har de ju alltid tillgång till.
Jag flyttade in mitt senaste tillskott för nästan tre veckor sedan. Samma temperaturskillnader som du haft, han fick först vara i 12-gradigt uppvärmt stall innan han kom till mig (20 grader). Han drack massor med vatten i början, men inga bekymmer utöver det. Lugnade ner sig på ett par dar med vattendrickandet och dricker nu normala mängder.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Man kan frysa petflaskor med vatten och ha i buren. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Tack så jättemycket!