Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1834 ggr
Angeln--89
1

Färg fråga Havanna

Jag har 2 kullar, hanen till båda kullarna är Beige med e: Havanna och u: Havanna. Honorna är ena Isabella med e: Isabella och u: Havanna och andra honan Madagaskar med e: Isabella och u: Havanna.

Ungarna till dessa som jag hoppats på skulle bli någon havanna blev

Madagaskar honan: 2 beige, 1 madagaskar och en isabella

Isabella honan: 4 Isabella och 3 Beige

Så min fråga är måste den ena föräldern vara havanna för att ungarna ska kunna bli det?

zezagena
0

Båda honorna bär ju brunt så då kan det bli ungar i havana med hane brun/bärare men slumpen avgör 😉Fina färger, beige en drömfärg o så ovanlig 👍

devilsdaughter
0

Håller med! Vilka fina färger du fått!

Angeln--89
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så ena föräldern måste inte vara havanna?
Bild på pappan

zezagena
0

Så läcker 😃 havana abs möjlig men då föräldrar beige (blå+brun+gul) och isabella ( gul+blå) alt madagaskar ( gul), gör att dessa färgerna lättare dyker upp trol..  Kanske nästa gång 😉

Jag fick ex nu i kull e: viltgrå u: kanel en havana ( 2 st i kullen)

proxima
0

Eftersom pappan är beige = gul+brun+blå+enfärg

och hona 1 är madagascar = gul+enfärg

och hona 2 är isabella = gul+blå+enfärg

så kan ungarna alltså bara bli gula färger. Gult+gult=alltid gult!

Det är därför du bara har fått gula färger :) 

Beige hane AA bb cc dd gg +
Madagascar (m. anlag för brunt och blått) hona AA bb Cc Dd gg
= madagascar, kanel, isabella och beige är möjliga färger

Beige hane AA bb cc dd gg +
Isabella (m. anlag för brunt) hona AA bb Cc dd gg
= isabella och beige är möjliga färger

För att få havana efter den beiga hanen bör du alltså använda en hona som inte är blå eller gul, för då får du bara blå eller gula färger. Bäst är en havana eller viltbrun, annars funkar även svart eller viltgrå med brunanlag :)

zezagena
0

TS  hoppas jag inte förstör din tråd nu

#5   aha 🙂samma med brun+ brun? en egern ( blå+brun) och viltbrun,  ger det bara bruna färger..? - havana, egern/lux, viltbrun o inte blå ens om den viltbruna bär på blått..

proxima
0

#6 Precis! :)

Brun+brun= alltid bruna färger
blå+blå=alltid blå färger

I ditt exempel, egern+viltbrun blir alla ungar någon variant av brunt. Om den viltbruna bär på blått kan det alltså bli ungar som är blå+brun dvs egern eller lux också :)

Det gäller alla färger! Två gula kaniner ger alltid gula avkommer, två blåa ger alltid blått och två bruna ger alltid brunt. Sen finns det ju massor med gula färger tex isabella=blå+gul, kanel=gul+brun - men både isabella och kanel är gula färger :)

zezagena
0

Toppen  👍 Tack för ditt färgkunnande 😉 en beige gul alltså, gult dominant över blå o brun?

Angeln--89
0

Du skrev Brun+brun= alltid bruna färger
Men beige räknas väl som gul?
I kullen han föddes va (där mamman och pappan va havanna) blev alla hans syskon havanna förutom han som blev Beige

proxima
0

Beige är en gul OCH brun OCH blå färg så den är alltså tre recessiva färger kombinerade. Om två havanor får en beige avkomma så innebör det bara att bådfa föräldrarna bär anlag för gult och blått. Förklarar jag så att du förstår då? :)

zezagena
0

Lyckträff få 3 recessiva färger kombinerade = beige 😃

Angeln--89
0

#10 Ah, Tack så jätte mycket, du förklarar jätte bra :)