Förvirrad (snabb hjälp gärna)
I augusti köpte jag Damien från en zoobutik, de sa att han var en pojke. Han var då 3 månader gammal ca. Vilket betyder att han idag borde vara 8 månader gammal och könsmogen, eller har jag fel? De sa att han var en pojke. Könet spelade mig mindre roll eftersom min tanke inte var att ha fler kaniner eller att avla. Precis innan jul när jag klippte "hans" klor(han ligger alltid på rygg i mitt knä då) kom jag att tänka på att han inte har någon pung ju. Inte heller har jag känt någon doft från hans urin som jag tidigare känt med de hanar jag haft. Jag tog mig en extra titt, han hade helt klart inga testiklar och inte heller kunde jag se någon penis. Han såg helt enkelt ut som en tjej och det kunde ju också förklara varför han var så liten, om jag jämnförde med de hanar jag haft av samma ras. Liten i kroppen och ett väldigt litet huvud. Jag drog slutsatsen att han var en tjej, att de tagit fel i affären. Damien fick hon nu fortsätta heta eftersom hon lyssnade så bra på namnet. Hon är väldigt sällskaplig och jag undersökte nu möjligheterna att ta hem en kastrerad hane som sällskap till henne. Sagt och gjort, igår kom Elvis hem till oss. Några av er kanske har läst min tråd. I vilket fall gick ihopsättningen bra. Det enda som egentligen hände var att hon red på honom. Efter några timmar lösa låg de tätt ihop i buren och putsade varandra. Allt har även gått jätte fint idag. Vid några enstaka tillfällen har hon ridit på honom men mestadels av tiden är de väldigt kärleksfulla och vänliga mot varandra. Ligger alltid tätt ihop och de tvättar varandra. Så nu någon timme sedan var de ute och hoppade som de alltid får göra om kvällen. Vid det tillfället jag skulle ta in de igen red Damien(honan) på Elvis och jag lyfte upp henne. Såg då att något, likt en penis stack ut från könsöppningen. Tog mig en titt igen, inga kulor och "penisen" såg jag inte mer än precis när jag lyfte upp henne. Min fråga är, tror ni min kanin är en hane? Om ja, då sitter jag här med två hanar, en okastrerad och en kastrerad. Vad bör jag göra? Sära på de? :/
Lägg upp en bild på hens kön så kan vi försöka hjälpa dig könsbestämma. Du kollar könet genom att trycka uppåt och innåt försiktigt över könet och under analen.
Är det två hanar du sitter med hade jag särat på dom. Ridandet som fortsätter är inte ett bra tecken när det gäller två hanar. Det är ett sätt att dominera.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Det är det jag gjort när jag vart osäker där innan jul men ingen penis "kom ut". Har även kollat vid flera tillfällen. Ska försöka få till en bild nu på direkten! Tack!
Bild behövs inte ens en gång.. Nu när jag skulle få till ett kort kände jag två, om en väldigt små kulor. Är kaniner som hundar tro att kulorna inte alltid trillar ner i påsarna? Nu sitter de och tvättar varandra.. Ska göra iordning den andra buren och sära på de. En följdfråga. Om jag kastrerar min (nu åter igen) hane, finns möjligheterna för de då att bo ihop? Eller är de kört att ha de tillsammans?
#3 Möjligheten finns ja, men den är mindre ju äldre hanarna är vid kastrering. De ska helst kastreras så snart bollarna är nere om chanserna ska vara riktigt bra att de går ihop. Men går de ihop så brukar hanar vara stabilare par än hona-hona eller hona-hane eftersom ingen av dem har revirbeteende eller vill slåss om några honor eller liknande🙂
#3 Kaniner kan dra upp kulorna vid rädsla eller om dom känner sig osäkra. Kanske har han kännt sig lite osäker när du kollat honom. Hade en hane jag inte hitta kulorna på första gången jag kollade men andra gången var dom där.
Det KAN gå, men det kan också gå åt skogen. Kastrera och prova sakta om det går. Men bra att du särar på dom nu för att han ständigt rider på den andra är inte ett bra tecken.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#4 tack för ditt svar. Anses en hane som min på då 8 månader som ung? Eller är han troligen redan för gammal och att revirbeteendet är så pass invant? Det är alltid värt ett försök för bollarna har han ingen "användning" för eftersom han garanterat inte ska gå i Avel. Sen är såklart en operation alltid en operation som innebär en risk. Vill verkligen försöka för han verkar helt klart gilla sällskapet och de är så fina med varandra, pysslar om osv.
#5 tack för svar! Då är det väl troligen det han gjort när jag tittat för innan jag bestämde att ta hem Elvis tittade jag flera gånger för att verkligen vara på den säkra sidan. Så det kan gå.. Som jag skrev här i tidigare inlägg vill jag verkligen försöka så ska följa rådet att testa mig fram försiktigt. De får hållas avskilt nu och imorgon blir det att ringa veterinären för att boka tid för kastrering.
#6 Kan vara för gammal ja, men det är lite gambling, man vet inte förrän man testat ungefär. Hört om flera år gamla hanar som kastrerats och gått ihop utan problem, så slumpen avgör lite grann också.
Kastrera och testa, det kan mycket väl gå bra att ha dem tillsammans. Utomlands är det inte alls ovanligt att ha kastrerade hanar tillsammans.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Jag har haft en 4 år gammal okastrerad hane med en 3 år gammal kastrerad hane som aldrig bråkade - dock bodde de inte ihop för jag vågade inte. Men ena hanen gick lös och var alltid intill den andra hanen i hagen och ibland rymde de in till varandra och det var aldrig några tecken på bråk, inga pälstussar INGENTING. :) Har en kompis som hade två kastrerade hanar ihop helt utan problem. Men jag har haft två okastrerade som slogs som satan. (Jag vågar inte längre). Hur som helst vill du prova ha dom ihop så ska de ha en stor bur och helst under uppsyn första tiden. Prova kastrera och låt de träffas under uppsyn tills hans hormoner har åkt ur kroppen :) Det finns hanar som inte får kulorna på plats och då får veterinär öppna buken. Precis som på hundar. Haft en hane som bara lade en kula så veterinären öppna upp och tog bort den andra vid kastrering :) haft en hane som inge lade sina kulor för än han bar över ett år gammal också. Det sägs att chinchilla hanar inte ska bo ihop, precis som kanin hanar men jag har tre chinchillor tillsammans utan problem :) alla hanar som inte är kastrerad. de tjafsar ibland (typ låter konstigt och tar upp tassarna mot varandra och "fightas" haha) men bits inte