Hjälp!? Inavel?
Hej, precis som rubriken säger så behöver jag hjälp! jag har 3 kaniner 1 hane och 2 honor i samma rum under samma tak, jag har dom i en ladgård på övrevåningen, jag har för ungefär en månad sedan flyttade jag min hane breve ena honan så nu står de på rad hanen längst bort! och nu när jag flyttade honom fick han ju ett störe utrymme men iallafall så idag när jag skulle gå till kaninerna så var han inte i hans bur! utan han var i en av honornas burar och han hållde på att para sig med henne och hon låg bara där helt stilla och sedan lyfte jag tillbacks honom till sin bur och då sprang honan pch gömmde sig och när jag gick ditt mora hon.
Jag tror han varit hos henne länge för hans mat i hans bur var kvar och han var hungrig och törstig och hon hade ju ätit upp hennes mat och jag tror han varit där sen inatt någon gång. men iallafall!
Jag köpte både honan och hanen av samma uppfödare sammtidigt och hanen var 3 månader när jag köpte honom och honan 8 veckor och vad jag förstod av uppfödaren så var dom syskon! dom var inte födda av samma kull men av samma föräldrar! :S blir det inavel då?
Vad händer isåfall? om det är inavel? :/ har hört att ungarna kan födas utan ett ben också men..?
Kaniner är rätt tåliga för inavel, dvs de lär inte födas utan ett ben. Ja är det en syskonparning eller PARNING inom släkt på något sätt hadlar det om inavel.
Om jag hade varit du hade jag säkrat burarna bättre för att undvika fler liknande parningar eller rymlingar.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Hände mig, ungarna var friska och krya i rätt storlek också. Så det är nog ingen fara första gången då kaniner är som #1 säger är kaniner rätt tåliga för inavel.
Ja, det är inavel då det är släkt. Jag tror inte att det blir någon fara för/om det blir några ungar. :)
Här är min lilla pojke, han är en unge från inaveln som vi hade, frisk och kry som han syskon också blev.
inavel första gången ökar bara risken för ärftliga sjukdomar (vilket ju är ganska logiskt) börja man avla ungarna till de inavlade ungarna eller liknande så börjar däremot riskerna bli betydligt högre. (och ja det är inavel)
Du får helt enkelt säkra burarna, fixa bolåda till honan ifall hon får ungar (det blir inte alltid ungar bara för att dom parat sig, honan kan tex vara för ung), läs på om att ha kaninungar och när du ska sälja ungarna så var väldigt tydlig om att föräldrarna var syskon (du skulle ju tex kunna undvika att samma sak händer igen genom att inte sälja ungar som "par")
l'm back
Tack, för svar :)
Jo! jag säkrade burarna idag, jo jag ska fixa en bolåda åt honan. :)
Tack!🙂 nu är jag inte lika orolig längre !
Föler
Följer också