hur länge ska man vänta?
hej, om man har en kanin precis har blivit av med sina ungar, hur länge kan man vänta tills man kan para om kaninen?
Blivit av med hur? Sålda eller att de dog som små typ?
Beror sig helt på honans kondition, ålder och hur stor förra kullen var.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#1 Precis blivit sålda
#2 Hon har ganska bra kondition, hon är 8 månader och det var 7 i kullen.
Jag hade väntat till våren/sommaren, så att hon får vila upp sig, speciellt när hon är så ung. Alltså fick hon vid 6 månaders ålder, tidigt för första kull :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Det var tyvärr en tjuvparning, men hon klarade födseln och skötte ungarna väldigt bra trots sin ålder. Går det bra att vänta och para henne vid maj igen?
#5 Ja det går bra, jag hade väntat till dess i alla fall 🙂 Så hinner hon vila upp sig ordentligt och så. Men var det inte hon som var dålig nu?
#6 Menar du den som inte åt, eller vem menar du? Nej hon är inte dålig 🙂 Men tack, då vet jag hur länge jag ska vänta.
#7 Ja var det inte du eller har jag blandat ihop? 🙂
#8 Jag har en kanin som inte åt, men han är bra nu :) Åkte med honom till veterinären.
Med tanke på att honan var ganska ung och fortfarande är ganska ung, samt att det var en stor kull hon hade, så borde du vänta med och para tills juni i alla fall. Hon behöver få vila upp sig och du har fortfarande många år kvar med henne och chans till fler kullar, man behöver inte hasta fram kullar. Ge honan chans att vila upp sig och återhämta sig. 🙂
#10 Ja, jag borde egentligen vänta till Juni. Men det är det att jag vill kunna ha ungarna ute, och ha de hela sommaren hos mig. Men om jag parar henne i juni så föder hon inte förens juli, och då är sommaren slut om en månad. Och jag måste ta in kaninerna i sluten på augusti då. Och jag ska förhoppningsvis behålla en eller 2 av ungarna också, så jag vill att hon ska få ungar så snart som möjligt igen. Tanken var ju att behålla en hona i kullen som hon hade, men det var bara 1 tjej i kullen, och henne fastnade jag inte alls för som jag gjorde med de andra. Så det är därför jag vill para om henne igen. Och sen är det så att jag ska kastrera en hane som hon ska bo ihop med, och han ska bli kastrerad i sommar, och sen måste hon blivit av med ungarna i augusti när de ska bo tsm.
Krångligt förklarat kanske.
Jaha, jag förstår. Men avvakta till maj i alla fall och se om honan kan klara av en kull till. :)
#11 Kastrera i så fall innan sommaren då infektionsrisker mm är högre under sommaren pga värmen.