Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 383 ggr
Delilah81
0

Går det att få henne tam?

Jag tyckte 6 st kaniner var tillräckligt, men så blev det som det blev…

En väninna skaffade en kanin till sin dotter, och det visade sig att min väninna blev våldsamt allergisk, antingen mot höet eller själva kaninen.     Mina kaniner bor ute allihop, så hon har aldrig känt av dem…

Hon var tvungen att göra sig av med kaninen omgående, och jag tog den, är själv allergisk mot timotej, men tanken var att sälja henne vidare, eller i värsta fall flytta ut henne i vår…

Kaninen är en bedårande liten japantecknad vädurshona på 12 veckor, tyvärr köpt i en djuraffär.    Hon är inte alls lätt att ha att göra med, sprattlar och nafsas när man tar upp henne, om man ens lyckas fånga in henne.

Tänkte sälja henne vidare, då jag har nog med otama kaniner (har två vuxna omplaceringar, som fortfarande är misstänksamma och avvaktande),  och så har jag ju mina ungar som är födda här, som är helt orädda och klättrar på en… 

Men jag undrar om det inte går att få henne tam, trots allt?  Hon är ju bara 12 veckor, och bor inomhus i köket, så hon har ju förutsättningarna?    Men hur bär man sig åt?

Delilah81
0

Förtydligar att hon är inte aggressiv, hon nafsas ytterst löst, som för att säga: "släpp mig!"     Hon har aldrig visat några aggressiva tendenser, utan hon tycker inte om att bli upplyft och hanterad, helt enkelt…

CurreKanin
0

Du har ju erfarenhet själv, men….

Tam jodå, men det kanske tar mycket tid. Gilla att bli upplyft och hanterad  - inte alls säkert. Det är ju faktiskt två olika saker.

Min erfarenhet är också att egna ungar är bäst ur det här perspektivet. Men en av dem är höjdrädd….

Delilah81
0

Jag tycker ändå det går lite bättre att lyfta henne nu, än tidigare.  Men om någon annan håller henne, så sprattlar hon sig och hoppar ner på golvet, hur högt det än är.  Alltså är det ingen bra idé att stå upp och hålla henne, utan man får sitta ner så hon inte skadar sig när hon kastar sig ur famnen..

Hon kan sitta stilla i min famn korta stunder, och hon "knastrar" med tänderna när jag klappar henne på öronen.    Men efter en kort stund börjar hon nafsas och sprattla, och vill inte längre.

Men hon är trots allt bara unge än, så jag har nog bestämt mig för att ge henne en chans, trots allergi.