Vitakraft, bra eller dåligt?
Hö och pellets, alltså.
Någon som har en uppfattning?
Mina kaniner älskar det, men de älskar å andra sidan alla pelletssorter. Hö från Dogman är de inte lika glada i, även om det slinker ner. Men pellets från Dogman är mums, tyvärr innehåller det socker, så försöker undvika det.
Vitakrafs pellets är inget vidare. Inget bra innehåll, dessutom relativt dyrt. Höet har jag bara haft en gång när det var kris, och aldrig igen för min egna del. Det dammade, smulade mm. Blir dyrt kilopris och sällan hö i matbutiker är bra, då bland annat dogman (gäller både pellets och hö)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag köpte Vitakraft på Gekås, så det blev billigt, men vill ju ge det som är bra, och samtidigt prisvärt.
Dogman köper jag bara vid kris, när allt är slut och inget är öppet…
Vad ger du dina kaniner?
#2 Jag ger cuni re-balance blandat med svenska foder. Svenskafoderutblandningen är främst för de kaniner som behöver lite extra fett vintertid. Så ger inget toppfoder, utan mer medel.
Funderar på att byta men inte funnit något direkt bra foder som finns i minst 15kg säckar 😕
Ok! Vad ger du för hö?
#4 Från bonde 🙂 Någotmellanting mellan fint och grovt
Jag brukar köpa från bonde också, men nu har de inte haft hö på ett bra tag, så har fått köpa i djuraffärer och mataffärer istället.
Det känns som att den största skillnaden på pellets är priset, egentligen.
Har gett mina kaniner pellets för 15 kr/kg, och för 100 kr/kg, och de mår precis lika bra oavsett…
Alltså, nu kommer jag säkert få smäll på fingrarna men jag tycker inte att pelletssorten spelar så stor roll eftersom det utgör en sån liten del av allt det som kaninen faktiskt äter. Sålänge man inte ger t.ex 4dl pellets om dagen till en dvv vilket nog ingen människa gör egentligen så tycker jag att det är struntsumma, sålänge man ser på kaninerna att dom mår bra och håller bra hull så tycker jag inte man ska byta bara för att andra tycker att det är ett kasst märke, det utgör som sagt så liten del av kosten. Min förra kanin fick både gnagarblandning och dogmans pellets i perioder innan jag blev medlem här och alla dissade det totalt. Men han mådde utmärkt och blev 10år gammal trots "skitmat"
Rekommenderar ingenting av det. Pelletsen är inge vidare, jag köper hellre lite dyrare mat som jag inte behöver ge lika mycket utav men som innehåller rätt mängder av fiber och protein t.ex.
Höet köper jag enbart i nödfall men egentligen kan jag strunta i det då kaninerna knappt äter av det. Själv mår jag dåligt av att ens tänka tanken på att ge det. Ibland kan man få hö som luktar och ser gott ut men oftast är det väldigt dammigt, söndersoppat, fel färg osv.. Man kan få sååååå mycket bättre hö till mycket bättre priser! 1 liter för 30 kronor är ju inte rimligt när man kan få flera kilo för samma pris men av bättre kvalitet ;)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#7 Nja stämmer inte riktigt, innehållet brukar skilja en del, med fetthalt, fiber mm.
Hmm ja då rekommenderar jag hellre hö från vissa djuraffärer än de i matbutikerna, får som sagt de i matbutikerna är inte bra, varken näring eller annat. Så om du inte hittar från bonde, rekommenderar jag från någon vettig djuraffär 🙂
#8 Ja visst kan de bli gamla ändå, men det betyder inte att det är lämpligt att ge det, eftersom dessutom pelletsen är som tillskott för att komplettera är det ju viktigt att kompletteringen inte är skit, då fyller det inte direkt någon funktion.
Fast höet de har i djuraffären här är samma som på Ica. Lite billigare på Ica bara.
Ska förbi bonden i morgon igen, annars letar jag ny bonde 🙂
#11 Hmm ok för många djuraffärer brukar ha egenpaketerat hö (kollar dock sällan på sånt).
Ja gör det, tror det är betydligt bättre, just eftersom höet som säljs i matbutikerna inte direkt är av bra kvalité :)
#12 Kanske det, men den jag brukar gå till har Vitakraft. Kanske de packar eget också, det har jag inte tänkt på.