Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1498 ggr
tranbär
0

Ta kull utan att spara

Vad tycker ni om att ta kullar utan att spara ungar ur kullarna? 

Och tycker ni det är mer "acceptabelt" om det är en större uppfödare?

Bara lite funderingar jag har :)

Anoki
6

Är man uppfödare, det vill säga tar en del kullar, så ja då anser jag det vara ok. Men då ska man från början ta kullen för att man gå in med inställningen att det kommer komma minst en unge som man vill spara.  Men i vissa kullar är det inte alltid så, och då sparar man ju inte en unge bara för sakens skull, utan ungen man ska spara ska nå upp till de kriterier man har satt.

RebeccaG
3

Håller med syrran( #1 ) Ibland blir det inte som man tänkt sig helt enkelt. 

Men Att ta en kull med syftet att sälja av allihopa? 
Det är inte okej enligt mig.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Guldvingens]
2

#2 Enligt lag så är det syftet inte godkänt heller om man inte driver ett företag ;) ska man hobbyavla så ska syftet vara att spara avkomma/avkommor ur de kullar man planerar.

RebeccaG
0

#2 I know, men det förekommer ändå allt för ofta😉

Alla vet ju tyvärr inte vilka regler som gäller i samband med avel😂

| Youtube

Henni-Chan
6

Att ta kullar är speciellt och att få följa en unges uppväxt är näst intill magiskt om ni frågar mig Hjärta

När jag avlar tänker jag alltid att det ska vara kombinationer som jag kan tänka mig att spara ungar från. Syftet/baktanken med kullen kan skilja sig men jag utgår alltid från mina grundprinciper vad gäller Avel.

Men ibland blir inte alltid verkligheten som man tänkt sig och för mig som har begränsad burplats är det inte alltid möjligt att behålla ungar i samtliga kullar. Dock kan jag då tycka att man ska ta sig en tankeställare till hur många kullar man då känner att man ska sätta till världen. Är det lönt att ta 6 kullar per år om man ändå vet att man inte kommer kunna spara någon unge? Eller är det kanske mer lämpligt att enbart ta någon enstaka kull och försöka se till att spara någon för sin vidare Avel.

Att Avel är intressant och att det blir inte alltid som man tänkt sig eller hoppats på, det är något som jag alltid tyckt och vet. Så t.ex. att inte spara en unge ur en kull vars syfte är att ge dig nytt avelsmaterial och ungarna inte lever upp till målet, anser jag inte är fel. Inte heller om det är så att du har flera bra intressen på en kull där ungarna inte "räcker".

Jag kan tänka mig att släppa alla ungarna ur en kull till bra hem även om det är en topp-combo och jag själv skulle tänka mig att spara en.

Hur andra tycker och tänker kan ju jag givetvis inte svara på. Har träffat uppfödare som delar mina tankar och åsikter samtidigt som jag träffat det som inte gör det. Avlar man för projekt är såklart urvalet av sparade djur mycket smalare. De som massproducerar ungar och kullar, har säkert också sina tankar men jag tycker väl inte att det är så speciellt längre om man tar fler kullar än vad man hinner med Skämtar

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

CorneliaAndersson
3

Kan ju vara så att man planerar att spara en unge ur en planerad kull, men så dyker det inte upp en sådan unge. Då kan jag tycka det är helt ok att sälja alla :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

tranbär
1

Men om man t.ex. redan har 4 köpare, skulle ni tycka att det vore ok Att ta en kull utan syftet att spara då?

[RC1393]
1

Nej, jag tycker inte det är okej om man tar kull bara för att sälja. Man ska avla för sin egen skull, oavsett djurart.

Nu blir det ju inte alltid så att man kan spara, t.ex. kan det bli så att man får ungar som inte passar in i ens Avel eller så kan det bli omständigheter för en själv som innebär att man inte kan spara. Pang bom kan man bli väldigt sjuk eller något annat.

#7 Nej, det är fel både för mig och lagmässigt.

Ljusta
3

Man gör som man vill om man vill spara alla, spara någon eller ingen. Det finns inte inskrivet i någon lag att man måste avla i syfte att behålla ungar. Sånt bestämmer man själv. Viktigast är ju att ha en plan B om man inte får en enda såld.

Och jo, man får avla i syfte att sälja alla ungar så länge verksamheten inte är yrkesmässig och det är den inte för de flesta av oss. Källa: Klicka!

Dock så måste man skatta för allt överskott som blir i en hobbyverksamhet, dvs alla inkomster man får i sin kaningård under ett år. Man får även dra av alla utgifter man haft och troligtvis så ser man då att det inte blir något överskott till slut, speciellt inte för oss som avlar för utställning och har utgifter för att ta oss dit, anmälningsavgifter, registrering osv. Men jag kan tänka mig att keluppfödare som massproducerar kaniner nog kan få överskott som de borde skatta för…

Ljustadalens kaningård

NinaS
2

Jag personligen tar inte kull om jag inte tänkt behålla någon själv. Det gäller oavsett djurslag.

LIMOUSIN
0

Varför inte? Jag har tagit kullar där jag sålt alla ungarna utan problem :)

RebeccaG
3

#11 Varför tog då kullarna från första början?

| Youtube

tranbär
1

Visste inte det där med lagen, kul att lära sig något nytt :)

Även kul att läsa att det finns olika åsikter :)

zezagena
1

Man gör som man vill o sparar om man behöver. Jag får ju både ej godkända färger o pälsslag i mina kullar då de har anlag för flera färger/pälsar o kan ju inte ha hur många kelkaniner som helst då jag begränsat med plats 😉o vill gärna hålla på med utställning. Är man inställd att ev ej spara vissa tidigt att är det inte svårt sälja om man hittar bra köpare/familjer tycker jag. Ex nu har jag fått kull på 2st ungar o båda är satinrexar vilket ej godkänt för utställnig så båda säljs nog troligtvis.. dock bestämmer jag inget förän ungarna är minst ca 5 v . Ibland fäster man sej ändå 😃

Är tveksam till "kaninfabriker"/ uppfödare som tar mängder av kelkullar/år o säljer 99% av dessa utan koll på defekter o svagheter hos djuren.. behöver jag köpa in ny kanin köper jag från seriös uppfödare som helst föder upp småskaling o har koll på sina linjer så gott det nu går..

Linda1977
0

Jag kommer ta två kullar i vår och tanken är att behålla de bästa för utställning och vidare Avel. //Linda

fossingen
0

Föder alltid upp för egen del. Sparar det som jag är ute efter och säljer resten. Koll på defekter tycker jag alltid man ska ha som uppfödare.

fossingen
0

Föder alltid upp för egen del. Sparar det som jag är ute efter och säljer resten. Koll på defekter tycker jag alltid man ska ha som uppfödare.

LIMOUSIN
0

#12 för att det är mysigt och roligt med ungar och se hur de växer upp?

RebeccaG
5

#18 Så du tog X antal djur till livet bara för att det var mysigt? -_-

| Youtube

Underbarn
1

I mina fyra första projektkullar har jag velat behålla allihop! Alla har varit helt i min smak och jag har varit jätte nöjd över färger och päls :) men på grund av platsbrist och det inte är logiskt för mig att behålla alla då alla var besläktade på något vis så stannade bara tre (en ur varje kull utom sista kullen) så jag har ofta en tanke bakom mina kullar. De jag haft ur dessa kullar är att få fram kaniner som bär på alla de tre färgerna blå brun å gul, (en kull var efter en jag spara från första kullen som då även fick bla lux och egern/gul japan) :) nu ska jag försöka bevara det och förbättra en del saker som blev "dåligt" (öronen) så jag tycker man ska ha ett syfte. Det blir roligare då också tycker jag! När man "når sitt mål".

Aep
0

#18 och #19 jag avlar ej och är helt ny på kaniner. Men ser ingen skillnad på att föda upp kaniner för att man tycker det är mysigt eller för man vill ha nån till utställning. Ger det inte ungefär lika många ungar till salu hur som? (borde kanske inte ge mig in i diskussionen men blev så fundersam efter att ha läst tråden ^^) OBS ställer mig neutral till frågan!

RebeccaG
3

#21 När du föder upp för att spara tar djur till livet för att du vill ha dem, du räknar alltså inte med att sälja.
När du föder upp för att sälja bidrar du till fler djur som sitter på blocket, utan hem/blir utsläpta, dessutom behöver du rent lagligt tillständ för att få lov att göra så. 

Det är fel att ta kull för att det är mysigt. 
Inte bara bidrar det till att antalet impulsdjur ökar, ofta har uppfödaren ingen koll på linjer, sjukdomar eller liknande, vilket ofta ger sjuka djur eller djur som bär/har defekter. Dessa upptäcks ofta inte ens.

| Youtube

Aep
0

Aja har fortfarande mycket funderingar angående detta. Förstår din poäng också! Men lägger mig utanför diskussionen igen då jag inte är påläst alls om detta:)

Mickis1994
1

Ja det tycker jag. Men det beror på vilket syfte kullen togs. Är det en projektkull eller renrasigkull och man inte fick det man var ute efter? Då tycker jag att det inte är alls konstigt att inte behålla någon. En hoppkull ska vara så pass "bra" för uppfödaren att den ska kunna/vilja ha en unge ur kullen dvs inte ta "skitkullar" eller bara för sakens skull.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

RebeccaG
3

#24 Precis! Ibland blir det inte som man tänkt sig, men ser ingen ide med "skräp-, hoppsan eller bara för att"-kullar.

| Youtube

Saaara
3

Jag tror dom uppfödare som tar väldigt många kullar (kanske 50 st om året) "lägger ihop" alla djur och väljer ut de bästa. Iaf inom utstälningsavel tror jag det funkar så. Tror inte man sparar från exakt alla kullar utan dom säljs/slaktas. Dom som tar ungar och säljer har jag inte precis någon åsikt om. Dom får la göra det om dom vill.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

hannis :)
0

Tycker det är helt ok att ta kullar utan att spara OM man är en seriös uppfödare och t.ex har jättemånga som skulle vara intresserade av ungarna, och man vet att dom kommer till ett bra hem :)

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Zabbio
4

Sparar sällan ur kullarna och har just nu satt igång en dräktighet där ingen av ungarna kommer sparas. Eller säljas.

Var tvungen att inflika, har läst tråden flera gånger nu :P Och jo - jag har produktionsavel, så det hamnar inte några ungar på blocket som slumpas ut, även om jag inte sparar någon ur varje kull.

När det gäller att ta kull bara för att man vill och sen planerar att sälja hela kullen, så är jag lite kluven. Visst, det bidrar till ett överflöd.. men det är inte det som är kaninernas stora problem som jag ser det, utan problemet är att folk inte har kunskap om hur länge de lever och vilka personlia husdjur de kan  vara. Den biten tror jag inte att något fördömmande av folk som tar kelkullar kommer ändra på, ens om det blev ovanligt med kaniner.

Sen tycker jag att det är lite marginell skillnad på Att ta en kull som man vet blir 5-8 ungar med tanke att eventuellt spara 1.. eller att ta samma kull med tanke att inte spara någon. Det är ju fortfarande 5-8 kaniner som kommer till världen och ska hitta hem.

Denna biten kommer jag få mothugg för - men om man slaktat överskottet av kaniner (dvs de som hamnar på blocket och är svåra att få bra hem till, kanske de som är stressade eller aggressiva eller rent av gamla) och tog vara på köttet så skulle de dels komma till nytta, dels ge plats till de ur det nya överskottet som har turen att hitta bra hem och framförallt skulle de slippa vandra runt till olika människor, sitta i små burar osv. Jag har svårt att definiera någon skillnad mot att slakta friska oönskade kelkaniner jämtemot att slakta kaniner uppfödda för kött. Visst finns där någon liten mental barriär som vill påskina att det är en skillnad.. men egentligen…?

Nu skulle inte det heller löst problemet med att folk ser att de är slit och släng djur. Och problemet med att flyttas runt och glömmas bort innan slutet finns också kvar - jag anser att alla djur ska ha det bra hela livet oavsett om det är ett långt eller kort liv. Och runtslussande är inte direkt bra.

Jag bör väl tillägga att jag aldrig skulle låtsas vara intresserad av en kelkanin som omplaceras och ta emot den för att slakta i smyg. Att bete sig på det sättet skulle inte bara såra den säljare som blev utsatt, men även sätta en oro i alla som av någon anledning säljer sin kanin - även de som tar ansvar för att hitta bra hem osv. (på samma sätt vågar inte jag sälja min häst pga illegala och plågsama slakttransporter som förekommer för hästar i hans prisklass, och 12-åriga travare som inte tävlat får man inte mycket för. Så han får stanna här tills han dör - om en 10-15 år förhoppningsvis ;) )

Men frågan är väl om det varit så hemskt att ta nytta av de oönskade kaniner som finns, och avsluta deras lidande. De hade kunnat föda hemlösa eller fodra hundar och katter som behöver kött i sin diet. Och de hade sluppit sitta bortglömda eller slussas runt.

Men nu handlade inte tråden om det. För att återgå till ämnet så anser jag nog att det viktigaste är friska föräldrar och en stabil plan om  vart ungarna som inte sparas ska gå - ha färdiga köpare, behålla alla eller äta upp. Det anser jag ha mer betydelse än om man tänker behålla en unge eller ej.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Delilah81
0

#2  Enligt vilken lag?

Delilah81
0

#3 menade jag 🙂

LIMOUSIN
0

#19 japp det gjorde jag och kommer göra det igen!! Ser absolut inget fel med det :)

RebeccaG
5

#31 och där var hoppet för mänskligheten drastiskt förminskat igen. Det är människor som avlar med samma inställning som du som gör att jag totalt tappar hopp om seriösa keluppfödare.

| Youtube

LIMOUSIN
1

#32 hahaha roliga kommentarer! Att du kan dömma folk så fort och lätt!

RebeccaG
4

#33 Jag dömer folk efter deras handlingar och vad dem själva skriver. Vill du något annat finns jag via PM, behöver inte mer OT i tråden

| Youtube

LIMOUSIN
2

34 bara för man föder upp för mys så betyder det inte att man inte kollar upp sina avels djur och avlar på sjuka djur. Säger desamma du får pma mig om du vill.