Hantera kaninungar
Hej! Jag ska ha en kull kaninungar med min jätte fina kaninhona. Jag har läst på mycket om allt så det ska nog gå bra! Men, jag undrar bara om hur man får kaninungarna så tama som möjligt. Vet att man inte ska hålla på med de (eller kolla om de är dö födda) innan de kommit ut ur sin bolåda. Men annars sen hur ska man göra? Hålla på med de så mycket som möjligt? Eller blir det för mycket? Är det någon som har några tips? om hur man får de så där jätte snälla,gulliga och tama?
Jag håller inte på med kaniner och det är flera år sedan jag lade ner min uppfödning men när jag hade en kull spenderade jag en massa tid tillsammans med honan (och självklart ungarna med). Är honan tam har jag aldrig haft problem med aggressiva eller tillbakadragna ungar. Spendera massa tid, mys med dom när dom blir äldre. Bara positiva grejer så kommer de ty sig till dig så småningom.
Hur är föräldrarna? Så länge du tar ungar på föräldrar med bra temperament så är det inte så svårt att få ungarna tama. Du märker själv på honan när du får börja hålla på med ungarna. Vissa får inte ens peta på ungarna för att se så att alla lever medan andra kan hålla på med dem från dagen de föddes. Jag har tagit kullar på tre honor varav alla gick med på daglig hantering från första dagen. Den första veckan var det ju mest bara att kolla så att ungarna levde, växte och såg ut att må bra. För varje dag som gick så höll jag på med dem mera. När alla öppnat ögonen fick de komma utanför buren i några minuter. Vid tre veckors ålder hade de för vana att få vara ute och skutta stora delar av dagen.
Så fort de fick börja vara ute i Hage på riktigt (då ögonen var öppna, pälsen tillräckligt lång och de kunde gå ordentligt) så spenderade jag mestadels av mina lediga stunder i hagen hos dem. Jag gillar att fota så jag satt oftast och fotade och filmade dem. Ibland låg jag ner och läste en bok, ibland käkade jag middag ute hos dem. Ungarna fick själva komma till mig ifall de ville kela vilket de gjorde i princip hela tiden. Bara att jag var hos dem gav dem trygghet och förtroende för mig.
Så tar du en kull, se till så att både mamman och pappan har bra temperament, (ta inte bara för att du vill föra vidare din kanins utseende) och ha dem ute varje dag från att är tillräckligt utvecklade och ifall mamman tillåter. Svårt är det inte i alla fall ;)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Är honan tam och social - kommer fram osv ja då tar ungarna ofta efter. Vissa kan vara blyga och gömma sig till en början men tillslut lär de sig att det ofta finns något gott när matte kommer och så kommer de fram som tokig (jag ger nästan alltid mat när jag är dit) hehe :) Jag lyfter, kollar kön, vänder de upp och ner redan när de börjar gå ut ur boet. Men jag har haft kullar som jag knappt hållt på med alls! Och de har ändå varit så där gosig och lugn när de blivit äldre. Det beror mkt på föräldrar/temperament och ras :) Jag lyfter alla ungar varje dag två gånger om dagen när de är ca 5 veckor, in och ut ur hagen (de får komma ut och äta gräs / när det är sommar). Var LÄNGE SEDAN jag hade sprattliga kaninungar som verkade "nervös/skygg" (förutom om man håller dom fel/nybörjare osv och ibland kunde de hoppa ut ur handen på en det är väl det enda) Men nja kan inte påstå att jag håller på så mkt med dom annars. Mest när jag fotar dom och så det vardagliga - mata kanske klappa lite på någon av dom och in/ut ur bur och Hage.